Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klapp-propell problem...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klapp-propell problem...

    Enda ett dumt spørsmål fra meg...
    Vet ikke om det er riktig plass å legge denne tråden, men jeg prøver.
    Satte netopp på enn Graupner klapp-propell på min Zagi vinge (pusher). Ikke direkte seilfly, vet det men-men.
    Hvordan i glohete skal jeg få propellen å IKKE klappe feil vei, fremover, når jeg kjører motoren. I selve propellen med adapter er det jo ikke noe som holder den igjen slik at den fortsetter umiddelbart fremover og slår mot vingens bakkant etter kun en varv eller så.
    Eneste måten jeg ser dete er å stramme skruene til bladene for alle penga, men da fyller jo klapp-propellen ingen funksjon lenger.

    Desperat klapp-propepperell.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Hehe, hvorfor montere klapp propell på en zagi? Bør du ikke helt ha en pusher propell? Selv om du får den til å ikke klappe sammen så blir den vel ikke optimalt
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #3
      Best of both worlds-ikke sant? Zagin er jo faktisk en hangmodell egentlig så hvorfor ikke dra fordel av dette?

      Vedlagt er noen bilder som kanskje bedre enn dårlig "Svorsk" forklarer problemet.

      Peppe
      Attached Files
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Ehh.. Skal ikke sånne klapp propeller stoppe på 90 grader da? Denne bøyer seg jo både fremover og bakover?
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #5
          Galmania, takk for dine inspill men er det ikke akkurat det jeg har forklart? Det ER pusher, og JA det er ett problem at den ikke "stopper" der. Nå har vi kostatert dette opptil flere ganger.
          Noen forslag nå?

          Peppe
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

          Comment


          • #6
            For sikkerhets skyld, nærbilde av selve propellerfestet.

            Peppe
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              montere en liten pinne eller stoppeklosser på hvert blad, er kanskje en ting. men det kan fort bli ubalanse...
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Men er jo tydelig at det er noe som mangler hvis den ikke stopper opp der den skal. Er den ny eller er den mye brukt?
                Geir Amund Lindberget

                Comment


                • #9
                  Vist jeg ikke tar helt feil så er det vel derfor det er montert en spinner "foran" propellen når den står rigtig vei,altså trekker,vis ikke så vil den jo som du allerede har erfart trekke bladene forover til de nå stopper i bakkant av vingen,det er jo nemelig dette som gjør at en propell virker,som en.....propell.
                  Vet at det finnes klapp propell for pusher oppsett.
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

                  2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

                  Comment


                  • #10
                    har ikke så masse erfaring med foldepropeller, men den ene jeg har kan gå lengre en 90 grade, men når jeg kjører motoren ligger de fint og vinkelrett. antar at det er sentrippelkraften som sørger for at bladene blir dratt rett ut og ikke bøyer seg fremover...
                    Sigve Haugsnes

                    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                    sigve.haugsnes.net
                    www.youtube.com/bergenflyer

                    Comment


                    • #11
                      Den kraften er ikke stor nok til at de skal holde seg vinkelrett. Selv en fast propell vil bøye seg fremover under drift.
                      Geir Amund Lindberget

                      Comment


                      • #12
                        Mangler en spinner mellom motor og propell. Har prøvd dette konseptet selv (trodde jeg var sååå smart ), men ideen var grei nok den, en må bare ha utstyr som kan monteres på denne måten. Men der er enda ett problem med pusher montering av klapp propell, og det er at uten ett eller annet som propellen kan legge seg inntil, uten å komme for nærme senter linja på motorakslingen når den klapper sammen, så vil en ofte oppleve at bare ett blad forlder seg ut. Dette gir uante vibrasjoner og utrolig dårlig fremdrift.
                        Så jeg anbefaler å montere en form for spinner/låsing bak på klapp propellen som motvirker dette.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Mye "synsing" her syntes jeg...
                          Har aldri brukt folder-prop som pusher, men bruker det en god del i nesa på fly. Har byttet rundt en del på propell-størrelser på en seiler jeg har, og derfor fløyet den for det meste uten spinner. Fungerer helt utmerket selv om bladene er helt "løse", se bildet.
                          Kan tenke meg at det kun er oppstarten som er problemet, når den har kommet i gang vil den IKKE dra seg framover.
                          Attached Files
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Her ble det mye synsing ja, enig der Joo.

                            Bare for å slå det fast, det er normalt ikke nødvendig med en mekanisk stopper for propellbladene på en klapp propell. Jeg har selv en slik klapp propell på en elipsoid, hvor jeg kan legge propellbladene rett fremover hvis jeg vil, selv med spinner påmontert.
                            Poenget er at når den snurrer, så er sentrifugalkreftene som virker på bladet så mye større enn den kraften som prøver å bøye bladet fremover. Dette kan jo være et interessant regnestykke for alle som interesserer seg for sånt, men i praksis vil du aldri greie å få propellen til å klappe noen veier sålenge den snurrer rundt.

                            Har du prøvd å kjøre motoren med dette oppsettet?

                            Hvis det viser seg å bli et problem under oppstart sli joo sier, så kan du tighte skruene slik at du akkurat får litt friksjon, det vil sannsynligvis være nok til å stabilisere propellen under start.

                            Comment


                            • #15
                              Takk alle for KONSTRUKTIVE innlegg, har prøvd det meste uten hell.
                              Det siste jeg testet i går kveld var å stramme skruene "litt" sånn att jeg i det minste klarte å starte motoren. Da fikk jeg proppelleren å gå rundt uten å slå i vingens bakkant (på meget lavt turtall). Så fort jeg ga på litt trottel (kanskje 1/4 - 1/2) så begynnte den å slå mot vingen.
                              Oppsettet er helt nytt, hentet det i går.
                              Fler idèer?

                              Peppe
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X