Announcement

Collapse
No announcement yet.

Edge 540 Seagull/cg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Edge 540 Seagull/cg

    Har den gamle utgaven av dette flyet og er akkurat ferdig med det.
    Har en CRRC GF45I som er montert i nesa på den.
    Har jo hørt en del forskjellige ting om dette flyet og lurer på om noen har gode/ dårlige erfaringer med dette,og hvor har du hatt CG punktet når du fløy det og med hvilket resultat?
    Dette er jo ikke akkurat et nybegynner fly så jeg lurer på om det er mange med finger trøbbel som kanskje legger litt mye skyld på flyet.
    Har jo vanskelig for å tro at det er kommet ut for salg hvis det er store feil/mangler ved konstruksjonen på det.
    Er det noen som har meninger om dette?
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

  • #2
    Er det denne du mener?

    EDGE 198cm (Seagull) - Flyr ikke? - (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      Seagull Edge 540 60 size

      Hei.

      Jeg har bare erfaring med lillebroren (tror jeg). 60 sizen. Den er veldig tung i forhold til størrelsen. Vi er to i klubben som har samme fly. Han andre hadde 80 gram med bly i nesa mens jeg ikke hadde noe å da hadde vi samme motor i. En Sc 91 4 Takter. Men flyet flyr jo. Nå har jeg satt i en 120 motor å det drar bra og flyr pent men litt kjappe landinger. Men det er bare utfordrende. Har flydd i tre år nå å det eneste jeg har hvert ute for med Edgen min er at jeg har kommet hardt inn å dratt av undersellet men det er festet med nylonbolter så det skjer ingen skade der.

      Lykke til.

      Ole Chr.
      Mvh.

      Ole Chr. Espedal
      __________________
      Scale Warbirds of Norway
      www.scalewarbird.org
      __________________
      Kyosho Piper Cub
      Hangar 9 P-51 Mustang
      Great Planes Super Decathlon
      Hirobo Shuttle Plus
      Top-Flite P-40E Gold Edition
      Kyosho Jet Illusion
      Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
      Mini Mag (Trainer for min far)
      E-Flight AT-6 Harvard

      Comment


      • #4
        Det er nok denne ja.....Men det er nok ikke den aller første utgave tror jeg,den som jeg har er staben skruvd fast og glassfiber fairing rundt finnen.Dette var nevnt i disse innleggene, så da håper jeg at den jeg har er litt nyere.
        Vet at det er kommet en helt ny utgave av denne der vingene er festet i siden på flyet og ikke med 4 skruver inne i kroppen.
        Har dekor og farge vært lik på alle utgavene?
        Svein-Tore Gundersen

        Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

        Comment


        • #5
          Nye EDGE 540

          Den nye utgaven har sjakk mønster, sort/gult, på vingetuppene og høyderoret. Min står å venter på jomfrutur så snart været tillater det.
          CG er satt etter instruksjons boka. Og husk små rorutslag på jomfruturen.
          Attached Files
          Last edited by Acro; 15-02-06, 22:03.
          Acro
          Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

          Comment


          • #6
            Har vanskelig for å tro at denne skal ha cg på 6,2cm.Med min motor som veier 1650g+ tenning og batteri så hadde jeg 360g bly i nesa på den og enda så var den ikke i nærheten av å balansere,antar at det må minst 200-250g til for at den balanserer på 6,2cm.Mitt oppsett har nå cg på 8,5cm uten noe tillegg av bly,så jeg tror at jeg ikke tør å bevege meg mer fra anbefalt cg.
            Svein-Tore Gundersen

            Graupner MC32 Hott V2
            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
            Retrojet 75 (Simjet 1910)
            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
            Byron Corsair

            Comment


            • #7
              Første utgaven 6,2

              Hvis du har den første utgaven, så ja da skal det være 6,2. Ver. 2 har 10-11cm sånn ca.
              Er enig at 6,2 ser helt galt ut.
              Acro
              Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

              Comment


              • #8
                Dette høres mer normalt ut,min er 2.ver.og etter utregning av cg punktet kom jeg og en kompis fram til at cg skal ligge på 10,3cm.
                Vi brukte info fra en artikkel i modell airplane news juli 2003.
                På 10,3 skal den ha normale acro egenskaper.
                Min vil måtte ha ca 60g i halen for å balansere.
                Leste også en artikkel på rc universe om en som prøvde på 8cm cg og det gikk helt galt med altfor tung nese.
                Svein-Tore Gundersen

                Graupner MC32 Hott V2
                Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                Sbach 342 DA 50
                3dhs Slick 89 Elektro
                Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                Retrojet 75 (Simjet 1910)
                Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                Byron Corsair

                Comment


                • #9
                  Nå har jeg fløyet Edgen 5 turer, hadde et uhell på 2 tur da motoren stanset rett etter take off,skadet en vinge men alt er nå ok.
                  CG er på 7,5-8 cm og den flyr helt fint.Det er jo absolutt ingen nybegynner modell,den må voktes hele tiden.
                  Min CRRC 45i motor fungerer også kjempe fint, lett startet og god trekk kraft med 20x8 prop.Så da flyr jo EDGE 540 fra Seagull likevel...
                  _________
                  Svein-Tore.
                  Svein-Tore Gundersen

                  Graupner MC32 Hott V2
                  Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                  Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                  Retrojet 75 (Simjet 1910)
                  Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                  Byron Corsair

                  Comment


                  • #10
                    Høres jo bra ut!

                    Originally posted by stg
                    Nå har jeg fløyet Edgen 5 turer, hadde et uhell på 2 tur da motoren stanset rett etter take off,skadet en vinge men alt er nå ok.
                    CG er på 7,5-8 cm og den flyr helt fint.Det er jo absolutt ingen nybegynner modell,den må voktes hele tiden.
                    Min CRRC 45i motor fungerer også kjempe fint, lett startet og god trekk kraft med 20x8 prop.Så da flyr jo EDGE 540 fra Seagull likevel...
                    _________
                    Svein-Tore.
                    Jeg hadde vel en av landets første så derav dårlig erfaring med den.
                    CG punkt regnet jeg ut til 9,2 og da ble den ikke så nervøs, men aldri tilfredsstillende. Importøren Hobbyco innrømte feil og jeg fikk en ny. Det er denne jeg testfløy, men ble aldri fornøyd med den heller. Jeg hadde en Roto 35Vi i denne og det var passe men ikke nok om en ville ha det gøy. Modellen må som sagt passes hele tiden og jeg kan bare si at den første var verre enn et villt helikopter. Versjon I skal ha min. 9 cm bak. Versjon II skal også ha mer enn 9 cm bak, nårmere 10-11 cm tenker jeg. Modellen var meget nervøs ut av loop og i spinn måtte du virkelig bruke motor og stikker. Den tok gjerne en ekstra turn på egenhånd. Alle vet jo at et ekstra turn kan være 10-20 meter nedover e.l så da er det jo ikke helt morro lenger når moder jord kommer imot som et uvær!
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #11
                      Noen som har erfaringer med Seagulls Edge 540, 4. utgave?

                      Comment

                      Working...
                      X