Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nippy 1812-100 hvor mye tør jeg presse den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nippy 1812-100 hvor mye tør jeg presse den?

    Har lyst til å sette på 10x6 prop i stedet for 9x6 prop på min nippy motor, motocalc mener da at jeg vil få over 200gram mer lift, men også at jeg da vil trekke 20ah ut av motoren max, vil dette bli noe problem i praksis? 20amp på pull pudding stillestående, det vil vel ikke bli så høyt når man flyr. Motoren er rated til 18 ah konstant, og 25 tror jeg i burst. Og motoren har god lufting. Har nå regna ut i fra "generic prop" som propell i motocalc ettersom gws hd som jeg tenkte å prøve ut ikke ligger der, jeg bruker apc til vanlig.
    Last edited by galmania; 23-01-06, 23:02.
    Geir Amund Lindberget

  • #2
    Man kan vel som privatperson aldri "anbefale" å gå ut over produsentens anbefalinger...

    Ser at max anbefalt propell er 10x6 med 10 NiXX, men dette er egentlig igjen avhengig av propell-type. Sannsynligvis vil en APC E gi mer statisk trekk og strøm enn en SF for ikke å snakke om en standard 10x6. Motorcalc f.eks bruker jeg ikke mer siden der er så mange avvik fra praktiske målinger.

    Andre faktorer: står motoren i friluft eller er den pakka inn i ei cowling med for lite lufting...? Temperaturen er også en faktor, så man kan kanskje belaste hardere med god kjøling en vinterdag enn en varm sommerdag med cowling på.

    I praksis vil de fleste leverandørene oppgi max strøm noe under faregrensen for å ha marginer i forhold til reklamasjoner etc. Men anbefalinger er og blir anbefalinger.

    Og i praksis kan man egentlig gjøre hva man vil, har du kjøpt og betalt sakene er det ikke noen lov som sier du ikke har lov å overbelaste den! Innrømmer lett at jeg har belastet blant andre Nippy-motorer med 20% i lang tid uten å ødelegge dem, men hva du prøver er ditt valg. Sannsynligvis vil det gå bra. (Men ikke regn med å få reklamert om du ødelegger magnetene eller brenner viklingene)
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Use of a 10" dia., VarioPROP and a good instrument f.ex. Hyperion's e-meter or Astroflight's Wattmeter will give you the possibility to tune your drive chain to optimum performance without the risk of over loading.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        10x5.5 apc e tror jeg at jeg prøvde til mini funtana'n med samme motor. Fungerte greit mener jeg å huske. Har også prøvd 11x4.7 gws men det var først og fremst på en 2Cool Epp som veide en del mindre og hvor jeg stort sett aldri fløy på full gass... Jeg prøvde også den propellen på minifuntana'n men etter en del hovring og "hard" flyging så kutta plutselig esc'en (Jeti 18A3P) min strømmen til motoren. Regner med at den ble litt for varm/overbelastet. Jeg merket ikke noe problemer med selve motoren.

        Kanskje en apc 10x6e vil fungere... E propellene drar noe mindre størm.

        Sjekk også 404 Not Found
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment

        Working...
        X