Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalinger bensinmodell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefalinger bensinmodell

    Heia dere!

    Vurdere å kjøpe meg en litt større modell med bensinmotor. Og er ikke helt sikker på hvilken type modell jeg ønsker, med ønsker vel å fly mest vanlig akro med noen innslag av 3D øvelser.

    Vurderte modeller:
    Exclusiv Modellbau Funtana Pro - MVVS 26ccm
    Ca Model Extra 300L 27% - MVVS 45ccm
    Ca Model Extra 300L 31% - MVVS 58ccm
    Ca Model Epsilon 120 - MVVS 26ccm

    Det skrytes mye av MVVSs bensinmotorer i utlandet, både når det gjelder effekt forhold til størrelse, pålitelighet og trottelrespons. Noen som har andre erfaringer?

    Futanaen er vel mest aktuell, men hvordan er den å fly vanlig acro med?
    Epsilon faller litt igjennom da den må modifiseres mye (har ikke delte vinger og avtagbar høyderorstab).
    27% Extra faller noe igjennom da høyderorstab ikke er demonterbar (må ha grunnet plass/transport) og modellen blir i samme prisklasse ferdig oppsett som 31% Extra.
    31% Extra kan i verste fall være noen centimeter for lang til å passe i bilen uten å måtte kaste samboen ut når man drar på tur (modellen treffer girstanga hvis den plasseres fremover mellom setene).

    Har vel kanskje svaret selv, men det står jo mye på om Funtanaen kan fly passe pent type vanlig acro/pattern/F3A... 3D skal den jo være konge på, og at den kan flys litt sakte er heller ikke noe minus...
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

  • #2
    Heisann
    Holder på å bygge opp en Funtana Pro, i disse dager og byggeartikkel vil komme på mfn sidene når den står ferdig.

    Når det står på flyegenskapene til Funtisen så er vel disse upåklagelig skal man tro det man leser på utaskjærs sider.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Dessverre hel hale, men jeg har fått litt dilla på denne
      http://www.workflow.as/jogrini/diary/katana2m/index.htm
      Lett og dermed gode 3D egenskaper. Likevel veldig stabil i turbulente forhold.
      Med de oppgitte utslag er det en snill pattern modell. Det tok meg ikke mange minuttene før jeg switchet til 2x utslag og 50% expo og flyr på det hele tiden.

      Ellers er jeg ikke imponert over MVVS. Dessverre...
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #4
        Composite ARF har vel ei og anna børse som kunne falle i smak!?
        Synes personlig 3W er greie motorer.
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          Dechatlon,

          Med den bruken du skisserer; sats på ei god IMAC maskin i størrelsen 2.1 -2.3 m / motor 50 ccm. Det er forholdsvis enkelt å bygge avtagbart sideror (pianotråd gjennom hengslene) på de fleste modeller så la ikke lengden skremme deg. Større fly flyr normalt faktisk bedre. Å kjøpe noe mellom 120 size og 50 ccm size gir helller ikke noe særlig lavere kostnad enn 50 ccm klassen.

          De fleste IMAC flyene i denne klassen er meget gode til vanlig acro og kan i tillegg 3D. Ikke kjøp et fly mest spec'et for 3D, det går du lei av.

          31% CA Extraen er helt sikkert meget god. Nå fortiden er YAK54 i skuddet i denne klassen pga flyegenskapene. Spesielt god er Quique Somenzini's ARF til grei pris Just a moment.... C-arf Extra 330S 2.3 meter er også populær men dyrere.

          Motor; sikrest er DA eller 3W. 3W har kommet med en ny lettere 3W55US en-cylindret som er sprekere enn 3W50 og DA50. Best i klassen er nok er 3W56 B2 men dette er en boxer og koster deretter.

          mvh
          Ketil
          Domenet er parkert - Webhuset
          Last edited by Kato; 01-02-06, 10:57.

          Comment


          • #6
            IMAC og 3D

            Hei-
            Kan jo minne om vinnerflyet fra IMAC NM i fjor - SBS/Wild Hare Extra 28% ARF.
            Disse modellene flyr bra nok både for 3D og IMAC med bensinmotorer fra 45-62ccm eller større glowmotorer som Moki 210. Vingespenn 214cm, avtagbare vinger osv, greie å transportere og rimelige å fikse om uhellet skulle være litt ute...De koster da heller ikke skjorta hos RC-FLIGHT . De har også DA og Zenoah bensinmotorer som passer.


            Originally posted by Decathlon
            Heia dere!

            Vurdere å kjøpe meg en litt større modell med bensinmotor. Og er ikke helt sikker på hvilken type modell jeg ønsker, med ønsker vel å fly mest vanlig akro med noen innslag av 3D øvelser.

            Vurderte modeller:
            Exclusiv Modellbau Funtana Pro - MVVS 26ccm
            Ca Model Extra 300L 27% - MVVS 45ccm
            Ca Model Extra 300L 31% - MVVS 58ccm
            Ca Model Epsilon 120 - MVVS 26ccm

            Det skrytes mye av MVVSs bensinmotorer i utlandet, både når det gjelder effekt forhold til størrelse, pålitelighet og trottelrespons. Noen som har andre erfaringer?

            Futanaen er vel mest aktuell, men hvordan er den å fly vanlig acro med?
            Epsilon faller litt igjennom da den må modifiseres mye (har ikke delte vinger og avtagbar høyderorstab).
            27% Extra faller noe igjennom da høyderorstab ikke er demonterbar (må ha grunnet plass/transport) og modellen blir i samme prisklasse ferdig oppsett som 31% Extra.
            31% Extra kan i verste fall være noen centimeter for lang til å passe i bilen uten å måtte kaste samboen ut når man drar på tur (modellen treffer girstanga hvis den plasseres fremover mellom setene).

            Har vel kanskje svaret selv, men det står jo mye på om Funtanaen kan fly passe pent type vanlig acro/pattern/F3A... 3D skal den jo være konge på, og at den kan flys litt sakte er heller ikke noe minus...
            Attached Files
            Last edited by Guest; 01-02-06, 16:29.

            Comment


            • #7
              Ser frem til review av Funtana Pro her på Modellflynytt!
              Yak54'en så jo veldig bra (og dyr) ut, men foretrekker faktisk byggesett.
              Har også sett på SBS/Wild Hare Extra, men igjen; byggesett.
              Composite ARF modellene blir altfor dyre...

              Extra 31% er vel være den modellen med best flyegenskaper av de jeg har nevnt, må dobbeltsjekke om jeg kan få plass til den i bilen!
              Mvh Tommy Fosland
              Tromsø MFK

              Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

              Comment

              Working...
              X