Announcement

Collapse
No announcement yet.

GWS ME109 dekorering..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GWS ME109 dekorering..

    Vet ikke om dette flyet helt hører til i denne kategorien, men opratørene får flytte den hvis den ikke passer inn

    Kjøpte for en ukes tid siden en lenge etterlengtet warbird, GWS ME109. Er nesten ferdig med å bygge, men så vidt jeg kan se er det meningen at flyet skal males litt også. Følger stort sett ikke med annet enn de "korsene"(luftwaffe-merker?). Hva slags maling skal jeg bruke for å male det gule foran og på halefinnen samt kamuflasjen på vingene?
    Jon D.

  • #2
    Regner med det er et isopor fly siden det er gws?

    RC STYRO SPRAY fra elefun funker utmerket (dårlig med kamuflasje farger)

    Siden finnes ikke

    "Tamiya color for aircraft", "AS" serien
    over 100 ulike farger, masse originale krigsfly farger bl.a., sannsynligvis det du trenger. vet ikke om nettbutikker som selger, men Birkemo i Stavanger har nesten hele fargespekteret..
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Tamiya fargene er kjempebra, men er det noen som har testet dem på depron/isopor? Har en mistanke om at det vil reagere hvis ikke noen har erfart det motsatte

      Har brukt dem endel på noen dogfightere. Veldig bra farger, men noe dyrt mener jeg å huske.

      Teknisk Hobby i Kristiansand har dem også, men jeg kjenner ikke til hvilket utvalg han har.

      Edit: Etter jeg skrev dette kom jeg på at jeg hadde en boks Tamiya lakk stående, så jeg prøvde på en bit depron. Det gikk IKKE bra, den løser opp depron
      Last edited by pleym; 15-02-06, 19:50.

      Comment


      • #4
        Originally posted by pleym
        Edit: Etter jeg skrev dette kom jeg på at jeg hadde en boks Tamiya lakk stående, så jeg prøvde på en bit depron. Det gikk IKKE bra, den løser opp depron
        Det er VELDIG VIKTIG at den Tamiya sprayen som skal brukes på isopor er AS typen!! de andre spiser isopor til frokost..

        Tamiya lakk er ikke Tamiya lakk, det finnes flere typer. den jeg snakker om er foamsafe, har lakkert hele e-starteren min med den, se profilbildet mitt.

        de typene som ikke er foamsafe når det gjelder tamiya tror jeg heter TS og PS eller noe annet på P. uansett er AS safe, men en god regel er å alltid teste først på materialet som skal lakkes da det finnes mange forskjellige typer isopor/depron/styropor/elapor/epp...
        Last edited by Alf Surdal; 15-02-06, 20:59.
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #5
          Hmm, jeg er ganske sikker på at min spray va AS, men jeg skal se etter når jeg kommer hjem i ettermiddag. Det er av den serien med korrekte skalafarger spesielt for fly.
          Hvis de har noen som er isoporsikre så er de sikkert merket som det da? Så man ikke tråkker feil.

          Comment


          • #6
            Ser at elefun har egen kategori for "isopor/depron-spray" kategori..da kan vel alle disse brukes på styropor som GWS'en er laget i..

            Det står "fluoriserende" foran noen av fargene.. er dette en spesiell nyanse, eller?
            Jon D.

            Comment


            • #7
              Tja, spesiell nyanse kan vi vel kalle det

              Det betyr at den er selvlysende, og det skal du vel ikke ha på en Me109?

              ...men alle de lakkene i den kategorien burde kunne brukes, hvis du kan finne de riktige fargene

              Comment


              • #8
                Originally posted by pleym
                Hmm, jeg er ganske sikker på at min spray va AS, men jeg skal se etter når jeg kommer hjem i ettermiddag. Det er av den serien med korrekte skalafarger spesielt for fly.
                Hvis de har noen som er isoporsikre så er de sikkert merket som det da? Så man ikke tråkker feil.
                stemmer det, AS serien har korrekte skalafarger for en drøss med ulike fly fra diverse kriger og nasjonaliteter, mm. vis det er slik at den spiser depronen din så betyr det bare at en må være enda mer forsiktig, alltid teste på en ny materialtype før en sprayer på. vis jeg ikke husker feil så er også TS typen foam safe, men den egnet seg ikke på e-starteren uansett siden lakken ikke ville bite på samme måten som AS typen, den bare fløt utover slik at det ikke så ut i halvmørke..

                når det gjelder elefun sin spray så funker den fint, lakkerte formosaen med den, men den egner seg vel ikke på skala krigsfly pga snevert fargespekter.
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Takker for svar.

                  Den Tamiya-lakken hadde vært interessant, men har søkt litt rundt på nettet, og finner ingen som selger den.. Noen som har e-post eller tlf. nummer til Birkemo i Stavanger?

                  Det er klartnok ikke veldig farlig om fargen ikke stemmer helt, da jeg bare skal ha til det gule foran og bak på flyet, samt noe grått å pensle på noen steder den hvite isoporen synes. Men det hadde jo vært fint om den hadde lignet litt
                  Jon D.

                  Comment


                  • #10
                    Ingen lokal hobbysjappe som har Humbrol? Småboksene til penselmaling kan du trygt bruke. Både matt og blank. Kan sprøytes også, sålenge du kun tynner med white spirit eller terpentin.
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

                    Comment


                    • #11
                      Birkemo: 51895602, spør etter Steffen (yngre kar med stavangerdialekt)
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

                      Comment

                      Working...
                      X