Announcement

Collapse
No announcement yet.

en liten tur i luften med rexen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • en liten tur i luften med rexen

    endlig har eg fått rexen i luften etter masse plager,men tror du ikke at den ene servoen plutselig bare låste seg og hele skiten kom relativt fort ned noe som gikk heldigvis bra,med en hard nødlanding.
    ikke nok med det etter nærmere kikk på heliet så viser det seg at hale servoen var delt,så alle drev var flydd langt til h...ja.

    så da bestilte eg meg nye servoer med kulelager og en skikkelig gyro futaba 401 som eg tror blir lettere å få stabil enn den gamle ms 44 eg hadde..

    når det gjelder gyroen kan den bli ødelagd vis eg setter den feil i mottakeren, spikker jo vekk tappen på den pluggen som går i mottakeren og da kan jo den settes begge veiere egentlig,eller vil den bare ikke virke?
    liksom kjekt å vite

  • #2
    Det kommer jo an på hvilken mottaker du har. I en JR 770 f.eks kan den ikke settes feil vei selvom du har spikket...men det er bare å se på fargen..eller hvordan de andre står, om du ser nøye på den så er den ikke lik på alle sider.

    Comment


    • #3
      MS-044 er en gyro som fungerer alldeles utmerket til Trex hvis den er rett oppsatt. Bruker denne gyroen selv, og har ikke hatt noen problemer med den så langt. Er lurt å ha den stående på en skumpute, ca 1 mm tykk. Hvis den da ellers står rett vei, og får gain på omkring 75-90% (det jeg bruker på min) og får et par klikk på trimmen før du skal fly. Den bruker å drifte når man setter inn strømmen, og hvis det er kaldt ute så kan den endre rettningen på driftingen etterhvert som temperaturen på gyroen synker. Normalt har jeg omkring 4 klikk til venstre så holder den halen helt supert.

      Jeg bruker Hitec HS-50 på halen, den er rask nok.
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #4
        Har lest en anbefaling ang drifting i kulde.
        Man kobler til batteriet, lar heliet stå i ca 5 min i den temp man skal fly slik at gyroen får rett temp, kobler så fra og til igjen for å resette gyroen.

        Bruker Futuba og har ikke vært plaget.

        Comment


        • #5
          det kan godt hende at den fungere helt topp,men den eg har brukt har ikke alltid vert like stabil plutselig skyter den bare ut,hadde okså hs 50 på halen.
          men etter anbefalinger eg har lest og hørt så valgte eg og bytte den. men gyroen er sikker grei den

          til tintin: det er hitec mottaker
          men kan en ødlegge den bare sånn generelt ved å koble feil,tenker på det at signal og jord blir vel da feil siden dei er ytter ledningene som blir byttet på kontakten..eller?

          Comment


          • #6
            Skal ikke si noe bestemt ja eller nei. Vet flere som har gjort det uten annet resultat enn at ting ikke virket før det ble snudd igjen men vil ikke være den som har sagt dette er ok. Her er nok strømtilkoblingen kanskje unntatt.
            Nå kjenner jeg ikke Hitec mottakerne men mine Align der feilkobling er mulig er merket med hvordan kontakten skal stå. Det burde din være også. Jeg sjekker alltid før jeg kobler inn igjen uansett mottaker, antar aldri at jeg gjør rett.

            HS50'en skal være helt ok på hale men bør vel tapes eller has krympeplast rundt da den vel ikke er skrudd sammen.

            Gy401 er sterkt å anbefale på Rexen, har den på begge maskinene og er svært fornøyd.

            Om det er den famøse elektron mottakeren du har så er det ganske mange som rapporterer tull med denne, bla er den visstnok veldig temperaturfølsom, dog mest for høy temp så vidt jeg har forstått.

            Comment


            • #7
              Servopluggene er vel lagd slik at de ikke skal bli ødelagt selvom du plugger den feil vei i mottakeren. Den ledern som er i stand til å gjøre skade, strømmen til servoen, er satt i midten slik at den kommer samme plass uansett. Derfor vil du ikke få noen skade om du setter den feil vei, men den vil ikke virke når den er feilkoblet, selvsagt
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment


              • #8
                takker for gode råd, skal sette sammen servoenen og den nye gyroen nå.
                blir bra flyvær til helgen ,sjølv om det er kjekkere å fly i store haller. litt mindre vind der ja

                Comment


                • #9
                  da var nye servoer med kule lagere montert,og futaba 401 gyro på plass.
                  det vart jo et helt annet helikopter,halen står dønn i ro, og letter t-rexen i stuen på et lite område på en 6mm2 og hovrer det fint i luften.
                  heliet er veldig stabilt, men okså veldig følsomt.
                  vertfall sinnsyk rå lyd i heliet.
                  så er veldig godt fornøgd med den gyroen ja

                  Comment


                  • #10
                    Steike jeg synes mitt er stabilt jeg men å hovre på 6 kvadrat millimeter det klarer jeg ikke med den lille Lamaen en gang det

                    Comment


                    • #11
                      hehe var vel litt for ivrig når eg skreiv ja, 6m2 er kansje litt mere rett,men god plass er det nå ikke alikavel

                      Comment


                      • #12
                        Nope, ikke for en Rex.

                        Comment


                        • #13
                          var ute å flydde på lørdag,og det funket greit hovret og flydd fra og mot meg og i små sirkler og landet det,syns det var veldig stabilt og fint å fly.

                          så kom søndagen og eg såg fram til nok en dag med flyging,men den gang ei, kobler i batteri og skal prøve å gi gass ingenting skjer,servoene virker fint, motoren er so å sei helt død spinner så vidt rundt. kobler fra alt og plugger på plass igjenn og ser da når eg prøver å gi gass at det begynner å ryke stygt ut av esc.så da var det jo berre å pakke å reise heim igjenn da

                          er virkelig de 25a regulatorene så dårlig som det der?
                          ka trenge eg for å få noe som varer litt bedre enn det.
                          skal da tåle mere enn en flytur..
                          så x-mode hadde noen 35a med govenor er det noe eg burde heller satse på?

                          Comment


                          • #14
                            Er ikke overbevist om at det er escen som er problemet, det har vaert urovekkende mange som har opplevd det samme i det siste, mest med 35A escen men ogsaa escer av andre merker.

                            Comment


                            • #15
                              ka som kan lage problem da?
                              motoren som kortslutter da?,den er da i orden så vidt eg vet da.
                              eller har det med tilførselen fra batteriet å gjøre.det skal jo ikke ha noe å bety...
                              det der hørtes no rart ut,synd vis det der begynner å ryke i luften

                              Comment

                              Working...
                              X