Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eggemoen flyplass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eggemoen flyplass

    Ståle, Tom og jeg var på Eggemoen idag - Ståle hadde ikke vært der på ca 2 år og var veldig positivt overrasket over at det er blitt mye mer åpent og egnet til å fly jet. Vi hadde med oss Olav Tronrud som lånte oss en radio slik at vi kunne ha kontroll med evt fullsize som ville lande eller fly over. Ståle fløy jomfrutur med en Rookie (husker ikke navnet på han som eide det..). Den fløy helt strøkent og eieren fikk også en god del runder i lufta. Jeg fløy min lille SU27 Flanker etter å ha modifisert den slik at den ikke suger inn støv fra bakken. Den fløy også nydelig, selv om den hadde litt trøbbel med å ta av i 2-3 cm snø..

    Vi kan fly på Eggemoen (nesten) når vi vil, familien Tronrud er svært positive og hyggelige. Det kan også være aktualet å arrangere et jetstevne der i løpet av året.

    og forresten - Ståle fikk en prøvetur i en Cessna og fikk fly selv - tror han er hekta nå!!
    Attached Files
    Last edited by icepilot; 25-02-06, 17:00.
    Tor Christiansen

    Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
    FeiBao Panther/GBooster 160
    Savex L39/Wren 44
    Grumania SU27/Wren 44
    Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
    Mustang/Laser 120
    3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
    Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
    Kyosho Cap 232/SC .91
    + noen trainere og smårusk...

  • #2
    Ja det var en kjempefin dag, bortsett fra at det blåste 'spiker' og ble litt kjølig...

    Kjempefint at fam. Tronrud åpner for muligheten til å fly turbinfly der av og til.
    Å fly der krever disiplin så man ikke skaper potensielt farlige situasjoner for full-size gutta. Evt. besøk må selvfølgelig avtales på forhånd mtp. full-size trafikken og at man MÅ ha flyradio.

    Rookien til Trond Arvid ''Offpist'' fløy som en drøm i den sterke vinden. To klikk balanseror trim var alt som skulle til før og den gikk som på skinner. En stoor forbedring jeg merket i forhold til Kangarro, var at den hadde mye større autoritet på høyderoret i lav fart pga. canardene. Derfor mye lettere å kontrolere på landing. Thrust vektoringen prøvde vi ikke i dag pga. vinden. Gleder meg til å prøve senere.

    Trond Arvid hadde også montert et 'flight data recording system' med live overføring til en mottager festet på radioen. Denne logger bl.a servobevegelser, air speed, GPS speed, G-krefter i 2 akser og eksos temp. Typisk lav cruise hastighet lå på 130-180 km/t og på en kort forbiflyging så vi godt over 300 km/t. Med litt innsats er jeg sikker på at den runder 400 km/t lett....

    Må se å få min Rookie ferdig snart..
    Last edited by sap_2000; 25-02-06, 18:46.
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

    Comment


    • #3
      Ja det var veldig fint å fly der.
      Her er en film fra i dag:
      http://offpist.dyndns.info/rookie/Rookie_small.wmv
      På slutten er noen screen shots av loggen fra monitor systemet.

      Jeg kan stille med fly-radio om nødvendig ved senere flyging om nødvendig. Har headsett til den også, funker bra.
      Last edited by offpist; 20-03-06, 12:56.
      Båt:
      Hydro m/CMB 90
      Twister m/mathe35ccm
      Jet:
      Skymaster F-18
      Rookie II
      Fly:
      ZEN 120og50
      Radio:
      Futaba3PK
      GraupnerMX22

      Comment


      • #4
        Originally posted by icepilot

        og forresten - Ståle fikk en prøvetur i en Cessna og fikk fly selv - tror han er hekta nå!!
        Stakkars Ståle. Bli hekta på en Cessna, når det finnes så mye annet gromt der oppe. Artig å høre at det var bra forhold der. Kunne ikke komme i dag. Si ifra neste gang. Stiller med Cougar da.

        Comment


        • #5
          he he...

          Er nok ingen umiddelbar fare for at jeg legger opp, men det var absolutt gøy å fly på 'ordntlig'. Fikk tilogmed lov til å ta av og fly hele turen untatt landing (sikkert like greit) Skikkelig gøy var det, men Cessna 172 river ikke akkurat skinnet av pølsa...
          Mvh. Ståle
          http://www.jetsofnorway.no/

          Comment


          • #6
            Originally posted by sap_2000
            he he...

            men Cessna 172 river ikke akkurat skinnet av pølsa...
            Som en god gammel DF kjærre tenker jeg. Har vært med i Bellanca'en selv. Kult det, men mye mer utfordrene å stå på bakkenšå fly. Jeg trur jammen meg det er like dyrt også.

            Comment


            • #7
              jeg har fløyet Harvard AT6, og selv om det ikke rev skinnet av pølsa skal jeg love at frokosten satt langt oppe i halsen på full aerobatic med den gamle kjerra... men det er fortsatt ikke noe som slår en turbinmodell i luften...

              Tor
              Tor Christiansen

              Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
              FeiBao Panther/GBooster 160
              Savex L39/Wren 44
              Grumania SU27/Wren 44
              Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
              Mustang/Laser 120
              3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
              Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
              Kyosho Cap 232/SC .91
              + noen trainere og smårusk...

              Comment


              • #8
                Hallo
                Det er flott at vi for muligheten til og fly på Eggemoen igjen,for der er det mulighet for å fly hele året.Det hadde vært trivelig om dere ga lyd fra dere neste gang dere skal dit.

                Truls
                Truls
                -------------------------
                Morro er det lell............?

                Comment


                • #9
                  Skal huske på det, Truls.

                  Åssen er isforholdene i dine trakter om dagen??
                  Mvh. Ståle
                  http://www.jetsofnorway.no/

                  Comment


                  • #10
                    Åssen er isforholdene i dine trakter om dagen??[/QUOTE]

                    Isen her er blitt helt tragisk,det er blitt mye overvann.Synd er jo det nå som jeg har fått løyve til og brøyte.
                    Truls
                    -------------------------
                    Morro er det lell............?

                    Comment


                    • #11
                      Jet flygere

                      Jeg håper så mange av dere som mulig dukker opp på Fagernes treffet selv om det er mange som ikke vil. Vi trenger noen som kan fly lavt fort og ikke ha et stempel som sliter livet av seg...
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Her er noen høydepunkter fra i dag:
                        http://offpist.dyndns.info/Eggemoen_...06/forminsket/
                        Hvis du vil, kan du laste ned alle bildene zippet inn i denne filen:
                        http://offpist.dyndns.info/Eggemoen_...%20zip-fil.zip
                        Og finner du noen bilder du liker kan du laste ned orginalen her:
                        http://offpist.dyndns.info/Eggemoen_mars_2006/Orginal/
                        Last edited by offpist; 12-03-06, 21:12.
                        Båt:
                        Hydro m/CMB 90
                        Twister m/mathe35ccm
                        Jet:
                        Skymaster F-18
                        Rookie II
                        Fly:
                        ZEN 120og50
                        Radio:
                        Futaba3PK
                        GraupnerMX22

                        Comment


                        • #13
                          Heisann folkens.
                          Dette blei en flott helg med forholdsvis bra vær og mye fin flyging.Takk til Tor som fikk ordnet det slik at vi fikk fly her.Håper vi får muligheten til å fly her oftere.Og sist men ikke minst TAKK til alle piloter for en flott helg.
                          Truls
                          -------------------------
                          Morro er det lell............?

                          Comment


                          • #14
                            Eggemoen 2006

                            11. og 12. mars ble en suksess. Ingen sure fjes å se. Det beste av de beste innen Jet og 3D heli. 22 jet modeller + 3D Artistic Team. Kan det bli noe bedre?
                            Last edited by netroh; 11-06-07, 16:57.

                            Comment


                            • #15
                              11. og 12. mars ble en suksess. Ingen sure fjes å se. Det beste av de beste innen Jet og 3D heli. 22 jet modeller + 3D Artistic Team. Kan det bli noe bedre?
                              Last edited by netroh; 11-06-07, 16:57.

                              Comment

                              Working...
                              X