Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stiger det?? Synker det?? Duppeditt som gir lyd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stiger det?? Synker det?? Duppeditt som gir lyd?

    Hallo

    Dette har jeg grunnet på litt, søkt på nettet men ikke funnet svar:

    Finnes det en duppeditt som gir lyd fra seg når man stiger, f. eks. i termikk?

    Ute på vårt jorde i Hole er det stille og fint. Det hadde vert ypperlig med en liten sak i flyet som piper når flyet stiger, akkurat som de greiene paraglider-gutta bruker... Må da finnes?? Kanskje det finnes noe "blåtannaktig" som man kan ha på øret, som en handsfree... Får dette liksom ikke ut av hue.

    Når flyer forsvinner som et kryss på himmelen bør man jo etter alle somlemerker ha steget... Ikke sikkert at en slik duppeditt har noe for seg likevel. ...sa jeg, og avslører at jeg ikke helt har sett et termisk løft, enda

    x-pilot
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    http://www.brotherhobbies.com/
    Trykk på flight products, bla helt ned til bunnen, les og begynn den harde ventetiden!

    ..Det må være kjipt å høre en infernalsk pip-pip-pip samtidig som man prøver å ratte en potensiell flishaug ut fra den sikre død i potetåkeren...

    Comment


    • #3
      Det finnes og heter vario.

      404 Not Found
      http://www.tek-variometer.de/englisc...ndb_page_1.HTM
      Eagletreesystems.com

      Comment


      • #4
        Picolario/Skymelody

        Jepp det finnes.
        Dette er en av de mest kjente: HugeDomains.com
        Denne skal også være bra: http://www.tek-variometer.de/englisch/

        Og så litt reklame: 在线买球APP-(中国)官方网站-在线买球APP-(中国)官方网站
        Acro
        Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

        Comment


        • #5
          Originally posted by Zniila
          http://www.brotherhobbies.com/
          Trykk på flight products, bla helt ned til bunnen, les og begynn den harde ventetiden!

          ..Det må være kjipt å høre en infernalsk pip-pip-pip samtidig som man prøver å ratte en potensiell flishaug ut fra den sikre død i potetåkeren...
          og samtidig står det en hel gjeng bak deg og skriker pull up
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            HEHEHE!!!

            Takker for gode linker og begrepet "vario". Har jo ikke ant filla om hva jeg er på jakt etter.

            Da er det bare og studere videre. Noen som har erfaring med slikt utstyr??
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #7
              Originally posted by x-pilot
              Da er det bare og studere videre. Noen som har erfaring med slikt utstyr??
              Har ikke slik erfaring selv, men har sett en par tråder på Albatross RC sitt forum om innkjøp av vario.
              Forumet deres er nede akkurat nå ser jeg, men det kommer vel opp igjen.
              Ellers så er det sikkert mulig å sende dem mail og spørre om råd også.

              Link: 404 Not Found
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Så det er derfor det står vario på sim bildet....

                Comment


                • #9
                  Jeg har brukt picolarioen en del og er godt fornøyd med den.
                  Det er en god ide å få med "energy compensation",
                  er frusterende å tro du får høyde, mens du mister fart..
                  Sam Houlder

                  Comment


                  • #10
                    Hva skal du med en duppeditt som står og uler når du flyr seilfly(Silent flight). Utfordringen ligger i å lære seg å lese terrenget greie å finne ei termikkboble for deretter å bli med opp til astronomiske høyder.


                    rune

                    Comment


                    • #11
                      Fordi det er utrolig mye å lære om bevegelse i luftmassene, kunnskap du kanskje ikke, eller ihvertfall langsomt ellers får.
                      Hvor du må fly i flere hundre meters høyde for å få løft er det også veldig, veldig greit å høre hva som skjer, øynene mine er ikke så gode..Med ørepropp plager den ingen andre.

                      Med slepefly er det veldig greit å vite hvilken høyde vi releaser på.

                      Og for oss som ikke er fornøyd med alle 2-3 minutters turene, og ser på det som morsomt å få melket mest mulig utav hver tur. Dessuten er det absolutt en kul liten gizmo.

                      Om jeg ønsker å fly bare på "the force" så skrur jeg den av. Picolarioen åpner en hel rekke andre muligheter også, som de uten ikke har. Og du vet selvfølgelig at vario brukes i fullsize seilfly og, så hvorfor skulle ikke jeg som ikke engang kjenner løftet i rompa bruke den?
                      Sam Houlder

                      Comment


                      • #12
                        Be it model or full size, its not just a question of finding thermals but also the process of centering in thermals is so very much easier with an audio variometer.

                        The natural tendency of the model is to wander between thermals because usually one wing tip enters the lift first and the effect of the lift is to throw the model out - without either the seat of the pants or a vario indication it is difficult to react fast enough and bank into the lift in good time.

                        Once in the lift it needs the changing tone on the audio variometer to understand how off center the model is and to make the necessary corrections to center.

                        Believe an old time glider pilot - you will enjoy your soaring very much more with a vario particularly on those very marginal days with weak lift.
                        Last edited by Celtic-Griffin; 14-01-06, 03:31.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har brukt Picolario i minn 1/4 K8b nå i to sesonger, meget artig sak som jeg synes var vel verdt pengene (~3500kr m/håndmottaker)

                          Brukes jo primært som vario men også som Sam sier til å styre utklinkshøyde (~400m for min del) Slutt med gjettingen om hvor høyt en er, flipp en bryter på radioen og du får umiddelbar tilbakemelding.

                          Picolario har også RF link overvåkning slik at den kommer med en "Attention!" hvis den merker dårlig RF link. Samtidig overvåker den spenningen ombord i flyet og gir melding hver gang V synker med 0.1V Meget nyttig hvis man har ett batteri som funker dårlig. Redder du ett fly fra havari pga dette så er Pico'en allerede spart inn.

                          Så den fungerer primært som vario men har også sikkerhetsfunksjoner i tillegg som også er verdt en god del. Jeg angrer ikke på innkjøpet selv om den kostet litt. Den har også 16 valgfri kanaler slik at flere kan bruke Pico's samtidig uten forstyrrelser.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Celtic-Griffin
                            Be it model or full size, its not just a question of finding thermals but also the process of centering in thermals is so very much easier with an audio variometer.

                            The natural tendency of the model is to wander between thermals because usually one wing tip enters the lift first and the effect of the lift is to throw the model out - without either the seat of the pants or a vario indication it is difficult to react fast enough and bank into the lift in good time.
                            A vario will not indicate a thermal on the wingtip. The vario is only looking at pressure not tip "wiggling". And usually the eyes have spotted the lift 2-3 seconds before you get feedback from the model. If you cant see the model rising you are either flying too high or fly big scale gliders just for fun (and wants to get longer flights without looking).
                            Without speed compensation there is even a much bigger timelag.

                            A vario is a very cool device and it works. But many (most?) pilots will not be better in flying thermals using it.

                            Comment


                            • #15
                              Ingen tvil om at vario er saken i større seilfly når man driver med sleping. Når modellen er 400 meter oppe er det ikke mange som klarer å lese termikken ved å se på modellen! Jeg har ikke muligheter engang... vanskelig nok i 200 meter.
                              Og så hender det vi klinker så høyt som 600 meter, og da er det perioder der de små modellene (under 4 meter) rett og slett forsvinner i perioder i sving... Vario er tingen uten tvil.
                              Når man beveger seg så høyt er boblene sjelden trange lenger så man ser dem enda dårligere av den grunn. Sjelden man tydelig ser at vingene vipper.
                              Skal ha meg picolario med kompensator i mitt neste seilfly

                              Nær bakken, med mindre fly (30-150 meter) fra strikk, DLG eller vinsj er ikke vario særlig aktuell gadget mener jeg. Men det er to forskjellige flyformer da...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X