Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fliton Extra konvertering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fliton Extra konvertering

    Vet at Extraen har vært diskutert før men jeg tenkte at det er greit med en ren byggetråd.

    For to dager siden fikk jeg en 5S 3300 Flightpower i posten, og i dag kom selve flyet. Venter fortsatt på motoren.

    Oppsettet er ikke helt klart men dette er en liten oversikt:
    5S 3300mah 20C
    Hyperion 4025
    Feigao 60A

    Mottaker og servoer er jeg ikke sikker på. Har noe her og skal undersøke hva som kan brukes.

    Jeg har laget en undersøkelse også, vet nemlig ikke hva som er best å gjøre med canopyen.

    Hittil ser alt ok ut, den ene styrepinnen i vingen er løs, så den må limes.
    Manualen kunne vært bedre men det er ikke mye bygging på et ARF-fly uansett. Finner nok ut av det.
    Canopyen blir artg, elsker å klippe canopyer
    Attached Files
    39
    Klar
    35.90%
    14
    Sotet/svart
    64.10%
    25
    Last edited by erlend; 23-02-06, 14:48.
    Run, live to fly, fly to live, aces high!
    Erlend Larssen

  • #2
    stemte for at du bør ha canopy ulakkert. da er det lett å sette i kamera! vis ikke er det jo finest med svart canopy synes jeg.. hvor mange watt regner du med å ha i maskinen din? flyvekt? størrelse på servoer?
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Du er inne på noe der. Jeg har lyst til å prøve kamera i det. Uansett så haster det ikke å sote canopyen.
      Flyr med blank først. Setter på noen striper svart isolasjonsteip så jeg ser at den sitter på. Leste om mange som landet fordi de trodde canopyen hadde ramlet av.
      Er ikke sikker på effekt, men på 5S og 60Ampere bør man kunne nå mellom 900 og 1100 watt. Skal selvfølgelig holde meg under det på vanlig flyging.

      Servoer er jeg ikke sikker på. Har masse billigservoer ala HS-422. Men jeg tror ikke det holder. Har også noen raske og lette sanwa-servoer med metallgir som sikkert kan brukes.

      Vekt? Jeg har ikke peiling. Skal undersøke litt og se hva utstyr veier.

      Tar gjerne imot tips og forslag til bygging

      Liten oppdatering:
      Her er vekt på de forskjellige delene:
      Vinge: 184gram*2
      Kropp: 517gram
      Høyderor: 99gram
      Cowling: 85gram
      Understell: 95gram pluss 17gram halehjul.
      Manual 58gram:
      Last edited by erlend; 23-02-06, 19:48.
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Sjekk denne tråden også:
        Elektrisk Fliton Extra 330S (45-60 size) - (MFN) ModellflyNytt.no
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Tips 1 - Lim på en balsakloss eller to på firewalen i underkant slik at du får inn et par skruer til for å holde cowlingen på plass.

          Tips 2 - Gå over med CA. Det var enkelte punkter som trengte litt mer lim.

          Tips 3 - Bruk en lommelykt inne i kroppen i et litt dårlig belyst rom for å finne ut hvor siste spantet sitter mot høyderoret. Da er det enklere å markere der hvor du vil ha hull til pull-pull wirene.

          Tips 4 - Kanskje en idee å gjøre som det ble gjort i den tråden jeg linket til mtp. å få ut varme fra motor, esc og batteri.

          Tips 5 - Hjulene som følger med er kanskje litt små til ujevnt underlag som f.eks gress... (ikke at det er spesielt aktuelt på denne tiden av året..)

          Tips 6 - Om du ikke har tenkt å putte inn videokamera farg canopyen mørk/sotet. Ser mye bedre ut i lufta. Jeg kommer til å sote min...

          Tips 7 - Vær nøye når du skal montere rorhornene. De aluminiumshorna som er med tåler ikke all verden i en rettning de ikke er laget for å bevege seg... Mao. de er ganske myke og med noen kraftige servoer så ser jeg for meg at kan bli bøyd dersom de står litt skakt i forhold til servohorna.

          Tips 8 - SE Å FÅ DEN FERDIG DA MANN!!! Jeg fikk to turer i går og hovring etc. var null(!!) problem. Går ut i fra at du havner på 17" propell eller deromkring pga. elektromotoren så det burde vel egentlig bare bli enda bedre/mer stabilt. Min hang så fint som bare det, lite tendens til torq-roll med en 15x6 (fuel motor i nesa ). Tror faktisk du må sette den i gang med balanserora... Skal flytte CG litt lenger bak da det var litt vrient å få den over i high alfa uten at den enten bare datt rett ned eller at den bikket bakover i hover. Kan selvfølgelig ha noe med mine ferdigheter å gjøre også...
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Er en uke siden sist nå. Var litt opptatt forrige helg så det eneste jeg har gjort er å bøye høyderorstøtstangen og hengslet balanserorene.
            Tar gjerne imot tips om plassering av hull til pull-pull og støtstenger.
            Som du sier så er hjulene litt små til gress så jeg må nesten finne på noe til sommeren. Har to hjul på 70mm som kanskje passer, men det blir kanskje litt i meste laget. De er ikke så skalalike heller..

            Må gå over med strykjern på trekket også, luftige saker, værre enn Stratos!

            (Frysetapen på støtstengene er bare midlertidig )
            Attached Files
            Last edited by erlend; 03-03-06, 17:51.
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Originally posted by erlend
              Tar gjerne imot tips om plassering av hull til pull-pull og støtstenger.
              Tips 3 - Bruk en lommelykt inne i kroppen i et litt dårlig belyst rom for å finne ut hvor siste spantet sitter mot høyderoret. Da er det enklere å markere der hvor du vil ha hull til pull-pull wirene.
              Når det gjelder hvor høyt de skal sitte så kan du ta wiren og sikte fra siden og tape den fast på utsiden av kroppen ca. i den høyden servoen kommer til og sitte og strekke den bakover mot siderorsstaben/roret og tape den fast der hvor rorhornet kommer til å sitte. Så sikter du fra siden og merker av på kroppen i riktig høyde (rett bak wiren altså..) Deretter følger du "tips 3".

              Jeg har 67mm (tror jeg det er...) nå og da passer ikke hjulkappene... Går ned et hakk på størrelse nå, tror det er rundt 60 jeg har funnet frem til denne helgas flyturer. Tror de passer bedre

              Støtstengene brukte jeg ikke så jeg vet ikke helt hvor det bør lages hull til de...

              EDIT: Passet ikke de hjula gitt... De blir for breie selv om størrelsen passer. Det er gummi hjula til dubro det er snakk om... Må nok få tak i noen som er litt smalere gitt.
              Last edited by esmel; 03-03-06, 20:45.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Dropper støtstanga til høyderoret jeg også. Blir en tur til MH i morgen for å kjøpe servoer og esc. Skulle kjøpe en Feigao 60A, men dropper det pga dårlige erfaringer med billige regulatorer fra Kina. Får betale litt mer og kjøpe en CC60 eller 80 isteden.
                Men pull-pull har jeg montert ihvertfall:
                Attached Files
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #9
                  Kjøpte servoer og esc hos Moss Hobby i går.
                  Fire stykk W-150 Power. Skal ha en til hvert balanseror og en til hvert høyderor.
                  På bildene under har jeg montert servo i en vinge, mangler bare roroverføringen. Det kommer sikkert i morgen
                  Regulatoren er 60Ampere fra Castle Creation.
                  Attached Files
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Hei
                    Fikk min Extra i dag. Rå modell må jeg si, men ble skuffet over finishen!! Har strammet litt på trekket, som dere også nevnte. Dette er jo en billig modell, men uansett, hva syns dere om finishen??
                    Hilsen Hans Petter Yttergård...

                    Happy20-Mk Kato
                    Rainbow-Pilot
                    Mighty Knight-Marutaka
                    Antares-Simprop
                    Supra Fly 25-Pilot
                    Electra-CG
                    Calmato sports-Kyosho
                    Venus 40-GP
                    Laser 200-Sebino models
                    Proxima-Reichard

                    Comment


                    • #11
                      Hadde samme "problemet" med min, men etter noen timer med strykjern og varmepistol ser flyet bra ut.
                      Utrolig mye for pengene ihvertfall
                      Run, live to fly, fly to live, aces high!
                      Erlend Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Joda, det blir bedre etter litt jobb! Vet ikke om jeg blir å beholde flyet eller om det blir solgt?? Når der gjelder elektro motor, regulator og batteri, hva blir prisen på dette?(jeg har kun erfaring med fuel motorer, så jeg er helt grønn på elektro) Hva blir fly tiden, og hvilken lader må jeg evt. ha? Er disse batteriene veldig eksplosive, eller er det overdrevent???
                        Hilsen Hans Petter Yttergård...

                        Happy20-Mk Kato
                        Rainbow-Pilot
                        Mighty Knight-Marutaka
                        Antares-Simprop
                        Supra Fly 25-Pilot
                        Electra-CG
                        Calmato sports-Kyosho
                        Venus 40-GP
                        Laser 200-Sebino models
                        Proxima-Reichard

                        Comment


                        • #13
                          Elektro-oppsett kommer på ca 3000kr.
                          Motor:1000kr
                          Regulator: 1000kr
                          Batteri: 1000kr

                          Det finnes billigere alternativer også:
                          regulator: 59.90$/400kr
                          motor: 45.00$/300kr
                          Når man bestiller fra utlandet kommer det i tillegg moms på 25%. Totalsum for motor og regulator blir da 875,- pluss frakt.
                          Tror denne motoren blir litt liten for Extraen, men det kommer større utgaver på markedet snart.

                          Og batteriene er ikke TNT selv om man får inntrykk av det. Med riktig behandling er det ikke noe å bekymre seg over.

                          Hva slags lader man må ha kommer litt an på hva slags batteri man velger. Schultze-laderen som Griffin selger skal visstnok være bra. Man har ihvertfall ikke bruk for noe større på lenge!
                          Så da blir det enda en tusenlapp i utgifter

                          Flytiden blir på mellom 4 og 10 minutter antar jeg.
                          Run, live to fly, fly to live, aces high!
                          Erlend Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Er dette med flytid som hindrer meg fra å kjøre elektro på min fremtidige extra. Under 10 min og over en time lading. Synes elektro er best for små fly som formosaen min jeg, ut av døra og kaste det opp, fly i 20min, lande på trappa og løpe inn igjen før fingrene fryser helt fast. Synes ikke batteriene er heeelt "der" enda. Skal jeg først ha en "stor" modell så vil jeg kunne fly en hel dag på stripa, ikke måtte avbryte med en gang det begynner å bli moro.
                            Geir Amund Lindberget

                            Comment


                            • #15
                              Siden min står alene i en krok uten motor og gråter en skvett innimellom følte jeg for å pleie den litt med et strykejern her om dagen jeg også. Min så egentlig helt grei ut ved ankomst. Det eneste var at etter hvert som jeg tuklet med den så ble trekket strukket enkelte steder. Det var dette jeg fikset litt på her om dagen. Det var nesten ingen bulker/bobler på den i utgangspunktet.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X