Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trippel CD-rom motor (GBX)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trippel CD-rom motor (GBX)

    Jeg har nettopp satt sammen en motor med deler fra GoBrushless og SuperMagnetMan.
    Kjøpte magnethus, klokke med aksling ferdigmontert, tre statorer, kulelager og klips til akslingen fra GoBrushless.
    Fra SuperMagnetMan kjøpte jeg 15x5x2 N50 magneter.

    Delene var greie å sette sammen. Brukte et 8mm karbonrør til å tre statorene på. Dette passet bra, men må skrape litt inni røret for å få inn kulelagrene uten at røret sprekker.

    Magnethuset ble godt pusset med smergel før det ble presset på klokken.

    Magnetene ble plassert etter avansert øyemål Først 6 med samme polplassering rundt, måling og sikting i alle retninger. Så limte jeg de fast med tynn CA. Så satte jeg en etter en med motsatt polaritet imellom og limte etterhvert. Mye pirk med å få de sentrert uten at de klappet sammen med en av sidemagnetene.

    Så viklet jeg statorene med 15turn 0,45mm tråd fra ELFA.
    Kulelagrene ble satt inn i rører ogStatorene ble tredd innpå. Så satte jeg motoren sammen og greide nesten ikke å dreie den rundt. Siden jeg hadde brukt 5mm magneter istedenfor de anbefalte 4mm så ble det litt liten klaring. Sammen med litt unøyaktighet i karbonrøret så førte det til at statoren tok litt borti magnetene. Men etter noen rundre med statoren på en båndsliper så passet den "laik a gløvv".

    Jeg hadde overhode ikke tenkt at lengden på magnetfeltet hadde noe å si, trodde bare det var antall turn. Da jeg koblet motoren og esc'en til et 12V blybatteri for å teste den så ga den bare svak effekt med en 9x6 propell. Da skjønte jeg at det var ugler i mosen.

    Da uglene var skremt opp og jeg via forumet her fant ut at antall turn måtte deles med 3 når man har trippel stator i forhold til enkel, så forsvant tråden fort. Da jeg ikke hadde tykkere tråd enn 0,5mm så måtte jeg begynne med litt areal-regning. Fant ut at 2x0,45mm ble litt lite, så jeg tok 2x0,5mm og viklet den 6 turn. Det burde jo tilsvare ca 18 turn på en enkel motor. OJ! det ble andre boller.
    Prøvde litt med en 7x4 propell og 12V inn. På litt over halv trottle begynte min lille Titan 10A å bli god og varm, mens jeg ikke klarte å kjenne noen temperaturøkning på motoren.

    Så dette prosjektet ble jeg godt fornøyd med. Nå må jeg pakke den i et fly og kjøpe en større regulator. Tenkte meg en Titan 30 eller 40A for å ha noe å gå på til 4 og 5 stators utgaven blir bygd
    Attached Files
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    hey trippel stator vil det si at du har limt sammen tre statorer og viklet de som en?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Bare holdt de sammen, og viklet de som en ja. Når de er viklet holdes de ganske godt fast i hverandre
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        men hvis man da har en stator som er like tykk som tre andre vil det da gi den samme effekten?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Ja, det blir det samme. Litt bedre med en faktisk, da slipper man det lille plastgapet mellom statorene som jeg ikke gidder å skrape vekk.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            ok da skjønte jeg mere. har en motor fra harddisken til en berbar. den har samme diameter som en cdrom motor men statoren er over dobbelt så tykk. den burde da egnet seg fint til sånne små depronkjerrer kanskje.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            Working...
            X