Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tower Pro Bm 2408-21 , propellvalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tower Pro Bm 2408-21 , propellvalg

    Ja da får man kaste seg ut i elektroverdenen , grønn som man er ..
    her dukker det opp en mengde spørsmål for en som ikke har vidre peiling.

    Har ett oppsett med en Tower Pro Bm 2408-21 KV 1750 med en apache 20 Ah controller og 3 cell 1000 Mah lipo batteri.

    Data på motor:
    KV 1750
    work current: 1,8~13A
    work voltage: 7,2~12,6V
    Dimension Ф30.6x60
    Weight: 46g
    Max. Efficiency 80%

    Spørsmål 1 :

    Hvor stor propell kan jeg bruke på dette oppsettet uten å svi av motor/regulator , er vel motoren som er begrensningen her på 13A ?


    Spørsmål 2 :

    Det var med en bruksanvisning på hvordan man programerer kontrolleren,
    Har fått med meg at jeg skal slå på kontroller med gass stikka på fult for å få den i programerings mode, vente 5 sek , men så er det med ett ark med de forskjellige tingene som kan programeres ... med noen prikker -streker - v - og w under...

    Dette ble "overload" før min stupide hjerne , så er det noen som kan forklare i detalj hvordan jeg gjør dette praktisk.

    Her er ett utdrag fra prog manual på ESC:

    1. BRAKE

    If you pull the stickto off within 5 sec. Brake will be changed (ON to OFF or OFF to ON) (komm: denne skjønte jeg ..)

    2. Batterytype

    Voltage Cut off:
    NiCad:
    . . . . . .

    2 Lipos: (5,6v):
    .. .. .. .. .. ..

    3 Lipos: (8,4V):
    ... ... ... ... ...

    3. Rotation reverse:

    Reverse motor rotation
    w w w w w

    4. Soft Start

    Enable:
    vv vv vv vv vv

    Disable:
    v v v v v

    5. Under voltage

    Ignore (New added future)

    _--_--_--_--_--
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    hei Konkuransen ga mersmak

    Er det denne motoren Siden finnes ikke hvis det så er den vel anbefalt der med 8x4 (8040) propell og skal de trekke 13A og gi 600g thrust. Har selv denne motoren og denfungerer veldig bra. Jeg har brukt den i stt gammelt seilfly vs160cm og vekt 1200g den dro fint opp det uten problemer.

    Esc en din har jeg desverre ikke peiling på.
    ps bare husk på hvor mye batteriet kan gi også så du ikke overbelaster det.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tyor
      hei Konkuransen ga mersmak

      Er det denne motoren Siden finnes ikke hvis det så er den vel anbefalt der med 8x4 (8040) propell og skal de trekke 13A og gi 600g thrust. Har selv denne motoren og denfungerer veldig bra. Jeg har brukt den i stt gammelt seilfly vs160cm og vekt 1200g den dro fint opp det uten problemer.

      Esc en din har jeg desverre ikke peiling på.
      ps bare husk på hvor mye batteriet kan gi også så du ikke overbelaster det.
      Ja , må jo bare inrømme det... hehe
      Dette oppsettet er ikke mitt , har bare reparert det og satt inn nytt batt og esc . men eier er vel på samme nivå som meg på elektrofronten , så vi trenger litt veiledning her.
      Elefun hadde motor ja... med propanbefaling .. da er den saken biff, da var det bare den ESC'n da...
      Batteri er av type E-tech 11,1V 1000HP skal tåle 10-12C etter fabrikant ...
      Kan kanskje bli litt tøft med 13 A trekk kanskje? Må vel ikke fly på full spiker kanskje...
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Har du mulighet så kan du jo måle det faktiske strømtrekket også. jeg målte min med en 9x6 propell. og trakk den litt under 14A statisk på full spiker. og strømtrekket går jo ned litt i lufta. Batteriet jeg da har brukt er ett 3s 1350mah 10c husker ikke navnet er BP eller noe sånt. skal inrømme det blir godt og varmt hvis jeg flyr en stund på full gass.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det virker som omtrent samme innstillings måten som på min hyperion kontroller, først kommer enkeltpip . . . da skal du dra ned stikka hvis du har 1s, dobbeltpip .. .. .. da skal du dra ned stikka hvis du har 2s osv, når du har gjort det (dratt stikka ned for å velge et alternativ) nå du dra ut strømmen og koble til på nytt (for hvert valg), vente til den har pipet seg igjennom 1s2s3s og kommer til neste punkt og så dra ned stikka igjen ved neste valg. Lydene vil du kjenne igjen. De kommer i rekkefølgen på arket.
          Last edited by galmania; 24-01-06, 11:27.
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #6
            Originally posted by galmania
            Det virker som omtrent samme innstillings måten som på min hyperion kontroller, først kommer enkeltpip . . . da skal du dra ned stikka hvis du har 1s, dobbeltpip .. .. .. da skal du dra ned stikka hvis du har 2s osv, når du har gjort det (dratt stikka ned for å velge et alternativ) nå du dra ut strømmen og koble til på nytt (for hvert valg), vente til den har pipet seg igjennom 1s2s3s og kommer til neste punkt og så dra ned stikka igjen ved neste valg. Lydene vil du kjenne igjen. De kommer i rekkefølgen på arket.
            Du har så rett, så rett... skjønte tegninga bare jeg turte å prøve (og skru gass trimmen på fullt... ) da kom det beep bip og ESC cykla seg igjennom de forskjellige opsjonene. var bare å dra ned stikka ved ønsket mode, så kom en ny beep pip , og koble av strømmen igjen. on/off switchen til ESC måtte stå på ved batteritilslutning. Ved programering MÅ man koble av batteriet etter det jeg fant ut.

            Hadde en 5x6 propell fra GWS liggende den dro bra , nesten så geebee depronflisa hang, men ikke helt.Har ikke amp meter tilgjengelig , så fikk ikke målt noe strømtrekk. Svarte ... må investere i et tang ampere meter tror jeg ... liker å ha kontroll på det jeg driver med,... i allefall tru at jeg har kontroll ...hehe
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              rett at man må koble fra batteriet. hadde samme problemer med min apache 30A
              kontroller. men etter litt spørring rundt på forumet fant jeg også ut av det. det som er så synd er at jeg har bare programert den en gang, og nå husker jeg ikke noe fra programeringsprosedyren, men siden det ligger flere svar på forumet her er det vel bare å skjekke når man skal omprogramerere.

              du må sikkert være litt forsiktig med gassen så du ikke overbelaster batteriet.
              hvilket fly skal du ha motoren i ? det er jo en veldig billig motor i forhold til andre motorer...
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Den sitter i en ferdikjøpt gee bee
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  Å ja, du har kjøpt art-tech gee bee?
                  Geir Amund Lindberget

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by -Exlex-
                    Den sitter i en ferdikjøpt gee bee
                    Hmmm hadde ikke Cessnaknuseren kjøpt seg en slik ?

                    Fikk noen propeller fra elefun i dag, og tenkte å gjøre noen målinger på samme motor. kommer med data litt seinere i kveld
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Den som har fulgt med har kanskje fått med seg at den ikke er min...
                      @Tyor riktig, det har han , lurer på hvem sin jeg mekker på ? hehe

                      Flott ,venter på testresultater....
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #12
                        Behagelig å sitte hær å lese om hvordan dere løser mine problemer....hehe....
                        Lærerikt er det også.

                        Imponert over Tyor som husket att jeg har kjøpt det flyet.
                        Jeg er som -Exlex- sier helt fersk på elektro. Har noen billigfly i 27Mhz båndet som ikke har vært noe å skryte av, untatt en 3.kanaler Cub som flyr bra.
                        Fikk kun flydd tre turer med Gee Bee`n før elektronikken sa takk for seg.
                        Batteriet fikk jeg kun ladet opp EN GANG.
                        Jeg prøvde å lade det opp igjen etter mitt lille uhell med smeltet snø i regulatoren, men det økte fort til tredobbelt tykkelse og ble veldig varmt.
                        Dritten ble umiddelbart kastet ut med tillhørende forbannelser over
                        dette fa.... elektrodrittet.
                        Hadde egentlig bestemt meg for å aldri mer sette en amperetygger i snuta på ett fly, men fikk litt av interessen tilbake etter stevnet på Ekeberg.
                        Fant også ut att mine erfaringer bygger på uflaks og uvitenhet.
                        Kjøpte inn ny regulator og nytt batteri, leverte hele stasen til -exlex- som har satt det i stand igjen.
                        Håper flyet holder litt lengre denne gangen.
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

                        Dæ går litt mindre lim nå.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg husket flyet fordi du sa du hadde det når det ble omtalt i en annen tråd her for en stund siden. Er ikke mye som går forbi en nysjerrig bonde hehe.

                          Prøvde å måle litt på denne motoren nå. men fikk resultater som jeg ikke helt tror stemmer

                          for det første hadde jeg bare 9x6 og 10x7 propell å prøve med. Fikk da at det gikk ca 11A med 9x6 propellen og 13A med 10x7 propellen. Uansett så ble den ganske varm med den store propellen. har selv flydd den masse med 9x6 propellen og tror ikke den bør ha noe større en det på 3s batteri. og med det batteriet du har så kanskje jeg ville prøvd med 8x4 som vel er det som er anbefalt av elefun. da jeg også synes den kanskje ikke tok så godt turtall med den store propellen. kan godt hende du får like mye effekt ut av en 8x4 propell.

                          Var det denne motoren som satt på flyet da du kjøpte det og evt hvor stor propell satt det der da. kan jo kanskje også være greit å gå for samme størrelse.

                          Ble kanskje ikke til så mye hjelp dette da, men i hvartfall skal du/dere kjøpe propeller fra elefun så kjøp apc E og ikke SF de virker mye bedre.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Det er orginalmotoren som sitter i.
                            Propellen som sat på var en 1046 tror jeg ( korriger meg dersom det er feil exlex).
                            Orginalt var det ett 2S Lipo som dro motoren, men nå er det 3S Lipo.
                            Med dett batteriet og orginalpropellen kuttet regulatoren når jeg kom litt over halv gass, så det er tydelig att det gikk for tungt.
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

                            Dæ går litt mindre lim nå.

                            Comment


                            • #15
                              nå kan det jo også hende at den orginale regulatoren ikke takler 3s. jeg ville da prøvd med 8x4 først som er det som er anbefalt til motoren. Trodde jeg hadde noen 8 toms propeller selv men fant ikke noen i stad så jeg fikk ikke målt på det heller. Det batteriet du har nå var vel på 1000mah og oppgitt til 10-12c er det kontinuerlig eller er 12c maks. for da nermer du deg evt grensa for batteriet som jeg tror er det største problemet i dette oppsettet du har her. Må uansett få høre hvordan det går.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X