Announcement

Collapse
No announcement yet.

jet motor av en bil turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jet motor av en bil turbo

    Så en svensk side for lenge siden om en som hadde laget seg jet motor til modellfly av en volvo turbo, men klarer ikke å finne den igjen. Er det noen som vet noe om/har linker til noe sånt. har en nabo som driver med trimming av biler og har masse rart liggende og det hadde vært veldig morsomt prøvd det. skal vistnok ikke være så vanskelig.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Spør etter turboladere hos bilverksteder, de kan ha dem i konteiner for skrapmetall, bilopphuggeriet etc.. Men du trenger dreiebenk til dreing av turbinaksel og tilpasse til kulelager etc..

    Comment


    • #3
      har tilgang på turboladere. også tilgang til dreibeng og annet verktøy jeg måtte trenge. det jeg trenger er beskrivelsen på hvordan det gjøres. man må vel lage til ett forbrenningkammer også hvis jeg ikke husker helt feil. er så lenge siden jeg så den siden og var da ikke noe intresert. men med de prisene som er på jet motorene så kan jeg ikke skjønne annet en at det må lønne seg. også er det jo veldig morsomt hvis man bare får det til å fungere synes jeg
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ok, har du miniatyrpunktsveiser for sveising av tynne rustfrie ståldeler?

        Hvis ikke, finn en meget stor transformator omtrentlig like stor som en mig sveisetransformator og fjern sekundærvikling. Vikle noen tørn ca 5-8 tørn (prøv og finn ut hvor godt den sveiser sammen) batterikabel som sekundærvikling, og kabelen skal sitte plan mot primervikling (bank gjerne batterikabelen flat uten å skade isolatoren FØR du vikler på transformatoren) og lag en tang til punktsveising, og det skal være kobbertapper på kjeften som du bruker til å knipe deler sammen før sveising. Monter en fotbryter mellom 220 nettet og transformator.

        Du får ikke støt av sekunderspenning pga lite spenning, men den gir nok strøm til sveising.
        Last edited by Motorboy; 30-01-06, 22:23.

        Comment


        • #5
          har ikke sånn punktsveiser. men det kan lånes eller lages. vikling av trafoer osv er jeg godt kjent med og en egnet trafo skal jeg lett kunne skaffe.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Vet ikke hvor aktuell denne siden er men kanskje verdt en titt!?
            Page not found – Betting på sport och politik – Satsa pengar

            Comment


            • #7
              hei takker for linken så ut til at den var intresant. hadde vært veldig kult å fått dette til synes jeg. er nå den typen som gjerne lager ting selv i stedet for å gå og kjøpe. like mye bare for å se om jeg får det til som at det skal bli billiger.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Den der linken er altfor tung for våre modellfly, minner meg på eksperimenter som var utført av Jens William Ægidius Elling (oppfinner av verdens første gassturbin i Norge) .. trodde du skulle rippe ned for å få tak i turbinhjulene og lage en hel og lett jetmotor a la Kurt S....

                Linken om Jens William Ægidius Elling: http://www.iu.hio.no/~ulfu/historie/elling/

                Det var samme år som brødrene Wright prøvde ut sitt første fly, og Ellings største problem var at tiden ikke var moden for en oppfinnelse som gassturbinen.
                Last edited by Motorboy; 30-01-06, 22:40.

                Comment


                • #9
                  ideen var å kunne ta turbinjulene å lage en hel jet motor tiø modellfly je
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Har en kompis som tenkte samme tanken som deg ang bilturbo, han har byggd motor som fungerer men som han sier dette skal han ikke gjøre flere ganger. Det er rett og slett så mye arbeid at det ikke lønner seg, dessuten må du kjøpe til deler i inkornell (stavekontroll) Utrolig mye arbeid, kan kanskje sammelignes med og finne opp hjulet på nytt. Styr unna!
                    Tor Henrik Hernes

                    Comment


                    • #11
                      Er det noen her som går på HiA i Grimstad?
                      Grunnen til det teite spørsmålet er at når jeg gikk der, så var jeg på biblioteket på skolen og fant en bok om bygging av jet-turbiner for modellfly. Hvis noen her tilfeldigvis går der,så kunne de kanskje sjekket hva den boken het? Konstruksjonen var veldig enkel, og det kan godt hende du kunne brukt deler fra turboen. Eneste problemet er at du gjerne vil ha en aksial turbin, og det er det vel normalt ikke på bilturbo?

                      Ellers hadde vi en jetmotor der som var bygget på en bilturbo, men den var mer en demonstrasjon av prinsippet, og helt ubrukelig til modellformål. Den hadde stående brennkammer, og var dermed større i høyde enn i lengde

                      Det var en tid hvor dette var eneste måten å få seg jetfly på, men selv om jeg også liker å lage ting selv, så tror jeg at jeg ville skippet det akkurat i dette tilfellet. Når jeg ser hvor brukervennlige nye tubinmotorer er i forhold til hva en hjemmelaget er, så er det ikke verd det.

                      Comment


                      • #12
                        skjønner tegninga er vel sikkert vanskeligere en jeg først hadde fått intrykk av. men det hadde jo vært kult med sin egen jet motor, spesielt da jeg vet jeg sansynligvis aldrig vil få rå til å kjøpe en
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Hør med OaK...
                          Han har laget en turbin som er på vei inn i et fly! Tror dette var et byggesett fra Wren, men uansett. Du kan jo høre med han ang pris osv.
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #14
                            takker for tipset
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Thinnthinn
                              Hør med OaK...
                              Han har laget en turbin som er på vei inn i et fly! Tror dette var et byggesett fra Wren, men uansett. Du kan jo høre med han ang pris osv.
                              Det er veldig stor forskjell på å bygge motor fra en gammel bilturbo og på å montere en turbin fra Wren. Har en kompis som har to Wren motorer som han har satt sammen, dette er motorer fra et veldig tidlig tidspungt av Wren sin eksistens der det var fint lite som var prefabrikert, en god del arbeid med andre ord! Ikke for å svartmale situasjonen her, men det er noe helt annet å bygge fra en bilturbo i forhold til å montere en Wren turbin.
                              Kan ikke sammenlignes i det hele tatt, er lysår mere i arbeid. Dessuten er profitten såpass liten i forhold til sparte penger at det er ikke verdt det, ikke glem og prisgi din egen tid.
                              Tor Henrik Hernes

                              Comment

                              Working...
                              X