Announcement

Collapse
No announcement yet.

speed 700, hva kan en slik brukes til?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • speed 700, hva kan en slik brukes til?

    flettet dette inn i et annet innlegg i går kveld, men mulig at dette forsvant litt siden hovedpoenget omhandlet en formosa...

    var på Birkemo i stavanger lørdag for å handle noen kontakter. det var der en kasse med varer som skulle senlges ut til sterkt redusert pris (halvert pris to ganger ca fra opprinnelig). i denne kassen fant jeg et graupner motor sett: Speed 700, med propellfeste for direkt drive, spinner og foldepropell + noen ledninger og støyreduksjons stasj til å lodde på. prisen på dette settet var 170 kroner! original pris har vært 550. var like før jeg dro kortet, men hadde problemer med å tenke på noe som kunne ha bruk for en slik kraftplugg (den veier jo en del og da). ble til at jeg lot den ligge, men jeg angrer litt nå pga den sinnsykt lave prisen. hva kan en bruke slike oppsett til? han nevnte store seilere som et bruksområde.. motoren var beregnet på 9.6V (tåler fint 3s), propellen var vel kanskje en 8", pitchen klarte jeg ikke finne ut av siden greiene var pakket inne på et plastbrett. noen som aner hva dette beistet vil trekke av strøm og hva en kan bruke det til? trenger ikke nødvendigvis være farkoster som hører hjemme i luften...
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Var det en slik en som er avbildet øverst på denne siden? hvis det er den så står det litt data på den her.
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #3
      stemmer det ja, takk for linken. 400W motor for 170 kr, inkl "alt" er jo ikke værst, men ser jeg må ha en solid regulator og så jeg tror jeg slår det fra meg. motoren er jo også alvorlig tung..
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Med gir drar den motoren store seilfly, uten gir dytter den en katamaran jeg brukte for mange år siden ganske så fort. Morsom og tung motor, men den er nok litt gammeldags nå.
        -----------
        Bengt

        Comment


        • #5
          Hei Alf!

          jeg har også en slik 9.6V Speed 700 liggende i skuffen. Jeg kjøpte den på måfå for mange år tilbake og oppdaget etterhvert at den er veldig tung.....

          Jeg har tegninger til en trainer, TrainEE av Thomas Hunt, som trenger en slik motor. Med beltedrift for å dra en 12" propell på 16 celler, om jeg ikke husker helt feil. 4S, med andre ord. Det blir kanskje realisert en dag. Husker ikke vingespennet, men noe mellom 1.5 og 2 meter.

          Jeg har prøvd den i en mindre modell, direktedrift med 10 celler og den klapp-propellen som følger settet. Det ble aldri noen suksess, og endte i isen utenfør Høvik i 2000.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Duger nok best i en lett og stor seiler, helst med giring. Seilfly trenger gjerne litt vekt i nesa, men problemet er at man får en børsteløs med samme vekta som yter dobbelt så mye...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X