Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knallbra regel fra NAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knallbra regel fra NAK

    "MODELLFLYGING MÅ IKKE BARE VÆRE SIKKER, DEN MÅ OGSÅ SE SIKKER UT!
    "

    Spørmålet er da, hvordan skal man da kunne lære å fly? I starten er det vel ingen som klarer å etterfølge den regelen
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Originally posted by spitmk16
    "MODELLFLYGING MÅ IKKE BARE VÆRE SIKKER, DEN MÅ OGSÅ SE SIKKER UT!
    "

    Spørmålet er da, hvordan skal man da kunne lære å fly? I starten er det vel ingen som klarer å etterfølge den regelen
    Jo.
    Så lenge du flyr med en instruktør som er i stand til å ta inn alle tilløp til utrygg flyging.

    Comment


    • #3
      Så jeg får altså ikke lov å fly så det ser ut som jeg ikke har kontroll?
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eureka
        Jo.
        Så lenge du flyr med en instruktør som er i stand til å ta inn alle tilløp til utrygg flyging.
        Poenget er at dersom man skal følge den regelen til punkt og prikke, kan man aldri fly. Alle opplever å miste kontrollen en gang i blandt, og da bryter man regelen
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16
          Poenget er at dersom man skal følge den regelen til punkt og prikke, kan man aldri fly. Alle opplever å miste kontrollen en gang i blandt, og da bryter man regelen
          Ja da ryker du rett i buret!
          Tor Henrik Hernes

          Comment


          • #6
            "Rules are made for the guidance of wise men and the instruction of fools" (Douglas Bader)
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Regler for alt

              Nå tror jeg trådstarter mente dette som en liten spøk, kanskje???
              Setningen er hentet ut fra Sikkerhet i forbindelse med modellflyging, http://www.modellfly.info/Sikkerhet/Sikkerhet.asp
              Jeg kan anbefale alle å lese det som står der, og så får man etterleve dette så godt man klarer.
              Ikke noe av dette har lovmessig betydning, eller er absolutte regler. Det er bare ment som gode råd slik at man unngår uhell og ulykker. Se det gjerne som en lærebok for hvordan man skal unngå uhell, og kanskje bevare modellen sin lenger.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                Bra den kun er veiledende. Min største moro i gamle dager var nettopp å fly som det så ut som jeg hadde radio feil (la det inn når det var tilskuere tilstede). Flyet var altid under full kontroll, men poenget var jo nettopp at det ikke skulle se slik ut. nå er jeg så ute av trening at jeg ikke ville drømme å prøve på de tinga, men det hadde vært dumt for de som synes slikt er moro og trener på det at denne typen flyging skulle bli uglesett.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Bra den kun er veiledende. Min største moro i gamle dager var nettopp å fly som det så ut som jeg hadde radio feil (la det inn når det var tilskuere tilstede). Flyet var altid under full kontroll, men poenget var jo nettopp at det ikke skulle se slik ut. nå er jeg så ute av trening at jeg ikke ville drømme å prøve på de tinga, men det hadde vært dumt for de som synes slikt er moro og trener på det at denne typen flyging skulle bli uglesett.
                  Hei Gert, lenge siden sist.
                  Nå tror jeg som sagt trådstarter har hatt det litt moro med dette.
                  Jeg vil også si at det kan se helt sikkert ut selv om noen stuper mot bakken for så å brekke ut 4 meter før. Det kommer an på modell og pilot.
                  Jeg blir mer redd hver gang jeg ser en eller annen som virrer rundt modellen, snubler i fieldkassa, slenger radioreima i proppen osv.
                  Det hele går på gjennomtenkt oppførsel.

                  Og du vet jo naturligvis at vi ikke er i en posisjon til å lage hverken lover eller absolutte regler. Det tilligger (heldigvis) andre, f.eks. Luftfartstilsynet.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tema95
                    Og du vet jo naturligvis at vi ikke er i en posisjon til å lage hverken lover eller absolutte regler. Det tilligger (heldigvis) andre, f.eks. Luftfartstilsynet.
                    Hmmm, litt off-topic, men vil dette da si at det ikke er NAK som har laget regelen om at en må være medlem i en NAK-tilsluttet klubb for å delta på stevner/treff som er arangert av en NAK-tilsluttet klubb?
                    Hvem er det da som har bestemt dette?
                    Luftfartstilsynet?

                    KnutD
                    --
                    Knut Dahl
                    Getting High By Flying Low

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by airbatix
                      Hmmm, litt off-topic, men vil dette da si at det ikke er NAK som har laget regelen om at en må være medlem i en NAK-tilsluttet klubb for å delta på stevner/treff som er arangert av en NAK-tilsluttet klubb?
                      Hvem er det da som har bestemt dette?
                      Luftfartstilsynet?

                      KnutD
                      Uten være den kyndige til å svare så vil jeg tro at det er forsikringsselskapenes krav.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        for noen ser det kanskje ut som om 3D flygere ikke har helt kontroll over flyet sitt, og det er ikke alltid de har det heller
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          for ikke å snakke om de som flyr 3D med helikopter. ser ut som de gjør alt de kan for å knekke rotorbladene i lufta
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by airbatix
                            Hmmm, litt off-topic, men vil dette da si at det ikke er NAK som har laget regelen om at en må være medlem i en NAK-tilsluttet klubb for å delta på stevner/treff som er arangert av en NAK-tilsluttet klubb?
                            Hvem er det da som har bestemt dette?
                            Luftfartstilsynet?

                            KnutD
                            Jeg utrykte meg litt uklart, mente offentlilge lover og offentlige forskrifter. Regler om egen idrett har vi full mulighet til å fastsette innenfor Norges Idrettsforbunds lover.
                            Når det gjelder akkurat den bestemmelsen (en bedre betegnelse) er den satt av hensyn til arrangerende klubb slik at ikke de skal komme i forsikringsmessig ansvar. Det er jo også en helt vanlig bestemmelse i forbindelse med alle andre idretter jeg kjenner til. Grønt kort i golf, førerlisens i motorsport, spillerlisens i fotball m.m.
                            Og egentlig er vel ikke dette så veldig off topic, tråden har jo utgangspunkt i noe som trådstarter mente (?) var en absolutt bestemmelse.
                            Luftfartstilsynet:
                            Tror ikke modellfly er primært satsningsområde for de, men skulle det en dag komme krav til bevis, vil det bare kunne bli utstedt av tilsynet selv eller en organisasjon godkjent av LT. Det behøver dog ikke være NLF/NAK, det kan godt være en annen organisasjon som kan bevise at de har et kvalitets- og kontrollapparat som er godt nok til å tilfredstille Luftfartsloven med sine (offentlige) forskrifter.
                            Vår verden begynner dessverre å bli komplisert. Det vokser frem stadig nye krav, de fleste i form av direktiver fra EU som vi må godta i henhold til (redigert vekk feil: Luftfartsloven) EØS-avtalen..
                            Kan jeg anbefale å lese: 404 spesielt paragraf 3 og 4. Enn så lenge er altså modellfly under 20 kilo ganske fritt frem, men denne forskriftens §4 setter muligheter for ganske strikt kontroll ved 20kg+.
                            Nå ble det veldig off topic, men jeg forsøker å bevise at vi i NLF/NAK ikke lager bestemmelser for moro skyld. Tvert i mot sloss vi for størst mulig frihet underlagt ansvar, ref det å tenke sikkerhet til enhver tid.
                            Nå tar jeg natten!
                            Last edited by tema95; 06-02-06, 20:53.
                            Mvh Terje Martinsen
                            leder Modellflyseksjonen/NLF
                            www.modellfly.info

                            Comment


                            • #15
                              Bra Terje, men at du orker.....

                              Comment

                              Working...
                              X