Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ror innstilllinger på storseiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ror innstilllinger på storseiler

    Hey.

    Har en storseiler type DG 600 på 4,6 meter.
    Har flydd noen turer med denne på hang, men er ikke helt fornøyd med måten den svinger på. Den svinger best med mix av bal ror og sideror. Uten sideror svinger den ikke i det hele tatt, om det går litt seint.
    Har jeg bra fart, svinger den, men det blir mer en stallturn enn en skikkelig sving. Har flydd modellen i 18 sek/meter vind, og da går det unna, men savner å kunne svinge på en skikkelig måte, klarer vel ikke helt å beskrive hvordan den svinger, kanskje noen forstår problemet, og kan gi meg et tips.

    På førehand, hjarteleg takk.

    Ålrait.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Heisann.

    Det er helt riktig at modellen din ikke svinger bra uten sideror innput.
    Dette skylder at balanseroret som går ned bremser og balanseroret som går opp øker farten på vingen. Da vil nesen peke ut av svingen istedet for i ønsket retning. Dette MÅ kompanseres med sideror.

    Sjekk først utslagene dine på balanserorene. Dem skal gå ca 1/3 ned og 2/3 opp. Dette vill føre til mindre brems på enn ved likt utslag opp og ned.
    Eks. : 5mm nedror og 10 mm oppror

    Hvis du er usikker på sideroret bruker du balanse siderors mix i utkast og landing i første omgang. Men tren bevist uten denne mixen når du fly. Dette krever en del terping i starten men går seg til etter hvert. Tren på dette når du ikke har marginale forhold. Feil siderorsbruk fører til en for for flyvende strykjern tendenser.

    Grunnen til at du bør fly uten mix er at ofte flys svinger med storseiler i marginale forhold ganske flatt. Dette fører til en del rorbruk som ikke mixèn egner seg til. Du bruker blant annet ballanseror for å hindre for mye krenging i sirkelen ( motsatt balanseror ) men sideroret er hele tiden i bruk for å holde nesa på riktig plass. For høy nese senker farten, for lav nese øker synket unødvendig mye.

    Og til slutt.. Det er ingen ting APSELUTT INGEN TING som er mer morro en storseiler på et godt hang i mye vind !!
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Perhaps the following link will help particularly the bit on secondary effect of controls.....

      Page not found - British Model Flying Association
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Differensiering av balanserorene er nesten et must. Og vanligvis flyr man storseilerne gjennom svingen med sideroret, balanserorene brukes bare for å starte bankingen. Uten sideror vil flyet garantert henge med halen og fly dårlig.
        Combi-switch bruker jeg aldri, foretrekker å gi de inputene som trengs selv.
        Og det er moro ja! Det beste
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Var vel litt seint ute her her ja, men balanserordiff vil nok hjelpe deg mye men du må som sagt lære deg og fly med sideror i tillegg. Jeg fløy faktisk litt helikopter en stund for og tvinge inn bruk av sideror, grei måte og terpe på!
          Tor Henrik Hernes

          Comment


          • #6
            Fenomenet kalles "Adverse Yaw" som betyr at luftmotstanden av balanserorbruk kan gi yaw (sideveis bevegelse) motsatt av balanseror input.

            På seilfly blir sideroret brukt aktivt og mye pga akkurat dette og er nok noe du ikke kommer unna. De beste triksene er allerede gitt (balanserordifferensial) samt evt. balanse-siderormix.

            Mix in diff slik at balanseroret går ned 30-50% av opp og start med å trene å bruke sideroret aktivt. Jo saktere flyet flyr jo mindre effekt har balanseror og effekten av adverse yaw øker => sideror veldig viktig.
            Ved seilflyvning er balanseror inngangen til en sving mens selve svingen uteføres med side/høyderor. I selve svingen er balanseroret primært for å holde ønsket krengevinkel.

            Så det er bare å starte med å trene
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment


            • #7
              Takker for gode råd. Har alltid flydd med siderors mix, det funker greit, men er usikker på om min DG 600 er noe saktgårnde fly. Den krever litt vind på hanget iallefall. Så i et annet innlegg at det var en som uttalte at den som ikke klarer å fly en storsiler i 4-5 sek/m vind, har ikke peiling. Jeg prøvde min DG i 8 sek/vind, og det var iallefall ikke nok til å holde den oppe. Modellen veier ca 7 kg, er helglass modell. Ingen plankede isoporvinger her. Når det begynner å gå sakte med min, så begynner den å duppe opp og ned. Virker baktung på en måte. Men med litt fart, flyr den rett som en strek, ingen problemer.

              Vel, får ut og prøve igjen så fort vindretningen er ok, og styrken er over 10 sek/m. Har nå lagt inn halvparten med balanseror på ned i forhold til opp, så får vi se.

              Takker.

              Rognes.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Hei.

                Hvilken Produsent av DG 600 er det du har ?

                En storseiler bør fly på 4 -5 sekundmeter. Uten å være bråkjekk mener jeg nå det.
                Men.
                Jeg vet hvordan mange ikke klarer dette. ( Vet det forsi jeg lærte meg det selv )
                Jeg mener også at din modell burde fly på 5 sekundmeter. Men da krever det er noenlunde ok hang og en pilot som flyr svingene riktig. Det er i svingene 80 % av pilotene ramler ned i dårlige forhold. Inkludert meg selv.

                Det første du skal gjøre er å få trimmet og balanser modellen din slik at du VET den er riktig. Den er riktig balansert når den trekker seg sakte ut av en liten dykkror innputt. Poenget er at du skal vite at når du slipper stikka flyr modellen med riktig hastighet. Halvparten av storseilerne i dag er balansert for tunge i nesen, dette fører til høyderors trim og dårligere hastighet.
                Prøv en gang du har gode forhold på kanten. Trimm høyderoret nøytralt føy utkast. Fly den et par runder med denne innstillingen. Stuper modellen er det for mye bly i nesa, setter modellen nesa i været er det for lite bly i nesa.

                Det som mange gjør galt er å fly modellen for sakte i marginale forhold og jeg har lagt meg til den vanen at jeg slipper stikka når jeg blir usikker på farten. fordi da vet jeg at modellen min er trimmet slik at den ordner seg selv da. Hvis jeg ikke gjør dette drar jeg i høyderoret ubevist, dettefører til lavere fart og flyvende strykjern i neste sving. Veldig lite morro.. Fly langs med kanten i passe avstand med minimalt med balanserors innputt på strekkene. ( Balanseror bremser ) Bruk sideroret for ikke å drifte inn over kanten. Dette er slik jeg flyr min DG500 i 3 - 4 m/s på strkkene mellom svingene.

                Svingene er et eget kapittel.
                Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse Punktum !

                Er vel ike den baste på å forklare meg, så spør hvis det var noe du ikke hang elt med på.

                Du får henge deg med til Lofoten til sommeren så får vi ta et videregående kurs der..
                Last edited by Seiler`n; 03-02-06, 12:07.
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Seiler`n
                  ...
                  Det som mange gjør galt er å fly modellen for sakte i marginale forhold og jeg har lagt meg til den vanen at jeg slipper stikka når jeg blir usikker på farten. fordi da vet jeg at modellen min er trimmet slik at den ordner seg selv da. Hvis jeg ikke gjør dette drar jeg i høyderoret ubevist, dettefører til lavere fart og flyvende strykjern i neste sving. Veldig lite morro.. Fly langs med kanten i passe avstand med minimalt med balanserors innputt på strekkene. ( Balanseror bremser ) Bruk sideroret for ikke å drifte inn over kanten. Dette er slik jeg flyr min DG500 i 3 - 4 m/s på strkkene mellom svingene.
                  ..
                  In marginal conditions full size glider pilots fly their sailplanes at minimum sink, whilst coordinating the rudder with the ailerons, turning with the rudder and using the ailerons to balance the centrifugal and centripetal forces (keeping the little red thread on centerline) - entering a clean turn also requires some down elevator to maintain constant speed - as you say it is practice, practice, practice.....
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #10
                    Den derre røde tråden langs senterlinja har jeg prøvd å få til en gang.. Er mye vanskeligere en det høres ut som..
                    Men et ev de viktigste instrumentene for en fullskala pilot er det ikke tvil om.
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Seiler`n
                      Hei.

                      Hvilken Produsent av DG 600 er det du har ?

                      En storseiler bør fly på 4 -5 sekundmeter. Uten å være bråkjekk mener jeg nå det.
                      Men.
                      Jeg vet hvordan mange ikke klarer dette. ( Vet det forsi jeg lærte meg det selv )
                      Jeg mener også at din modell burde fly på 5 sekundmeter. Men da krever det er noenlunde ok hang og en pilot som flyr svingene riktig. Det er i svingene 80 % av pilotene ramler ned i dårlige forhold. Inkludert meg selv.

                      Det første du skal gjøre er å få trimmet og balanser modellen din slik at du VET den er riktig. Den er riktig balansert når den trekker seg sakte ut av en liten dykkror innputt. Poenget er at du skal vite at når du slipper stikka flyr modellen med riktig hastighet. Halvparten av storseilerne i dag er balansert for tunge i nesen, dette fører til høyderors trim og dårligere hastighet.
                      Prøv en gang du har gode forhold på kanten. Trimm høyderoret nøytralt føy utkast. Fly den et par runder med denne innstillingen. Stuper modellen er det for mye bly i nesa, setter modellen nesa i været er det for lite bly i nesa.

                      Det som mange gjør galt er å fly modellen for sakte i marginale forhold og jeg har lagt meg til den vanen at jeg slipper stikka når jeg blir usikker på farten. fordi da vet jeg at modellen min er trimmet slik at den ordner seg selv da. Hvis jeg ikke gjør dette drar jeg i høyderoret ubevist, dettefører til lavere fart og flyvende strykjern i neste sving. Veldig lite morro.. Fly langs med kanten i passe avstand med minimalt med balanserors innputt på strekkene. ( Balanseror bremser ) Bruk sideroret for ikke å drifte inn over kanten. Dette er slik jeg flyr min DG500 i 3 - 4 m/s på strkkene mellom svingene.

                      Svingene er et eget kapittel.
                      Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse, Øvelse Punktum !

                      Er vel ike den baste på å forklare meg, så spør hvis det var noe du ikke hang elt med på.

                      Du får henge deg med til Lofoten til sommeren så får vi ta et videregående kurs der..
                      Hei. Husker ikke hvilken produsent det er, den er kjøpt i Tyskland (AirWorld Modellbau kanskje??). Uansett, høyderoret mitt står i null, er ingen trim på det. Når jeg kaster ut modellen hverken stiger eller synker den de første meterene på en vindstille dag. Den glir fint, men nedover, siden det er null vind. Testet dette på jomfruturen. Men den ville fort ned. Med 4-5 sek/m flyr den en liten stund, men begynner å miste høyde etterhvert, uten at jeg svinger. Svinger jeg litt, dropper nesa, og den staller ut. Mister da all kontroll inntil modellen har stupt på seg nok fart igjen, og da flyr den. Sånn holder den på til den når bakken. Men i 8 sek/m og mer, flyr den helt fortreffelig. Kan svinge med bare balanseror så den blir liggende i knivegg omtrent, og bare dra høyderor og den svinger rundt. Hvis det går litt sakte, kombinerer jeg sideror og balanseror. Men av og til svinger den dårlig med balanserorene. Når jeg flyr med bremsene ute, reagerer den nesten ikke på balanserorene i det hele tatt. Dette resulteret i noen timer på arbeidsbenken forrige tur da jeg ikke fikk satt modellen der jeg ønsket den. Kom mot hangkanten høyt oppe, satte på bremsene og skulle svinge flyet ut mot vinden igjen. Ingen reaksjon, den bare fortsatte rett frem i medvind. Av med bremsene, og da kom den med en gang, men med det resultat at den kom bak i rotoren og modellen traff en bergvegg. Hadde det vært isoporvinger, kunne jeg bare ha glemt å få reparert det. Men helglassen fikk bare noen sprekker og riper i lakken. Fikk noen sprekker i fronten, og servobrettet løsnet. Skal fixes i løpet av uka.

                      Har veldig lyst til Lofoten, tenkte å evnt ta Hurtigruten, skal ha noen uker med pappaperm i sommer, så kanskje jeg skulle ta en uke fri og reise oppover.

                      Er forøvrig på utkikk etter et seilfly som kan slepes opp. ASW, ASH eller liknende, på 4 meter eller mer. Noen som skal selge?

                      Takk for svar.
                      Rognes.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Seiler`n
                        Den derre røde tråden langs senterlinja har jeg prøvd å få til en gang.. Er mye vanskeligere en det høres ut som..
                        Men et ev de viktigste instrumentene for en fullskala pilot er det ikke tvil om.
                        Yes sir - THE most important, just before the seat of your pants (the best vario in the business) - however, since neither are available with model sailplane flying we must practice ad nausiam for without this technique you can forget soaring in marginal conditions.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #13
                          Eagle :
                          Sving.
                          En storseiler svinger aldri bra uten sideror enten det er 5 elle 20 meter i sekundet. Dette av tidligere forklarte årsaker. Den kommer seg igjenom svingen, men samenligner du svingen med en med sideror blir du overasket.

                          Brems :
                          Bruk aldri ! brems medvins innen for hangkanten. Du har nettopp oppdaget hvordan en modell uten flybarer rorflater oppfører seg. Etter å ha fått nesen opp mot vinden kan du dra brems. Jeg fly altid medvins i stor fart og mesteparten av siste legg i stor fart før jeg drar brems. Bremsen er såpass effektiv at deg bruker denne inflygingen bevist for ikke komme for langt bak.

                          Slep:
                          Sett inn krok i nesa på DGèn. Genial måte å trene på.

                          Prøv den stupteste jeg snakket på i forrige innleg. Spent på resultatet av den.
                          Du kan bli overasket selv noen ganger.
                          **********************
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK


                          Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                          Futaba 12Fg Fasst

                          Comment


                          • #14
                            A bit late out but this article is worthwhile...

                            http://www.scalesoaring.co.uk/Articl...InThermal.html
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #15
                              Genial side !
                              **********************
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK


                              Nan Xplorer FullCarbon X tail
                              Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001
                              DG 500/22 Elan under opppussing
                              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                              Futaba 12Fg Fasst

                              Comment

                              Working...
                              X