Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyp Z3007-30 problem .

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyp Z3007-30 problem .

    Jeg byttet fra 2S til 3S lipo på modellen min og jeg ville teste hvordan den gikk med det nye batteriet . Turtall og sprut til tusen men over et visst antal rpm så begynte den og riste noe forferdelig . Så jeg sjekket propellen og skulle teste på nytt . Den har vært i bakken fler ganger og jeg har alltid sjekket om akslingen var rett . Sjekket den på nytt og jeg kunne ikke se at den var bøyd , men den var nok det for jeg ga gass og kom over det punktet hvor den begynte og vibrere og da smalt det bare og propellen fløy veggimellom inne på rommet her . OK ..... ny aksling ble bestill og jeg skulle demontere motoren så alt var klart til jeg skulle sette på den nye akslingen .

    Så kommer problemet . De små unbrako skruene som holder akslingen i bakkant av motoren satt dønn fast . Jeg varmet skruene og skulle dra de løs .
    så nå sitter jeg her med skruer som jeg har rundet . Har noen en god løsning på hvordan jeg best løser dette uten og borre i filler gjenger og sånnt ? Og hvor får man tak i sånne microskruer ?

    Får vel pakke bilen og fly litt med fuel istedenfor idag . Så vist allt går som det "skal" idag så sitter jeg vel her med 3 modeller jeg ikke får brukt .
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

  • #2
    Hvordan man skal få ut de små skruene der kan bli et seriøst problem.

    Sannsynligvis er det lettere å bore dem vekk og så heller få laget to nye hull ved siden av og gjenget opp. (Men du har neppe gjengeutstyr tenker jeg?) Skruer finner du i hjulstoppere.

    Et annet alternativ er at du får noen til å rette opp akslingen som sitter på.

    Et tredje alternativ er at noen andre her vet hvordan du skal få ut skruene.

    Ellers kommer siste alternativ inn: kjøpe ny motor.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      hvis du klarer å lage noen hakk i unbrakoskruene, slik at du kan bruke et flatjern for å skru de ut. men hvordan du skal lage de "hakkene" vet heg ikke.

      en ikke helt gjennomtenkt tanke men kommer med den alike vell:
      skru en skru/bolt som er like tykk i diameter som unbrakoskruen, etter du har laget gjenger i unbrakoskruen, limer du bolten/skruen fast i unbrakoskruen og skuer bolten/skruen ut (forhopentlig vis) ilag med unbrakoskruen
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        Takker for svar men " case is solved "
        Dro ned på Hobbyland Strømmen med delen og spurte om de hadde sånne settskruer for jeg måtte borre ut de som satt der . Han spurte meg hva jeg hadde brukt for og skru de ut og jeg svarte at jeg naturligvis hadde bruk unbrakonøkkel ! , en sånn med vinkel på da sa han . Så rota han ned i skuffen sin og fant fram en skrutrekkerunbrako sak og skrudde dem ut . Det viser seg at den han hadde var i herdet stål og det var ikke mine Clas ohlson billigdrit nøkler . Settskruene var det ikke noe galt med det var verktøyet som ble ødelagt .

        Husker dere jeg sa " Så vist allt går som det "skal" idag så sitter jeg vel her med 3 modeller jeg ikke får brukt "

        Dere kan jo gjette hva som har skjedd
        Den skruen som stopper tønna i forgasseren Løsnet , så når jeg krusa rundt på full gass så skrudde den seg innover og jeg måtte prøve og lande på kvart gass . Jupiter på floats og kvart gass går det ikke an og lande med , det vet jeg nå lissom

        Etter tre hopp på moderjord fikk jeg nok og valgte og fly tanken tom og ta en deadstick istedenfor . Jeg hadde full flaps for og prøve å bremse den ned nok til og lande men glemte dem når jeg skulle opp igjen . Modellen la seg pent over til venstre og rev av floats'ene . Men det er jo meldt snø i helgen så jeg får jo ikke flydd alikevel
        Last edited by Falcon; 03-02-06, 16:21.
        Falcon
        -------------------------------------------
        Morten Rolfsen
        Kristiansund

        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
        -------------------------------------------

        Comment


        • #5
          Bra det ordnet seg.
          Bra verktøy er kjekt å ha.
          De fleste billige ( og blanke ) unbrakonøklene er i dårlig kvalitet.
          Spesielt i små dimensjoner.
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            Yepp, godt det løste seg (bokstavelig talt). Selv om "ny feil fulgte"...

            Dette er kanskje en tankevekkere til de brukerne av forumet som taler varmt for at "billig er godt nok"...? Det er ikke tull at godt verktøy er halve jobben.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Dette er kanskje en tankevekkere til de brukerne av forumet som taler varmt for at "billig er godt nok"...? Det er ikke tull at godt verktøy er halve jobben.
              Helt enig når det gjelder verktøy.
              Finnes ikke noe mere irriterende for meg enn dårlig verktøy når en reperasjon skal gjøres.
              Jeg er værktøymaker og industri/bilmekaniker, så jeg har kanskje blitt litt bortskjemt.
              Det må sies att det finnes bra verktøy som ikke er skremmende dyrt.
              Kan nevne Biltemaverktøy og TengTools som fungere like godt som de dyrere produsenten.
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                når det gjelder de små umbrakonøklene har jeg faktisk ikke funnet noen jeg synes er bra nok. de som følger med når du kjøper hjulstoppere er det bare å glemme de har stål som varmt smør. men har ikke prøvd ordentlig herdede bits. kanskje det er tingen. har kjøpt flere bitsset på bilteme. men de knekker og sprekker bare man ser på dem. gennerelt kjøper jeg ingen ting hand verktøy på biltema lenger selv om jeg har butikken like ved. er omtrent kvalitet som på nille er nå min mening.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor
                  når det gjelder de små umbrakonøklene har jeg faktisk ikke funnet noen jeg synes er bra nok. de som følger med når du kjøper hjulstoppere er det bare å glemme de har stål som varmt smør. men har ikke prøvd ordentlig herdede bits. kanskje det er tingen. har kjøpt flere bitsset på bilteme. men de knekker og sprekker bare man ser på dem. gennerelt kjøper jeg ingen ting hand verktøy på biltema lenger selv om jeg har butikken like ved. er omtrent kvalitet som på nille er nå min mening.
                  har ikke prøvd bitsene til biltema. da jeg skjelden bruker bits.Bruker heller hele nøkler. Bits er i mine øyne stort sett ubrukelige fordi de er for harde og sprø.
                  Men jeg har brukt mye av håndverktøyet som fastnøkler og lignende innen bil og industrimekanikk i lang tid, og har bare gode erfaringer med det.
                  Cessnaknuseren
                  Bjørn Sandbæk

                  Dæ går litt mindre lim nå.

                  Comment


                  • #10
                    Grunnen til at jeg har handlet på biltema er selvfølgelig for å spare penger. og har da kjøpt det billigste. men de har jo også verktøy som er dyrere er jo kanskje bedre det. men har opplev ofte at pipenøkler sprekker og fastnøkler som er så myke at de utvider seg og glepper over.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Det kunne fort ha blitt dyrt hvis jeg hadde begynt og borre i motoren og ødelagt hele greia . Glad for at jeg valgte og vente denne gangen .

                      Jupiter'n er sykemeldt med et ødelagt skott . Det ble litt for mye trøkk på understellet . Heldigvis har de begynt og selge skott og vegg pakken uten at man må kjøpe kroppen også selv om det står noe annet på Webben " jeg ringte og spurte ".
                      Bakre bøyla tok også kvelden så den har jeg også bestillt . Ellers så gikk det bra heldigvis .
                      Falcon
                      -------------------------------------------
                      Morten Rolfsen
                      Kristiansund

                      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                      -------------------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor
                        Grunnen til at jeg har handlet på biltema er selvfølgelig for å spare penger. og har da kjøpt det billigste. men de har jo også verktøy som er dyrere er jo kanskje bedre det. men har opplev ofte at pipenøkler sprekker og fastnøkler som er så myke at de utvider seg og glepper over.
                        Kjøper mye verktøy på Biltema, da fortrinsvis pipesett og fastenøkler, skrujern o.l. som har ti års garanti, de er stort sett helt topp. Skal jeg ha sterke bits så ser du meg i hvertfall ikke på Biltema, da går jeg heller for Facom og lignende (ikke så dyrt om en bruker de med separat holder). Rett verktøy til rett jobb er tingen. Når det gjelder små torx, umbrako o.l lignende, så vet jeg faktisk ikke hvem som har ordentlige saker (skulle gjerne ha vist selv hva som holder mål), men generelt så er de dyre merkene bedre på slikt.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment

                        Working...
                        X