Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utkobling avBEC på Tomotors m.2 børteløse motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utkobling avBEC på Tomotors m.2 børteløse motorer

    Holder på med et tomotors prosjekt der jeg bruker to børsteløs motorer med 2 stk hyperion 20 ESC, har 6 servoer i flyet derav 3 stk ifbm retracts.

    Hvordan løser jeg dette, med to speedkontrollere som begge kan levere strøm til mottakeren (og servoene) og hvordan unngår jeg at BEC'en slår inn når servoene trekker maks strøm (under f.eks rett etter take-off når hjula skal inn)???

    Ben_E
    Ben-Erik Ness
    Bergen Modellflyklubb

    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


    http://www.bmfk.no
    http://www.jetsofbergen.no

  • #2
    Du kan benytte begge BEC'ene sånn:

    1. Ledningen fra regulator #1 lar du være uforandret.

    2. Så kan du lage en Y-skjøtekabel til regulator #2 med - og signal på den ene kontakten, og + og - på den andre kontakten.

    3. Den kontakten med - og signal kobler du til mottakeren sammen med regulator #1. Den andre kontakten med + og - kan du bruke til å gi strøm til halvparten av servoene i flyet.

    4. Kontakten til de servoene som skal ha strøm fra regulator #2 må da modifiseres på samme måte. Signal og - på servokontakten må til mottakeren, mens - og + må kobles til kontakten som kommer fra regulator #2


    Kort fortalt; Kjør kun signalet fra reg 2 til mottaker, og koble strømledningene til tre av servoene i stedet for vanlig strøm fra mottakeren. På denne måten fordeler du belastningen fra servoene over begge BEC'ene og så lenge du ikke flyr med mer enn 3S så overbelaster du ikke BEC'ene.
    Last edited by tahustvedt; 23-02-06, 18:23.

    Comment


    • #3
      Her gjelder det å være nøye ellers risikerer du å slippe ut den magiske blå røyken fra regulatorene. Og når røyken først har sluppet ut fungerer det ikke lengre.
      -----------
      Bengt

      Comment


      • #4
        Originally posted by bengtern
        Her gjelder det å være nøye ellers risikerer du å slippe ut den magiske blå røyken fra regulatorene. Og når røyken først har sluppet ut fungerer det ikke lengre.
        Jeg har flydd elektro de siste tre årene og ikke sett noe røyk enda, men nå ma jeg må nok be om å få dette forklart skjematisk

        Ben_E
        Ben-Erik Ness
        Bergen Modellflyklubb

        Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

        www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


        http://www.bmfk.no
        http://www.jetsofbergen.no

        Comment


        • #5
          Sånn. Det ser komplisert ut men er ikke det egentlig.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Hei
            En kamerat av meg har bygd seg en Blenheim. Han bruker to børsteløse motorer og bare 1 regulator. Han fortalte meg dette i dag, jeg ble litt overasket for jeg har lest og blitt fortalt at har man børsteløst oppsett, så skal der benyttes 2 regulatorer (den ene med BEC og den andre uten). Flyet flyr forøvrig som en drøm og han skal for å lette flyet for enda mer vekt, sette inn LiPo celler i stedet for NiCd batterier.

            Jeg har selv en Mosquito som jeg flyr med 2 børsteløsemega motorer og 2 regulatorer.
            Hvordan i all verden kan det ha seg at han kan fly med 2 børsteløse og 1 regulator (slik vi gjorde med de "gamle" ferritt motorene) ??
            Motorene og regulatoren i Blenheimen er av typen Graupner, men de samme "lovene" må vel gjelde for disse motorer/regulatorer som for alle andre eller... ?

            Comment


            • #7
              Det kan gå, men det er ikke garantert at det fungerer, og noen motorer fungerer bedre enn andre i sånne oppsett. Man kan oppleve at bare en motor starter og det er uheldig for regulatoren, men det vil jo ikke skje i lufta siden de alltid vil snurre uansett. Regulatoren får et dårligere feedback-signal med to motorer og kan gi dårligere virkningsgrad på grunn av det tror jeg. Jeg tror ledningene til motorene må være nøyaktig like lange for at det skal funke.

              Comment


              • #8
                Ja, nå har jo ikke jeg sett hvordan han har gjort det mtp ledningslengder osv osv. Men i følge han så fungerte dette bedre enn det opprinnelige oppsettet med to regulatorer osv. Som han sa så svirra begge motorene pent og synkront, så da er det vel bare å takke og bukke. Jeg ble bare så overasket over at det gikk an å gjøre det på denne måten.

                Men er det gjort noen seriøse forsøk på dette ? Kunne jo vært interessant å visst hvilke motorer/regulatorer en kunne gjort dette med og hvor høy virkningsgrad en får (evt hvor mye en mister).
                Hva om en "bare prøver" selv, er det noen risiko forbundet med en slik test f.eks ødelagt regulator ol ??

                Comment


                • #9
                  Tror ikke man ødelegger noe så lenge man avbryter om bare en motor starter. Det dumme med at bare en motor starter er at den andre motoren da fungerer som en veldig lav motstand (nesten kortslutning) og det er skadelig både for motoren og regulatoren.

                  Kontronik tror jeg lagde en spesialregulator for å kjøre to motorer for en stund siden.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har sett et oppsett der begge regulatorene var koblet direkte inn på en Y-kabel på mottakeren. Spenningen var fin og det var i hvertfall nok strøm til å forsyne 8 servoer. Så lenge begge regulatorene har felles strømkilde (batteri) burde det vel fungere greit.
                    Er det noen som har prøvd dette selv?

                    Comment


                    • #11
                      har ikke prøvd det og vil ikke anbefale det. hvis ikke bec kretsene gir nøyaktig lik spenning vil det gå strøm mellom dem og er redd det kan ødelegge bec ene.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        For meg er det også et alternativ å ta med et ekstra batteri til radiosystemet, hvilken av ledningene fra mottakeren til regulatoren skal jeg i dette tilfelle klippe?

                        Ben_E
                        Ben-Erik Ness
                        Bergen Modellflyklubb

                        Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                        www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                        http://www.bmfk.no
                        http://www.jetsofbergen.no

                        Comment


                        • #13
                          pluss ledningen. den røde.

                          vit eller gul er signal og svart er felles jord.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            har ikke prøvd det og vil ikke anbefale det. hvis ikke bec kretsene gir nøyaktig lik spenning vil det gå strøm mellom dem og er redd det kan ødelegge bec ene.
                            Regner med du mener når man har koblet de direkte sammen. Skjemaet jeg viste vil ikke gi dette problemet.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tahustvedt
                              Regner med du mener når man har koblet de direkte sammen. Skjemaet jeg viste vil ikke gi dette problemet.
                              Ja det var det jeg mente. han som skrev posten før meg (siste på forige side)skrev at han hadde sett ett oppsett med begge rett inn på en Y-kabel.

                              sånn som du tegnet det tahustvedt er jo en kjempe løsning. for da utnytter man jo begge bec kretsene
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X