Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppbevaring av Jet A1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppbevaring av Jet A1

    Hei.
    Sitter og ruger på noen liter Jet A1, har dette for tiden oppbevart på Jerry kanner. Men siden jeg har liggende mange rene maursyrekanner, som jeg har oppbevart diesel og bensin på tidligere, lurer jeg nå på om jeg kan oppbevare Jet A1 på disse. Har hørt at Jet A1 har reagert på plast, og fått plasten til å avgi ett eller annet stoff. Har opplevd dette da jeg skulle måle opp Jet A1 med min samboers litermål. Litermålet ble helt hvitt, og Jet A1 var ikke lenger blank. Måtte selfølgelig kaste fuelen, og litermålet. Sinna kjærring noen dager.

    Hvis noen vet noe om dette, hadde det vært fint å få beskjed om hva jeg kan gjøre. Skulle tro at plasten i maursyre kannene tåler det meste, da syren som var i dem, er av den etsende sorten. Har selfølgelig vasket dem rene, for både syre, bensin og diesel.

    Rognes.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    er ikke den jet A1 nesten det samme som parafin/diesel tilsatt olje. etter erfaring så hadde det litersmålet blitt hvitt av diesel også. og som bonde og avløser så vet jeg det er helt vanlig å bruke de tomme maursyre kannene til diesel. men jeg skal ikke garantere at de tåler jet fuelen. du kunne jo prøve med bare litt i bunnen for å se
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tyor
      er ikke den jet A1 nesten det samme som parafin/diesel tilsatt olje. etter erfaring så hadde det litersmålet blitt hvitt av diesel også. og som bonde og avløser så vet jeg det er helt vanlig å bruke de tomme maursyre kannene til diesel. men jeg skal ikke garantere at de tåler jet fuelen. du kunne jo prøve med bare litt i bunnen for å se
      Jet A1 er ikke det samme som Diesel. Heller ikke det samme som Parafin. Det er derfor det heter Diesel, Parafin og Jet A1. Spørsmålet var om det var noen som viste noe. Litt dumt kanskje da å svare på noe man ikke er sikker på.

      Det er mange erfaringer ute i Jet miljøet på hvilke kanner som tåler hva, og det er flere som sliter (eller har slitt) med plastkanner og Jet A1. Andre plastkanner derimot tåler Jet A1 veldig bra da disse er laget for å tåle det. Jeg benytter jerry kanne i plast for Diesel. Den tåler parafin meget bra men har vist seg ikke å tåle Jet A1. Men det er greit for den er jo laget til Diesel. Personlig flyr jeg kun på Parafin da det ikke er noen store forskjeller å merke mellom Jet A1 og Parafin. Man benytter det som er lettest å få tak i. Har tidligere benyttet kanner til maursyre for lagring av Jet A1 og det fungerte for meg. Valgte å kutte dette ut da dette er kanner som ikke er godkjent for lagring av drivstoff og ble faktisk nektet en gang å fylle på disse. (Ref. brannvesenet Oslo). Type olje som blandes i drivstoffet er også med på å endre egenskapene + om kannen blir utsatt for sollys. Noen oljer har vist seg å danne syrer etter en periode som angriper O-ringene i ventilene til turbinen.

      Det enkleste er jerry kanner i metall, men følg med på rust. Det vil komme etter noen år.


      PS: Tenker brannvesenet/forsikringsselskapet blir glad i å høre at dere offentlig forteller at dere benytter maursyrekanner til å lagre Diesel i. Spesielt etter en brann.

      Andre Jet flyvere der ute som har ERFARINGER å dele med Eagle?

      Comment


      • #4
        Hmm,siden jeg flyr lite så må jo fuelen min bli stående lenge på kanner.
        Bruker også kun Parafin,letter å få tak i.Oppbevarer denne på svart plast kanne,og lagrer den ikke lenger enn 14 Dager "vis" det er iblandet turbin olje.Når den blandede fuelen har stått 14 Dager så går den på bilen,har ei røys av en Diesel bil og den tar alt.
        Men ublandet parafin lar jeg stå i mørk kjeller på svarte plast kanner så lenge det trengs.
        Har ikke merket noe problemer med dette så langt,ingen missfarging på kanner OL.

        Må kansje sette meg i bygge rommet å montere en jet så jeg har noe å bruke den omtalte fuelen på???
        Vennlig hilsen
        Roy.

        2,Biler.
        1,Leilighet.
        masse øl i kjøleskapet.
        + diverse innbo.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor
          hehe. da får de ta seg en rassia. for det gjelder omtrent smtlige gårder jeg vet om. maursyrekannene blir lastet på traktorhengeren før våronna begynner også kjører man på bensinstasjonen og fyller dem opp. aldrig hørt om noen som har blitt nektet.
          Vet det da jeg har gård selv. Svaret ditt var som forventet. Lite informativt.

          Jaså Roy. Det står til liv. Har sett deg fylle på bilen tidligere ja. Den tanken tåler det ihvertfall.

          Vi håper på vær til helgen. Eagel kommer kanskje også.

          Comment


          • #6
            Jeg vil bare få rettet opp eventuelle misforståelser før jeg begynner på dagens gjøremål (støvsuging). Jeg vil kun bruke maursyre kanna mi til en slags målestasjon. Jeg aner ikke hvor mye Jet suppe som er på Jerry kanna mi, og da tenkte jeg å slå det over i en maursyrekanne, slik at jeg kan måle hvor mye Jet suppe som er der. Deretter fyller jeg det oppi Jerry kanna igjen, og tilsetter olje, når den tiden kommer.
            Oppbevaring, blir feil ord på en måte. Jeg har mellom 20-40 ltr drivstoff stående på 2 forskjellige steder, så ikke brannvesenet kan henge seg opp i hvor mye jeg lagrer. Er vel 20 liter på godkjent kanne som er regelen.

            Det jeg frykter aller mest, er om tankene ombord i flyet mitt tåler Jet A1. Har snakket med en erfaren Jet pilot idag, og han mener at Dubro tankene ikke er like glade i Jet A1, som hjemmelagede glassfibertanker. Men det finner jeg ut ved å sjekke filteret mitt, etter en stund.

            Til ettertanke.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eagle

              Det jeg frykter aller mest, er om tankene ombord i flyet mitt tåler Jet A1. Har snakket med en erfaren Jet pilot idag, og han mener at Dubro tankene ikke er like glade i Jet A1, som hjemmelagede glassfibertanker. Men det finner jeg ut ved å sjekke filteret mitt, etter en stund.

              Hei Eagle

              Kan bekrefte at jeg også har hatt problemer med de. Bruker derfor egenproduserte glassfibertanker. Det tåler alt vi benytter av drivstoff.
              Last edited by Supra25; 16-02-06, 07:54.

              Comment


              • #8
                Da skal jeg la være å bruke Jet suppe nå i første omgang. Kan hende jeg kan ta ut ene tanken i flyet mitt, og fylle på med Jet A1, for så å se om den skiller ut noe av tanken.

                Er det mulig å få kjøpt skikkelige tanker fra deg, Netroh?
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Bruk det som det er. Får du grå masse i filteret tåler ikke de eller fuelkanna Jet A1. Motoren stopper ikke med en gang. Da er det bare å begynne å eliminere.

                  Comment


                  • #10
                    Jet A1 er klasifisert likt som fyringsolje men ikke helt det samme stoffet.
                    se HMS Datablad Kanner beregnet for fyringsolje burde vel egentlig holde for Jet A1 også .Er det oljetilsetninger som brukes i Jet A1 som er problemet ? noen som har noe data på turbin oljene ?
                    ____________________
                    : -Exlex-
                    : Thor Arne Jensen
                    :::::::::::::::::::::::::::

                    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                    Comment


                    • #11
                      Hei Knut!

                      Jeg bruker en svart drivstoffkanne på 25L kjøpt i bilrekvisita butikk til å fylle opp flyene med. Har også en 25 liters klar kjemikaliedunk som jeg har ren parafin på. Når drivstoffkanna begynner og bli tom, blander jeg in oljen i kjemikaliekanna og fyller over i drivstoffkanna. Kjemikaliekanna fylles deretter opp ved første anledning.

                      Som Cato skrev, skjer det en kjemisk prosses med turbinoljen når den blir utsatt for sollys (UV). Blander man JET-A1 og turbinolje i klar kanne, blir den mørk på under én time hvis den står i sollys. Blandingen virker da også mer aggressiv for plast og O-ringer etter dette.
                      Har hørt at det er meningen at turbinoljen skal reagere med UV lys. Dette for at flymekanikere utstyrt med UV lykt kjapt og enkelt skal kunne oppdage oljelekkasjer på full-size motorer da oljen skifter fra klar til mørk på et øyeblikk. Full-size motorer bruker turbinoljen i lukket smøresystem, og oljen er derfor ikke ment til og blandes med fuel slik som vi må på våre motorer hvor lagrene blir smurt av fuelen (og oljen).
                      Så moralen er at ferdigblandet fuel bør oppbevares i lystett kanne. Jeg har til tider oppbevart ferdigblandet fuel i månedsvis på den svarte drivstoffkanna mi uten angrep.

                      Brukte Jerry-kanner i metall da jeg begynte med jet, men gikk for bort i fra det da begge kannene begynte og ruste innvendig på under én mnd. En annen jet-gutt brukte en gang en vin-dunk som fuelkanne. Den kanna ble angrepet så hardt at det nesten gikk hull på den. Fyren hadde også rimelig mye tette filtre på den tiden...
                      Selv slet jeg endel med tette filtre en periode da jeg brukte en 25L klar vannkanne. Dette var slik jeg erfarte sammenhengen mellom tette filtre, turbinolje, UV lys og aggressivitet.

                      Håper vi sees snart!
                      Mvh. Ståle
                      http://www.jetsofnorway.no/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by -Exlex-
                        Jet A1 er klasifisert likt som fyringsolje men ikke helt det samme stoffet.
                        se HMS Datablad Kanner beregnet for fyringsolje burde vel egentlig holde for Jet A1 også .Er det oljetilsetninger som brukes i Jet A1 som er problemet ? noen som har noe data på turbin oljene ?
                        Hei,

                        Vi bruker den samme oljen i fuelen,( jeg bruker Aeroshell 560 turbine oil) enten vi bruker parafin eller Jet A1. Jeg bruker gule plast jerrykanner som er beregnet for diesel, når jeg har parafin går det greit, det var en gang jeg fyllte ett par kanner med Jet A1 at jeg fikk problemer. Filterene mine tettet seg veldig fort med en hvit/gråaktig slimlignende masse. Gikk tilbake til parafin og alle problemer var borte.

                        Comment


                        • #13
                          Står ikke noe spesielt i HMS Databld for Aeroshell 560 men kan være kombinasjonen A1 og Aeroshell kanskje? eneste som står der er at oljen skal ikke utsettes for direkte solys pga brannfare slik jeg forstår databladet.
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            Maursyre kanna jeg har er grønn. Ikke helt lystett. Men spørsmålet mitt er om plasten reagerer på ren Jet A1 uten tilsatt olje? Men siden det er stor sansynlighet for at tankene mine reagerer på Jet A1 med tilsatt olje, er det vel egentlig uaktuelt for meg å bruke dette på mitt fly. Det eneste jeg kan gjøre, er å ta ut tanken min, blande polyester og herder, og la dette renne inn i tanken, og da snu tanken rundt, så det dekker hele tanken på innsiden, og så la det størkne. Da skulle vel tanken vere herdet, med det minus at det blir ørlite mindre volum. Skal teste dette på en annen liten tank jeg har, for å se om det blir greit.

                            Tusen takk for alle svar, og Ståle, vi sees nok til helgen, eller til uka, eller neste helg. Jeg kommer til Drammen på fredag, og blir der i 9 dager.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by -Exlex-
                              Står ikke noe spesielt i HMS Databld for Aeroshell 560 men kan være kombinasjonen A1 og Aeroshell kanskje? eneste som står der er at oljen skal ikke utsettes for direkte solys pga brannfare slik jeg forstår databladet.
                              Tror ikke det er kombinasjonen som gjør det. F.eks hvis du får en skvett ren olje på klær ser det først bare ut som en våt flekk. Etter noen minutter blir flekken mørk. Førøvrig vanskelig å få rent.

                              I produktdatabladet, under pkt. 10 står det: ''Unngå følgende: Ekstreme temperaturer og direkte sollys.''
                              -Jeg tolker det som at oljen ikke skal ha direkte sollys. Tror det ville vært formulert anerledes om boksen ikke skulle ha sollys pga. oppvarming.

                              Én ting som er kjekt med denne fargingen er hvis du har flere kanner stående og er usikker på om du har blandet olje, tar du bare en skvett oppi f.eks en brusflaske og setter den utenfor.
                              Etter noen minutter har du svaret klart som dagen
                              Mvh. Ståle
                              http://www.jetsofnorway.no/

                              Comment

                              Working...
                              X