Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lage Sceneries til Aerofly Pro Deluxe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lage Sceneries til Aerofly Pro Deluxe

    I Aerofly Pro Deluxe har man mulighet til å legge til nye flysteder, noe som pirret min nyskjerrighet. Trene simulator på egen stripe ... det er jo det ultimate. Begynte å pløye nettet etter "Bruksanvisninger" om hvordan man kunne få til dette. Det fant jeg på denne sida der ligger det en grei beskrivelse på hvordan lage Scale models for AFPD og Panorama sceneries for AFPD .

    Lasta ned dokumentet og begynte å lese ... jo dette så jo noendlunde greit ut. Kasta meg ut med digitalt fotoapparat og stativ, ned på stripa , opp med utstyr og knipset ivei. Desverre var klokka så mye at det begynte å skumre + at disen lå som ett slør over mjøsisen utenfor meg så lysforhold var langt fra perfekte..., men skitt au.. dette måtte jo testes. Tok 2 serier på ca 40 bilder i 360 grader. Bildematterialet var sikret. Eneste tabben jeg gjorde , var at jeg hadde ikke fått med meg at jeg skulle ha tiltet kameraet opp , tatt en ny serie av himmel, og tiltet ned , ny runde for å få med bakken helt inn mot stativet. Tenkte som så at hvis jeg får til detta , får jeg returnere til stripa en dag med flott vær og god sikt og ikke minst godt lys.
    Vel inne igjen var det å dumpe bildene på PC og gå igang med å lage 360 graders panorama bilde . Det er flere måter å gjøre dette på ,jeg valgte den lette metoden , Ulead Cool 360 ble valgt som verktøy for dette. den er perfekt for å "sy sammen" en gjeng med bilder til panorama bilder. Så var det opp med Photoshop , åpnet ett tomt bilde med størrelse 8192x4096 pixels , hentet opp panoramabildet jeg hadde laget , resizet det til riktig horisontal størrelse , limte det inn i den tomme ramma. horisont på bildet skal ligge ett par millimeter under midten av det nye bildet. Det ble da ett hvitt felt over og under panorama bildet. jeg manglet jo 2x 360 serier med bilder til for å fylle det ut helt. valgte bare å fylle resten med gråblå himmelfarge i toppen og hvit snøfarge i bunnen.
    Lagret bildet i JPG format med 95% kvalitet . Lagret bildet i en ny folder med stripa som navn og og bildenavn stripa.jpg. kopierte inn afpdjtof.exe inn i stripa katalogen . Kjørte opp ett dos shell , skrev komandoen "afpdjtof stripa.jpg" , programmet tygget seg gjennom bildefila og lagde ei fil som het photo44_stripa.cpg. Da var det bare å kopiere stripa katalogen inn under scenery katalogen i AFPD. Så måtte jeg legge inn ground.obj inn i stripa katalogen. Da var det bare å bla seg fram til stripakatalogen i windows og dobbeltklikke på afpdjtof.exe fila. Maskina fikk nå litt å tygge på , men til slutt hadde den laget 32 TMT filer med scenery data. kopierte så inn collision.obj fila inn i stripa katalogen og myscenery.geo inn i scenery katalogen ,altså ett hakk ut fra hvor TMT filene ble dannet. Endret navn på myscenery.geo til stripa.geo , åpnet den i en teksteditor og endret Paths til OBJ filene . Klippet ut en 512x512 pixel bit ut av panoramabildet resise't til 256x256, lagret som stripalg.bmp i scenry katalogen. (ikke i stripa katalogen) Resize't bildet til 64x64 lagret som stripa.bmp på samme sted.

    Da var det klart for testng .. nå var jeg spent . JIHA , det ble over all forventning .. helt rått .. takeoff fra egen stripe i AFPD.

    Denne delen var enklere enn jeg hadde trodd å få til , så det blir helt klart ny foto session når forholdene er perfekte. Det som gjenstår nå er å endre ground.obj og Colisions.obj filene , så man får krasj i busker og kratt og ting og tang som er i bildet.
    Her måtte jeg legge inn årene , lastet ned programmet CAD Metasequoia LE men detta ble for vanskelig for meg i første omgang. Får bite i graset og lese bruksanvisninga til programmet , se om jeg kommer noen veg med det. Noen som vet om andre lettbrukte program som kan gjøre samme jobben, så gi meg ett hint.

    Noen som har peiling på hvordan man gjør dette , meld dere på denne tråden.
    Del deres erfaringer med meg og resten av oss "grønne" på dette feltet.

    Skal se om jeg får lagt ut "stripa" vår på en server noe sted bare jeg får laget en litt bedre version.

    En ting er sikkert ... dette var gøy.
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Dette hørtes absolutt kult ut. Veldig artig at du deler dette med flere

    Sitter på jobb nå og har ikke hatt tid til å se på linkene du la ut, så tar et kjapt spm isteden.
    Vil det være like enkelt å lage scenery av et hang også tror du?
    Eller må man bygge det opp på andre måter siden vind & sånt er en vesentlig faktor her.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Må få se noen bilder fra simmen da
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Høres artig ut Thor Arne.
        Er iallefall en til som har fiklet med dette her på berget, om det ligger kollisjons objekter inne i disse scenarioene vet jeg ikke men tviler vel på det.
        http://home.online.no/~roa-kr3/Updat...or%20AFPD.html

        Benytter selv AFPD Import wizard. Automatiserer compileringen fra jpg til afpd enda mer: fortune mouse-错误
        Formaterer også pana jpg ene til riktig størrelse automatisk.

        Reflex scenarios kan også utmerket godt benyttes til AFPD om du skulle synes utvalget er litt snevert.

        Ligger forøvrig en veldig god beskrivelse av fil oppbyggingen i Scenarios i AFPD ett eller annet sted på nettet, herunder også objekter, sol etc etc.
        Selvfølgelig har jeg rotet bort linken, skal se om jeg finner den igjen.

        Ender hele tiden med og fly på Winzeln, så har mer eller mindre gitt meg med og laste ned scenarios

        PS: Synes de fleste scenarioene på nettet er i overkant mørke, kanskje en ide og vente på en skikkelig lys dag før du knipser råmaterialet.
        PS2 Du sende over Helgøya scenarioet når det er klart, slik at jeg får tørrtrent litt til jeg stikker innom
        mvh MM

        Comment


        • #5
          afpwiz.zip får ikke jeg lastet ned . Denne siden kan ikke vises er det jeg får opp . Prøvde og høyreklikke og lagre som men det fikk jeg heller ikke lov til . Noen som vet om en annen plass jeg kan få tak i denne ?
          Falcon
          -------------------------------------------
          Morten Rolfsen
          Kristiansund

          Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
          -------------------------------------------

          Comment


          • #6
            Originally posted by torgust
            Vil det være like enkelt å lage scenery av et hang også tror du?
            Eller må man bygge det opp på andre måter siden vind & sånt er en vesentlig faktor her.
            Så godt inne i sakene er jeg ikke , men bildemessig skulle det vel ikke være noe i veien for å lage scenery for ett hang, kan hende man må vinkle 360 graders seriene litt anderledes. Parametere for terrenget settes i ground.obj og colission.obj filene vel , og det her jeg sliter litt.
            Prøver å finne ut av CAD Metasequoia LE , men sliter litt med det. var bare hjelpefiler på Japansk i den siste versjonen , og det er ikke min sterke side hehe
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Falcon
              afpwiz.zip får ikke jeg lastet ned . Denne siden kan ikke vises er det jeg får opp . Prøvde og høyreklikke og lagre som men det fikk jeg heller ikke lov til . Noen som vet om en annen plass jeg kan få tak i denne ?
              Den finner du her RCU Forums
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                Originally posted by MicroMac

                PS: Synes de fleste scenarioene på nettet er i overkant mørke, kanskje en ide og vente på en skikkelig lys dag før du knipser råmaterialet.
                PS2 Du sende over Helgøya scenarioet når det er klart, slik at jeg får tørrtrent litt til jeg stikker innom
                Scenariet mitt ble litt mørkt og grått selvfølgelig men det ble akkurat slik lysforholdene var den dagen
                men skal ta bilder en dag det blir skikkelige forhold ... ser dårlig ut i dag , med snøvær, tåke osv..
                ellers kan vel lysforholdene endres ved å gjøre bildet lysere i photoshop, lyssetting i GEO fila .kan vel også virke inn noe.

                Skal legge ut Helgøya senariet når det blir klart, så dere får trent ... hehe
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  Hvis noen vil teste vinterstripa , så ligger panoramabildet her

                  Som sagt , det er skikkelig "crappy" pga dårlig fotomateriale men gir da ett innblikk. Det enkleste er å importere med AFPD Importwizard

                  Åpne .GEO fila til scena og legg inn disse parameterene ...

                  START_POSITION -5 -6 1 180 0 0 1.65 noheli
                  START_POSITION 0 8 -1 250 0 0 1.65 noairplane
                  START_POSITION 15 0 -1 -15 0 0 1.65 noheli

                  Ny versjon kommer bare fotoforholdene bedrer seg.


                  PS Det er -Maximuz- som poserer på stripa ... hehe

                  Enjoy
                  ____________________
                  : -Exlex-
                  : Thor Arne Jensen
                  :::::::::::::::::::::::::::

                  [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                  Comment


                  • #10
                    Her har jeg laget den ferdig. bare å pakke den ut i scenery mappa.

                    Kan lastes ned her
                    -Maximuz-
                    Johnny Rosenlund
                    -------------------------------
                    Helgøya Modellfly klubb
                    Rena Modellfly klubb

                    Comment


                    • #11
                      Kjente meg igjen.
                      Få lagt inn avstander til objekter rundt stripa, så blir det bra dette.
                      Ble litt rart å kunne lande på isen ute i Mjøsa, og fortsatt se flyet godt.
                      Kommet videre med programering/tegning av objekter?
                      Cessnaknuseren
                      Bjørn Sandbæk

                      Dæ går litt mindre lim nå.

                      Comment


                      • #12
                        det blir jobben din det cessnaknuseren. du som er dreven på autocad av oss. Veit ikke om du får redigert ground fila i autocad men det går jo ann å prøve, ellers så er jo det metaseq ett cad program det oxo.
                        -Maximuz-
                        Johnny Rosenlund
                        -------------------------------
                        Helgøya Modellfly klubb
                        Rena Modellfly klubb

                        Comment


                        • #13
                          Da er en videosnutt av flyging på det "crappy" terrenget tilgjengelig, flyginga er omtrent like crappy , hehe
                          Du finner videosnutten her
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            virkelig morsomt Exlex. fin landing rett forran beina på dommeren hehe

                            Var det mye arbeide med å ta bildene? måtte du hele tiden passe på at du tok de slik at de kunne limes sammen kant i kant. eller tok du de med overlapping ?
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tyor
                              virkelig morsomt Exlex. fin landing rett forran beina på dommeren hehe

                              Var det mye arbeide med å ta bildene? måtte du hele tiden passe på at du tok de slik at de kunne limes sammen kant i kant. eller tok du de med overlapping ?
                              Lett å ordne bildene , men man MÅ ha stativ , helst med vater...gradskive er heller ikke å forakte , men ikke noe must.

                              Bildene tas med mellom 25-50% overlapp.

                              I Ulead cool360 velger du ut "serien" med bilder og rekkefølge, setter hvilket camera/linsetype ditt kamera har , så lapper programmet sammen bildene automatisk , (kan hende man må finjustere mauelt på bilder som ikke har detaljer som er godt synlige på nabobildet. dette gjøres etter at Ulead cool360 har kommet med sitt forslag.
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment

                              Working...
                              X