Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor mange viklinger på en børsteløs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor mange viklinger på en børsteløs

    Har en st motor som jeg har klart å ødelegge Tenkte å prøve å vikle denn opp igjen for å få mest mulig effekt. den har betegnelsen 2212. og deter vel størrelsen på statoren. ser at AXI og hyperion motorer har fra 20 til 34 viklinger på en slik en. hva burde jeg prøve. tenkte på å bruke 3S lipo og kanskje jeg fikk den kraftig nok ril å bruke i ACE ultimaten min på rundt 1kg. er da ikke ute etter 3D eller noe sånt bare at den flyr greit. Alle tips er veldig velkommne

    Har tråd i litt forskjellig tykkelse. tenkte å bruke så tykk som jeg klarer å få plass til med det antell viklinger jeg skal prøve.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Vet du om det er 9 eller 12 tenner på statoren? Utfra tallene tror jeg ihvertfall axi/hyperion sine er 12 tenner/14 poler.
    Men du kan jo bare vikle av motoren og telle viklingene. Prøv med kansje litt tykkere tråd og litt færre viklinger, da blir den jo litt kraftigere... og varmere.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

    Comment


    • #3
      prvde med 30 viklinger nå bare for å se hva som skjedde. og den fungerte greit men alt for lavt turtall. er 9 tenner på statoren så som du sier er det 12 på axi/hyperion så er det sikkert en vesentlig forskjell der. Tror det var 16 viklinger orginalt. tenkte å prøve med 10 kanskje og en tykkere tråd evt flere tråder i paralell.

      morsomt å bare prøve litt å se hva man får til og skjønne litt mere av hvordan det fungerer
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        finnes det noen formel for å regne ut hvor mange viklinger man trenger for å få 1000rpm/v foreks. når man vet antall tenner på statoren og antall magneter?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Har ikke anelse. Er jo ganske mange faktorer i tillegg. Magnetstyrke, avstand mellom stator og magneter bla.a.
          Hvis det var 16 orginalt så vil 10 viklinger gi nesten dobblet effekt ved samme spenning. Og dermed varmeutvikling. Pass på at ikke magnetete blir for varme. De tåler ikke mye. Mange begynner å svekkes ved 80grader.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Ideelt sett bør du fylle på med så mange viklinger der er plass til. Får du plass til 30 turn og turtallet er for lavt er du mer i "3D-mode" på motoren. Du må nok trå til med tykkere tråd.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              yepp skal prøve med dobbel tråd og se hvor mange viklinger jeg får på da. blir vel rundt 15 og tenker det blir bedre
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Er vel stort sett enig med joo: fyll opp med så mye tråd det er plass til, men ikke bruk for tykk eller tynn tråd slik at det blir 40 eller 5 viklinger.

                Det er veldig viktig å bruke så tykk tråd som mulig ved et gitt antall viklinger, da minker du varmeutviklingen som tar livet av motoren. Pene viklinger øker også varmetransporten bort fra viklingene slik at den blir kjøligere.
                Morten Myklebust.
                Yrke Fisker.


                Sky Raider MachI K.I.A.
                PT-20 K.I.A.
                Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                Comment


                • #9
                  Det med 30 viklinger var bare ment som ett ekspriment for å se hva som skjedde egentlig. har masse tråd å ta av så det blir vel en del vikling i morgen tenker jeg hehe
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Nytt ekspriment utført. tok den samme tråden og viklet med 3 tråder samtidig. fikk da plass til bare 8 men tenkte ok må jo prøve det. og det ble annen fart i motoren da skal jeg love. men den hakket veldig hvis jeg ga på gass fort. men hvis jeg økte trottle sakte så kom jeg opp til full uten hakking og skal si det dro.hehe. pga av hakkinga så vrei statoren seg og noen tråder røyk. så jeg rakk ikke å måle noe på den. skal finne en litt tykkere tråd og legge den dobbel og se om jeg får på 12-15 viklinger. tenker det blir mere passe. skal da også få målt strømtrekk også driver jeg å skal lage meg en greie for å måle thrust.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Hørtes bra ut. Er greit å skaffe seg erfaring ved å forsøke selv. Tipper 12T burde være ganske bra. Det er jo 50% flere enn 8. Hvilken propell brukte du forresten da du prøvde?
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.


                      Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.
                      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                      Comment


                      • #12
                        brukte en apc9x5 sånn for elektro er eneste elektro propellen jeg har nå. den var vel kanskje litt stor til 8 viklinger også. Var den jeg brukte på motoren orginalt. skal prøve med 12 viklinger seinere i dag også legger jeg ut raport her
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          har nå viklet den med tykkere tråd og 12 turn. den trekker da 7-8A på 3s lipo med en 9x6 propell. kjennes ut som det er god futt i den. orginalt så skulle motoren tåle 150W Det vil si at jeg bude da kanskje prøve med større propell på den? har tykkere tråd en det var orginalt så det er ikke den det står på i hvertfall.

                          Hektet på en 10x5 fuelpropell for å teste og da trakk den faktisk litt mindre strøm. er ikke det rart?
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Nei, ikke rart at en glowpropell drar mindre strøm. Samme jeg har erfart, mye mer tak i E-propeller.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              skjønner trodde den skulle dra mere fordi den er tyngre.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X