Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilket e-copter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilket e-copter?

    Tenkte jeg også får hive meg med på e-bølgen..
    Har flydd i noen år, så man er ikke akk nybegynner.
    Trenger en som kan prestere grei 3D.

    Hvilket copter skal man kjøpe?
    Tenkte på ombygging av raptorn, men tror den vil bli litt stor..

    Trenger ett som man kan fly inne med, har sett og prøvd t-rex, og virket meget bra.

    Finnes det andre / bedre enn t-rex i samme størrelse?



    Geir
    Last edited by aikon; 24-02-06, 21:14.

  • #2
    hm

    kanskje lipoly v2, maxi-joker, joker 2, eller noe den veien?

    mvh.
    Gard Haug
    T-rex 600n Pro
    DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

    Comment


    • #3
      Anbefaler Trex jeg. Når man tar med prisen på reservedeler og oppgraderingen, hvor bra det flyr, og hvor mye det tåler har jeg ikke sett ett bedre mini-helikopter i den klassen.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Align har et større e heli på trappene, kan kanskje være noe

        Comment


        • #5
          Hva er forskjellen på alle T-rex 450 modellene?

          X, XL, SE, HED, CDE, flere?

          Comment


          • #6
            X er den eldre versjonen, og er egentlig uaktuell nå. Det kom to versjoner av den V1 og V2, hvor V2 hadde ble kvitt endel baby-sykdommer som V1 hadde (som at halen eksploderte pga. for høyt turtall )

            XL er den andre versjonen av Trex, og denne kom det også to versjoner av, HDE og CDE. Forskjellen er at HDE styrer swash/pitch slik som X'en, mens CDE har CCPM-styring av swash'en. Forskjellen er at ved CCPM-styring samarbeider alle servoene for og bevege swashen. Skal helikopteret gå oppover, går alle servoene oppover. Til siden, så løfter den ene seg, den andre senker seg, og den tredje står i ro. HDE-versjonen har en servo for hver funksjon, hvor de jobber uavhengig av hverandre. Fordelen med CDE iforhold til HDE er at det er litt mindre slark i overføringen, og at den muligens er litt mer presis. I tillegg får man fjernet litt vekt ved og bli kvitt pitch-arm og slikt. Ulempen er at servoene er mer utsatt under krasj, og radioen din må støtte 120' CCPM.

            SE er den tredje Trex'en til Align. Den er lik XL, bare at alle deler er oppgradert. Alu-hode, karbon-ramme, råere motor osv.

            Tror jeg har fått med meg det meste nå, men rett meg hvis jeg har feil
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Trenger man en SE, eller er det nok med en XL? Er det noe som "må" oppgraderes på en XL?

              Om jeg kjøper en SE, er det noe der som "må" oppgraderes?

              Comment


              • #8
                SE'en er nok ferdig oppgradert, tror ikke du har mye og hente på og kjøpe oppgraderingen fra andre produsenter. Kanskje kjøpe en ny ramme når du blir virkelig avansert.

                XL'en flyr kjempefint, og du trenger egentlig ingen oppgraderinger på den heller.
                Men du blir sikkert bitt av bling-basillen, så da kan du kanskje kjøpe noen oppgraderingen som faktisk gir bedre ytelse/krasj-tålighet etterhvert.

                Jeg ville kjøpt XL
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  Kan ikke helt se hvordan å bytte fra en ALign cf ramme til en annen cf ramme skal gjøre noen forskjell på en SE.

                  XL'en er bra rett ut av pakka.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tintin
                    Kan ikke helt se hvordan å bytte fra en ALign cf ramme til en annen cf ramme skal gjøre noen forskjell på en SE.

                    XL'en er bra rett ut av pakka.
                    Du får jo endel bedre geometri på CCPM'en. Også er det sikkert endel vekt og spare også. Men som sagt, man skal være dyktig for og kjenne forskjell, selv skjønner jeg meg ikke på folk som kjøper Heliup's ramme til 200dollar f.eks....
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Ok,

                      Tenker det blir en SE da.. Liker litt "bling"..

                      Hva trenger jeg ellers?
                      Hvilke servoer, mottaker, BEC, gyro, batteri etc?

                      Kan godt bruke noen kroner extra for å få bedre kvalitet.
                      Er helt rookie når det gjelder el og mini heli..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by aikon
                        Ok,

                        Tenker det blir en SE da.. Liker litt "bling"..

                        Hva trenger jeg ellers?
                        Hvilke servoer, mottaker, BEC, gyro, batteri etc?

                        Kan godt bruke noen kroner extra for å få bedre kvalitet.
                        Er helt rookie når det gjelder el og mini heli..
                        Du kan ikke slå feil med HS-56 på cyclic, en Futaba 401-gyro på halen (er litt usikker på hvilken servo man bør ha, bruker selv HS-50, men tror ikke det er det beste alternativet) og en Hitec Electron 6 mottaker. BEC'er har jeg ikke mye peil på, der får noen andre skrike ut.

                        edit: Skal du fly på 3-celler holder det nok med den innebygde BEC'en i regulatoren.
                        Last edited by Psyko-lefse; 26-02-06, 21:46.
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Psyko-lefse
                          Du får jo endel bedre geometri på CCPM'en. ..
                          Hvor?
                          Det er bare en ting rundt geometri her som kan gjøre noen forskjell og det er der swashen er forbundet med servoene da det og lagringen av hovedmasta er eneste forbindelse mellom rotor/armer og rammen. På Align CF rammen jeg bruker så er mine er loddrette i nøytral som de skal være så hva kan da bli bedre? Lagrene forutsetter jeg at er plassert på linje i alle utgaver.
                          Løftet hale kan vel kanskje ha en innvirkning men det har ikke noe med ramma å gjøre, kan brukes på alle.

                          De tingene som evt skiller er vekt, valg av lager og stivhet.

                          Hvilke har du erfaring med ?

                          Electron mottakeren er det mange som har problemer med i Rexene, i alle fall i statene. Liker visstnok ikke temp variasjoner, i alle fall ikke høy temp, bare "hearsay" men har holdt meg unna den av den grunn (Har for så vidt holdt meg stort sett helt unna Hitec). Rex rammene er laget for servo med 1 skrue hull på hver side til feste, en del av Hitec'ene har vel 2.

                          Nå skrev du vel ikke hvilken radio som skal brukes men en JR 770S er en snerten liten pcm mottaker som funker fint i Rexen. Bruker en i XL'en som jeg har cf ramme på, har antenna viklet opp på et antennerør mot alle anbefalinger og bruker kort fleksibel (wendel) antenne på radioen uten noen som helst problemer med glitch e.l.
                          Ulempe, den er litt dyr (rundt $ 90-100)

                          Den haleservoen som får best omtale for tiden er Futubas 9650, liten digital.
                          GY401 er som det sies et godt valg, har den og er svært fornøyd.

                          Selv har jeg Align/Waypoint i mine men flyr ikke 3D.

                          På BEC er jeg også blank, flyr 3S og bruker ESC becen uten problemer.

                          Batterier, tja Align's 2100/16C funker bra for meg og en del av "proffene"
                          Flightpower Evo sies å være bra både 1800 og det større brukes, Apex har kommet med et 2100/15C til god pris (2 for $ 100,- hos en eller annen jeg ikke husker), Poly Quest XP får også varm omtale.
                          Batterier er ikke området å spare penger på i likhet med gyro. Det er svært mye mer moro i gode batterier + at et batteri man ikke tyner gjerne lever lengre.

                          Et varmt tips, kjøp en LiPo alarm. Bruk absolutt ikke low voltage cut-off/battery protection som et tegn på når du skal gi deg. Align sin er i alle fall alt for lav og batteriskade er nesten garantert.
                          Custom Idea Ltd har en som ikke koster all verden og som funker. Kan kjøpe til kabel så du kan få strømtrekk på pc'en.

                          Comment


                          • #14
                            Har selv brukt flere Electron 6. Har en stående i Trex'en, og der har den stått uten problemer i noen mnd. nå. Har riktignok lest om noen i statene som hadde problemer, men ble ikke dette løst da? Mener det var en mostand på kortet som hadde feil verdi elns. Uansett, for meg har dette vært en kjempemottaker, og er vel også den mest brukte til Trex.

                            HS-56'ene har to skruehull ja, så de må modifiseres noe. Bruker selv HS-55 uten store problemer, men skulle jeg kjøpt nye idag ville det blitt HS-56, mest fordi de virkelig har fått bra omtale på diverse forum og hos Trextuning.com. De tåler mye, er raske, og sentrerer bra.

                            En annen lipo-alarm som jeg anbefaler er thanTran's lightkit, som fungerer som lys på helikopteret, og lipo-alarm. Genialt! http://tjtrc.com/

                            Så var det dette med geometrien da.
                            På Align sin ramme er servoene plassert på rammen i forskjellige høyder. Men det som skader geometrien mest er at servobevegelsen på de to fremste servoene ikke er mot hovedakslingen, men langs den. Når du beveger de to servoene vil linken ikke lengre være på linje med hovedakslingen, men ha en vinkel iforhold til den. Det er om og gjøre og få mest mulig linjær bevegelse, og det får du hvis alle servoene er lagt rundt masten, med bevegelsen mot akslingen, og linkene vinklet litt utover. Må jo være noe i det da 90% av aftermarket-rammer til Trex'en bruker denne løsningen, selv om den er dyrere og produsere

                            Men, det er små forskjeller det er snakk om, jeg ville nok ikke kjent forskjell, og det er heller ikke noe og bry seg om hvis man først kjøper Trex SE.
                            Har nå Helidirects ramme med true 120 CCPM, men hadde før en modifisert align-ramme lik carbonrammene deres. Merket endel forskjell i flyegenskapene, men det var nok mest fordi den nye rammen er mye stivere.

                            Bruker Flightpower sine batterier nå, er meget fornøyd med de. De leverer power helt til siste milliampere, noe Etec-batteriene jeg hadde før ikke gjorde.

                            Bare ett lite spørsmål, hvor får man Align 35A's regulatoren billigst i norge?
                            Last edited by Psyko-lefse; 27-02-06, 08:30.
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Psyko-lefse
                              Har selv brukt flere Electron 6. Har en stående i Trex'en, og der har den stått uten problemer i noen mnd. nå. Har riktignok lest om noen i statene som hadde problemer, men ble ikke dette løst da? Mener det var en mostand på kortet som hadde feil verdi elns. Uansett, for meg har dette vært en kjempemottaker, og er vel også den mest brukte til Trex.
                              Ja trolig og mange fornøyde brukere men likevel en god som bytter den ut. På den annen side, jeg har selv brukt Align sin 6 kanals i to Rexer, en mottaker mange slakter men jeg har ikke hatt noe problem med dem. Å bytte dem til Jr mottakere er vel bare litt snobberi.

                              Originally posted by Psyko-lefse
                              Så var det dette med geometrien da.
                              På Align sin ramme er servoene plassert på rammen i forskjellige høyder. Men det som skader geometrien mest er at servobevegelsen på de to fremste servoene ikke er mot hovedakslingen, men langs den. Når du beveger de to servoene vil linken ikke lengre være på linje med hovedakslingen, men ha en vinkel iforhold til den. Det er om og gjøre og få mest mulig linjær bevegelse, og det får du hvis alle servoene er lagt rundt masten, med bevegelsen mot akslingen, og linkene vinklet litt utover. Må jo være noe i det da 90% av aftermarket-rammer til Trex'en bruker denne løsningen, selv om den er dyrere og produsere

                              Bare ett lite spørsmål, hvor får man Align 35A's regulatoren billigst i norge?
                              Så lenge linkene er parallelle med akslingen i nøytral så kan jeg ikke helt se at dette skal ha noe å si. En rotasjon blir aldri linjær uansett hvilken retning du peker den i. Linkene vil få en liten vinkel i ytterpunktene uansett hvordan du monterer servoen, om den er litt ut eller litt til siden kan ikke påvirke bevegelsen av swashen. Like lange linker og samme utgangspunkt uansett plassering av servo. Om de har ulik lengde på hver side spiller heller ingen rolle for utslaget på swashen.
                              Ser bare en fordel med den monteringen og det er at det muligens kan medføre mindre flex i servoarmen. Bevegelsene er det ingen forskjell på og bruker man en stiv servoarm så er det ikke et problem.

                              Har flydd alle Aligns rammer bortsett fra den siste cf HDE varianten. Kan ikke si jeg merker forskjell på flyegenskaper som relaterer seg til rammene men det er en del å hente fra gamle grå plastdeler til XL og bling på noen av delene.

                              Hvilken cf ramme anser jeg for å være en smaks/estetikk/bling/show off sak og ikke noe som har innvirkning på flyegenskaper i merkbar grad.

                              Antar Elefun/Xmode eller eBay er best...

                              Comment

                              Working...
                              X