Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brems eller ikke brems i esc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brems eller ikke brems i esc?

    Nå har jeg installert børsteløst i formosaen min . .
    Men det jeg lurer på om det er lurt å legge inn brems i esc .
    Det er en Dualsky 18a . Jeg tenker på når jeg skal lande med flyet på buken i gresset om det sparer motor/propell .
    Evt andre for og bakdeler med brems .
    Geir I Walderhaug

  • #2
    Bruker alltid brems på mine fly. I tillegg til at flyene glir mye bedre er jeg overbevist om at det har spart meg endel propeller også
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      i forhold til buklanding i gress tror jeg det er lurest å ikke bruke brems. med brems vil ikke propellen flytte så lett på seg og dermed hekte seg lettere i bakken.
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Brems er jo først og fremst for de som bruker klapp propell slik at denne skal legge seg inn langs kroppen på flyet. Hvis du bruker gearkasse så må du ikke bruke brems med mindre du har en kasse som er laget for og tåle dette, moste selv en gearboks før jeg fant ut av dette.
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          en annen ting er at brems også belaster motoren en del. Har selv ødelagt to ST motorer ved at statorene løsne hvis man bruker brems.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Burde vel ikke være mere belastning på motoren med brems enn ved akselerasjon? Ihvertfall ikke hvis man har en "soft-brake".
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #7
              vet ikke hvilken brems det er på regulatoren. men det er ST både motor og regulator og når jeg hadde brukt den litt i seilflyet med brems så begynte den å hakke. så da at statoren hadde løsnet slik flere av viklingene hadde gått av. fikk ny gratis fra elefun, god service som vanlig. men det asamme skjedde med den. kjørt da med 3s og 9x5 propell som er anbefalt til motoren. må bare legge til at den første motoren brukte jeg lenge i att annet fly først. problemene kom når jeg begynte å bruke brems. men den regulatoren er vel også slik at motoren bråstopper når du slår av gassen.
              Last edited by tyor; 22-02-06, 09:58.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Det er riktig at motoren bråstopper når jeg slår av gassen med brems , da kjernner jeg at propellen er fast noen sekunder før den igjen løsner .
                Det virker som om det er mest bakdeler med brems så jeg tror jeg slår den av allikevel .
                Geir I Walderhaug

                Comment


                • #9
                  Må innrømme at jeg aldri har testet brems på mine esc'er til fly ting så jeg undrer er den virkelig bare av og på?
                  Har bil esc med brems og den er da vitterlig variabel...

                  Comment

                  Working...
                  X