Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med å se flyets retning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med å se flyets retning

    Hallo!

    Nei, jeg sikter ikke til "Tyristsjefens" noe uartikulerte måte å hilse på med denne overskriften. Vil heller høre med d'herrer med erfaring her om hjelp til følgende:

    Jeg mestrer det meste med modellflyene mine. Utenom en ting: I hvilken retning går flyet? FÅR DET FA... MEG IKKE INN I HUE!!
    Gang på gang tror jeg at flyet kommer imot meg, men neida! Går det ifra meg, er det like ille. Kjenner jo på meg at mye er gjort med erfaring og man trenger jo ikke fly så langt unna... Men finnes det noe glupt man kan se etter? Har tenkt på å sette en diode foran på flyet. Ser man lyset kommer det mot deg.

    Hvilke åtgjerder bruker dere når det blir marginalt med visuell logikk? (Jeg har faktisk prøve-svingt forsiktig til en side for å se hva som skjer. Greit når det er høyt og klart i alle retninger, men... Holde hodet kaldt og vente til det ringer bjeller...?)

    Med Kelly'en fra Gebhart ble problemene nesten fatale. Ufrivillig oppvisning i stuntflyging, før jeg fikk roet det hele ned. Skummelt!

    Noen som har noe glupt til en fersking??


    MVH T
    Last edited by Supra25; 24-01-06, 12:53.
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Er vel ett problem dette. har samme problemet med dogfighteren speielt . liten og rask hvis du ikke flyr for langt unna så kan det hjelpe med farger. for eks gult på framkant av vingene. men er avstanden litt stor så ser jo alt svart ut uansett. Var vel derfor en del jagere i WW2 hadde gult forran på vingene for at de lettere skulle se dem og telle dem opp når de kom tilbake.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Du kan bruke balanserorstikke for å finne ut hvilken retning flyet går fra deg eller mot deg.

      A. Balanserorstikke mot venstre og flyet går/roller mot venstre=flyet går fra deg.

      B. Balanserorstikke mot venstre og flyet går/roller mot høyre=flyet går mot deg.

      Ha denne regelen i minnet for resten av livet..

      Comment


      • #4
        Jeg hadde også noe av det samme problemet når jeg var færsk. Sleit med at jeg dro feil balanseror. Min løsning på problemet var å fly mere og fly inn rutiner og erfaring. Dette er nok et forbigående problem.
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          En smart regel som funker for meg er at hvis flyet kommer i mot deg, skal du peke med stikken i retning av den vingen du vil skal løfte seg.
          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
          Jesper Stærkær

          Comment


          • #6
            erfaring er vel den beste hjelpen ja. men ulike farger på vingen/oversiden/undersiden av flyet vil vel også hjelpe litt
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Ok skal prøve å komme med en teori,får sikkert mye pepper på dette.
              Først fargeskjema,det kan hjelpe deg vis du har havnet i en situasjon du ikke skulle vært i (flåsete sagt) og kan da hjelpe deg å få kontroll igjen.

              Vis en ser på seilfly så er det sjelden noe særlige fargesprakende fargeskjemaer,det vil vel heller ikke være noe særlig synlig på en viss avstand bare se på en stor seiler bli dratt opp de er som regel hvite,men på en viss høyde så ser de faktisk ut som om de er svarte.

              Så vis ikke fargeskjemaer hjelper deg noe særlig mye hva skal en da gjøre ?
              Vær mentalt "foran" flyet under flyturen,hva mener han nå med det ?.Det vil si planlegg alle flyets bevegelser,da vil du automatisk vite vilken vei flyet ligger.Så det koker vel ned til å fly strukturert.

              Leste en plass om hvordan konkuranse flygerene forbredte seg før de fløy,og da var det en som nevnte at han særlig øvde seg på å fly flyet i de situasjonene han ikke så flyet,hvorfor fly så langt bort tenkte jeg men det hadde ingen ting med avstanden til flyet å gjøre.Men i enkelte posisjoner så er profilen på flyet så dårlig at en omtrent ikke vet vilken vei flyet ligger.
              Bare tenk deg i det du svinger inn på "Final" på landing med en jet det er ikke mye profil å se rett forfra.

              En kan ganske tydelig se de som flyr planlagt flyet er mykere i bevegelsene,i forhold til de som til stadighet havner i situasjoner som trenger mye og hurtig bruk av stikkene for å komme ut av tilfeldige posisjoner .
              Vennlig hilsen
              Roy.

              2,Biler.
              1,Leilighet.
              masse øl i kjøleskapet.
              + diverse innbo.

              Comment


              • #8
                Etter mange titalls flyturer glemmer du å huske hvordan stikkene skal styres mens du ser på flyet hele tiden for da alt skjer automatisk hvor du styrer flyet med stikker. Klarer du det har du blitt vant til å takle styregreier...

                Jeg selv tenker ikke på hvordan jeg styrer flyet med stikker mens jeg ser på flyet mitt bare hvor jeg ønsker den skal fly dit..

                Er dere med på det?

                Det verste jeg vet er et helsvart modellfly med skog som bakgrunn, helst i div. farger.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Det verste jeg vet er et helsvart modellfly med skog som bakgrunn, helst i div. farger.
                  Eller et hvitt fly mot hvitt snø kledd fjell eller bakke kommende i mot deg
                  Gisle Ranum
                  Trondheim
                  "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                  Comment


                  • #10
                    Det jeg gjorde for å lære meg at ballanseror og sideror blir motsatt når jeg fly mot meg var å hele tiden tenke på fartsrettningen til flyet. og når jeg fløy fra venstr mot høyre for eksempel så snudde jeg meg slik at jeg nesten stod med ryggen mot flyet, eller i hvertfal pekte senderen i fly retningen. var lettere da synes jeg. nå går det som regel helt fint bortsett fra noen ganger da. ser hvis det blir fult kaos med flere dogfightere på full gass i lufta samtidig da blir man jo litt gira og gjør fort en feil.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gisle
                      Eller et hvitt fly mot hvitt snø kledd fjell eller bakke kommende i mot deg
                      Da ville jeg montert kamera i cockpiten og monitoren over senderen så jeg kunne se hvor jeg fløy som om jeg satt i flyet

                      Comment


                      • #12
                        Godt forslag
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment


                        • #13
                          er det noen her som har prøvd å fly etter kamera montert i flyet. tror det er rimelig vanskelig å beregne avstanden til bakken og andre ting som har det med å sprette opp i veien for flyene mine i hvertfall
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            er det noen her som har prøvd å fly etter kamera montert i flyet. tror det er rimelig vanskelig å beregne avstanden til bakken og andre ting som har det med å sprette opp i veien for flyene mine i hvertfall
                            Blir vel litt playstation dette, tror jeg
                            Gisle Ranum
                            Trondheim
                            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tyor
                              ...snudde jeg meg slik at jeg nesten stod med ryggen mot flyet, eller i hvertfal pekte senderen i fly retningen. var lettere da synes jeg.
                              Helt enig. Dette er et supert tips. Til å begynne med er det genialt å ha flyet bak seg/over høyre skulder. Bruker dette hele tiden når jeg trener på spesielle landinger, men trener også konsekvent på å fly imot meg.
                              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                              Jesper Stærkær

                              Comment

                              Working...
                              X