Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passende størelse på støykondensatorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passende størelse på støykondensatorer

    Har vært plaget av mye glitcher på Twin Staren min, samme mottakeren har stått i andre fly uten problemer. Kjøpte ny fartsregulator og fikk den idag, en Kontronik SUN4001. Hadde nemmelig en anelse om at den gamle Multiplex PICO Control 400Duo var delvis skyld i disse glitchene.
    Har nå fått lagt opp regulatoren og sett litt i bruksanvisningen, der det står at motorledningene ikke må forlenges da dette kan skape støy. Er et lite problem med plasseringen av motorene på Twin Star, så ledningene må bare være lange uansett.

    Tenkte derfor at støydempning må gjøres andre steder og etter alle kunstens regler.
    Støykondensatorer må derfor monteres, men jeg er veldig usikker på hvilken størelse som vil være best til dette formålet. Sist jeg mekket på støykondensatorer som ifølge elektronikklæreren min skulle være perfekt så sa det poff og baksiden av motoren var kullsvart!

    Motorene her er de orginale Permax 400-motorene. Andre tips om støydempning tas mot med takk!

    Resten av oppsettet:
    Hitec Electron 6
    4 stk. Hitec HS-81 (balanserorservoene er utstyrt med tvinnet kabel hele veien)
    Kontronik SUN4001
    To Permax 400
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Jeg vet at bruksanvisningen sier "ingen skjøteledning".

    Jeg velger å ignorere dette.

    1. Finn passe lengde skjøteledning.
    2. Finn deg en passene størrelse "elektrolyttbøtte" (elektrolyttkondensator)
    3. Lodd på bøtta på midten av skjøteledningen, i paralell med vcc (pluss) og jord (minus)
    4. Avisoler et passelig stykke jord i BEGGE ender.
    5. Rull skjøteledningen din i alu-folie, og sørg for at denne er jordet i begge ender.
    6. Tre en dertil egnet clas-ohlson-krympestrømpe rundt,
    7. varm opp.

    Noen som er magien her?

    Stikkord: jordskjerming + elektrolyttbøtte.

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      Det hørtes komplisert ut..

      Er nok desverre umulig på flyet mitt da ledningsnettet allerede er lagt opp og støpt inn i vingene.

      Det jeg trenger å finne ut er hvor stor kondensator jeg bør lodde på mellom polene på motoren, og mellom pol og hus.

      I bruksannvisningen til flyet så står verdin 47nF nevnt, vil dette være en fin verdi?
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #4
        hvis du ikke har noen kondensator på motoren i det hele tatt skjønne jeg at du har forstyrrelser. en 47nF kjeramisk kondis er fin. størrelsen er ikke kritisk. og de har heller ikke noen pluss/minus så stter du en mellom polene på motorene og en fra hver pol og ned til huset. altså tre stk på hver motor.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          hvis du ikke har noen kondensator på motoren i det hele tatt skjønne jeg at du har forstyrrelser.
          Helt sikker på dette? Det er faktisk folk som tror at støykondensatorer på børstemotorer er valgfritt. Ikke overvurder intelligensen til mennesker. Hei, eneste oppgaven disse dumme støykondensatorene har, er å fjerne radiostøy(!!!!!!!!!!), og vi modellflygere driter da vel i om naboen får inn NRK? :P


          //Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

          Svein Skogen

          Comment


          • #6
            Så vidt jeg vet så har motorene et par kondensatorer innebygd fra hver av terminalene til huset på motoren. Men har en anelse av at dette ikke er nok, så skal se om jeg finner et par kondensatorer i dette størelsesområdet på jobb på mandag.

            Har forresten sett endel større børstemotorer (600-klasse) leveres med en schottky-dioder for å sette over polene på motoren i sperrerettning for strømmen. Har disse noe med fjerning av støy, og kan det være lurt å montere på slike for å beskytte regulatoren?
            -
            Jan-Ove Sandnes

            Modeller:
            Align Trex 600E Pro (Vbar)
            Align Trex 450 Pro (Vbar)
            MPX Funjet
            MPX Dogfighter
            Hotliner i bestilling...

            Comment


            • #7
              Schottky-dioden har samme funksjon som dioder koblet parallelt med ett rele har, og beskytte regulatoren mot farlige spikes. Den leder også strøm når motoren går rundt og regulatoren er av, skal visstnok spare regulatoren for belastningen. Har sett endel regulatorer har denne dioden innebygd, kanskje din har det?
              Last edited by Psyko-lefse; 25-02-06, 08:28.
              Morten Smøraas

              Comment

              Working...
              X