Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 motors fly - Forskjellige motorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 motors fly - Forskjellige motorer.

    Hallo

    Jeg har tenkt å sette i gang en nytt prosjekt, en Cessna Skymaster. I den forbindelse lurte jeg på om det hadde vært mulig å bruke 2 forskjellige motorer? En kraftigere forran (GWS EDP-50), og en mindre bak (GWS EDP-20). Vil motoren bak ha noen virkning?

    Håper noen kan gi meg svar. Modellen blir mellom 50-60 cm vinge og veie ca 80-100 gram.
    Cheers,
    Tore, Alta

  • #2
    Du må ha høyere stigning på den bakerste propellen, fordi den fremste motoren blåser på den bakerste for å si det veeldig forenklet. Utover det ser jeg ikke noe problem med at de er i forskjellig størrelse.
    Modeller av Dorinier 335 Pfeil med glowmotor har som regel en mindre motor bak enn foran for å få tyngdepunktet riktig. Originalen hadde den bakerste motoren lengre frem og en lang aksel.

    Comment


    • #3
      Originally posted by pleym
      Du må ha høyere stigning på den bakerste propellen, fordi den fremste motoren blåser på den bakerste for å si det veeldig forenklet. Utover det ser jeg ikke noe problem med at de er i forskjellig størrelse.
      Modeller av Dorinier 335 Pfeil med glowmotor har som regel en mindre motor bak enn foran for å få tyngdepunktet riktig. Originalen hadde den bakerste motoren lengre frem og en lang aksel.
      Takker for raskt svar!
      Det jeg lurte på er om den bakerste motoren gir noe skyv, den forran gir ca 60 gram thrust, mens den bakerste gir vel ca 25 gram thrust, kan jeg da rege ut hvir tungt flyet kan være ut i fra 85 gram thrust eller vil den bakerste ikke hjelpe så mye?

      Med høyere stigning mener du høyere Pitch for å bruke et godt norskt ord?

      Cheers
      Tore
      Cheers,
      Tore, Alta

      Comment


      • #4
        Som nevnt av pleym så må den bakre propellen ha endel høyere pitch, ganske mye mer enn vanlig hvis den skal ha noe virkning og ikke bare bremse, da lufta som treffer den allerede er aksellerert. Pitch hastigheten må være raskere enn lufta som kommer fra den fremre propellen, kommer helt an på rpm på de 2 motorene. Dette må du regne ut.
        Last edited by galmania; 16-01-06, 20:37.
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #5
          Hvis du gidder så kan du jo koble dem opp og montere dem i hver sin ende av en pinne for å eksperimentere med hvilke propeller du må bruke.
          Hvis du får riktig forhold mellom den forre og den aktre propellen, så vil begge bidra, men det er neppe så enkelt som å legge samme den statiske skyvkraften de har hver for seg.


          Nødløsning:
          Hvis du skal bruke sånne myke EP GWS propeller, så kan du modifisere stigningen ved å legge dem litt i kokende vann, og så ta dem opp og vri dem. Har aldri hatt bruk for å gjøre det, men jeg har sett andre gjøre det, og det funker (til en viss grad).

          Comment


          • #6
            Jeg får teste dette litt, tror nok den forreste propellen er nok til å drive flyet, men modellen har 2 motorer og da vil jeg gjerne bruke det. Skal ekspirimentere litt!

            Tusen takk for svar! Poster her når jeg får testet dette!

            Cheers
            Tore
            Cheers,
            Tore, Alta

            Comment


            • #7
              Hvis den forerste motoren er sterk nok så er det jo ikke så viktig med den bakerste. ennet en for skala likhet. som selvfølgelig er viktig
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X