Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJELP, metallspon i børsteløs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJELP, metallspon i børsteløs

    Har akkurat satt sammen en liten GBX børsteløs motor fra gobrushless. Pga noen feil jeg gjorde underveis, så var jeg nødt til å slipe av statoren, siden den tok borti noen av magnetene.
    Greit nok det, nå er det klaring, og motoren fungerer, MEN den er "full" av metallspon. Problemet er at når magnetene passerer statoren, så reiser sponene seg i magnetfeltet, og lkommer i klem mellom magneter og stator. Det er ikke spesielt mye mettalstøv inni der, men pga nevnte oppførsel på sponet, så blir det litt knas knas når jeg dreier på motoren.

    Er det noen som har noen gode tips på hvordan man kan få ut slikt metallspon? Det nytter ikke å "vaske", eller med magnet... Frustrasjonstrollet kommer snart og tar meg

  • #2
    hehe unskyld at jeg ler men det hørtes ut som om jeg skulle gjordt det selv.

    Prøv med tape kanskje, legg tapen mot magnetene der det er spon og riv av igjen, forhåpentligvis følger spona med tapen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by pleym
      Har akkurat satt sammen en liten GBX børsteløs motor fra gobrushless. Pga noen feil jeg gjorde underveis, så var jeg nødt til å slipe av statoren, siden den tok borti noen av magnetene.
      Greit nok det, nå er det klaring, og motoren fungerer, MEN den er "full" av metallspon. Problemet er at når magnetene passerer statoren, så reiser sponene seg i magnetfeltet, og lkommer i klem mellom magneter og stator. Det er ikke spesielt mye mettalstøv inni der, men pga nevnte oppførsel på sponet, så blir det litt knas knas når jeg dreier på motoren.

      Er det noen som har noen gode tips på hvordan man kan få ut slikt metallspon? Det nytter ikke å "vaske", eller med magnet... Frustrasjonstrollet kommer snart og tar meg
      jepp, bruk en god sterk tape. Klipp noen strimler og rens en bit av omkretsen ad gangen. Bruk noe godt egnet til å trykke på tapen med slik at den føyer seg etter underlaget. Gjenta prosessen til rotoren er ren. Pass fingrene for disse små sponene - de er vanskelige å få ut og gjør vondt hvis de er av den spisse typen!

      Lykke til

      Comment


      • #4
        Skal prøve med tape, mange takk for tips.

        Comment


        • #5
          Godt jobba. Trykkluft vil vel fixe den biffen vil jeg tro Blås-monter-fly !
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Kaaaansje trykkluft ville fungere, men disse magnetene er jævlig sterke. Lurer på om ikke magnetene ville bli blåst løs før sponet forsvant....
            Har litt av samme problemet på trippel cdromen min. Men har ikke giddet å gjøre noe med det.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #7
              Har brukt trykkluft til aa fjerne grus uten at noe annet blaaste ut...

              Comment


              • #8
                Ja så lenge grusen ikke er N50 så skal det nok ikke mye trykkluft for å fjerne den
                Morten Myklebust.
                Yrke Fisker.


                Sky Raider MachI K.I.A.
                PT-20 K.I.A.
                Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                Comment


                • #9
                  Enklere enn med spon men resten holdt seg paa plass...

                  Comment


                  • #10
                    Vel, jeg har ikke mer trykkluft enn jeg klarer å produsere selv, så det er ikke så aktuelt . Problemet er jo at disse støvkornene veldig gjerne vil være på magnetene (merkelig )

                    Har prøvd med tape uten at det bar merkbare frukter, men det kan være tapen ikke var god nok. Uansett funker motoren som den skal, og den ser ikke ut til å forårsake noe glitching pga sponet, men når jeg snurrer den for hånd så kan jeg fortsatt høre knaselyder enkelte steder.
                    Det jeg er mest redd for er som sagt glitch, og om det eventuelt kan forårsake friksjon og varme, som dermed svekker magnetene og ødelegger motoren.

                    Nå er det innendørsflyging i ettermiddag, så da får jeg vel se om det funker som det skal i praksis.

                    Takker for alle tips så langt

                    Comment

                    Working...
                    X