Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cutoffnivå for LiPo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cutoffnivå for LiPo?

    Hei dere.
    Jeg prøvde søkefunksionen men får så lite detaljerte svar at jeg ikke orker gå gjennom alle tråder (sånn, nå slipper du bli sint og be meg søke).

    Hva er laveste man skal "kjøre ut" en LiPo? Har en ESC som er satt opp til å kutte ut ved 2,7V / celle og jeg synes det høres vel lavt ut. Er det ikke 3, ett eller annet det bør være eller kan jeg bruke denne uten å ødelegge batteriene?

    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Perhaps this will help.....

    A guide to safe use of LiPo batteries, from the British Electric Flight Association.
    Despite what a number of people may tell you Lithium Polymer (LiPo) batteries are not fundamentally unsafe, but they need to be treated with more care than NiCd or NiMH. If abused sufficiently LiPo cells can catch fire and this fire can be difficult to extinguish. The following precautions should help you enjoy using LiPo batteries without having a major incident.
    General precautions:
    The minimum safe discharge voltage is 2.5V per cell when under load, or 3.0V per cell when not on load.
    When more than 2 cells in series are used, a controller with an adjustable cutout should be used and it should be set at or above 2.5V/cell.
    Only charge LiPo batteries on a charger specifically design for LiPo batteries.
    Always ensure you use the correct charging voltage for the cell count.
    The maximum charge rate should be 1C, eg. 0.7A for a 700 mAh cell. For best charging, low charge rates should be used where possible.
    Check the charge voltage (or cell count) and current a second time.
    Never leave charging LiPo cells unattended (at any charge rate).
    It is best to charge LiPo cells in an open space on a non-flammable surface (such as a brick or quarry tile) and away from flammable materials.
    For long term storage it is recommended that cells are fully charged and then discharged to between 50% and 60% of their capacity.
    Use connectors that can not be short circuited, or use silicon fuel tube to protect exposed connections.
    Have a dry powder fire extinguisher or a bucket of dry sand within reach.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Ja det var vel svar på spørsmålet.
      Takk Ken!
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Og så skal jeg være ekkel.
        Den guiden der, var den skrevet før eller etter de nye 20C cellene kom på markedet? Jeg bare lurer jeg.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Når det er sagt så er det vel allment kjent(?) at batteriene har det bedre hvis de ikke blir ladet helt ned til cutoff spenningen (3V ubelastet). 3,2-3,3V blir foreslått som en passende cutoff spenning. Hvor mye dette har å si for levetiden på batteriene vet jeg ikke, men det høres fornuftig ut.
          På min esc har jeg stilt cutoff til 3,1V da den ikke går høyere enn det.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Det meste er vel sagt allerede, men jeg slenger på litt mer bare for å poste noe

            Er det alment aksepterte og anbefalte Ken nevner, og jeg har erfart at det stemmer godt med det jeg har mishandlet av batterier av 1 og 2 generasjon LiPo. Så når VM spør om "generasjon" av LiPo kommer vi til det som mange testfreaker har erfart: nyeste generasjon (3 generasjon/20C konstant) LiPo er sannsynligvis mer følsom for å utlades ned mot nedre safe terskel, og det virker generelt som dem som tester sakene gjennom 100-200 cykler konkluderer med godt målbar effektforskjell om man gir seg tidligere. Det vil si at om man tar ut bare 70-80% av kapasiteten, og holder cut-off litt høyere enn lavest anbefalt er det merkbart bedre for levetiden.
            Selv har jeg dessverre ikke så mange av nyeste generasjonen LiPo, kjører litt med PQ ProLite og vet at jeg (i dag) har fått to FP EVO20 5S5000 i matched sett hos Griffin (må bare hente dem!) så jeg vet ikke så mye ennå. Men PQ`ene har praktisk talt ikke ubalanse selv om dem lastes til max ampere i blant og sjekkes med balancer på annenhver lading.

            Leste noe interessant når det gjelder fullsize seilfly med børsteløs motorgondol og LiIon: ladetid 8 timer ( 0,125C? ) og fungerer tilfredsstillende etter nesten 1800 cykler! Enda et bevis på at man bør lade med mindre enn 1C (som er MAX) når det passer seg sånn. Eller som jeg har nevnt før: bruk 1C kun hvis man er på stripa og skal fly igjen så fort som mulig. Lader man hjemme reduserer man ladestrømmen hvis man ikke er i "tidsklemma".

            propepperell: Det er ikke alltid så enkelt å henge på teknologi-kjøret.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Og så skal jeg være ekkel.
              Its a free world old chap, be my guest.....when it says "at or above" it means just that - please remember the old saying, "rules are made for the guidance of wisemen and the instruction of fools"...if you go below 2.5 volt/cell your pack will not recover no matter what "generation".
              Last edited by Celtic-Griffin; 31-01-06, 21:17.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment

              Working...
              X