Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filming av modellfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Filming av modellfly

    Det er alltid moro å se filmklipp av turbinmodeller i lufta, spesielt jomfruturer, spesielle hendelser etc - men det er synd å se at det svært ofte ender opp som en uskarp prikk som fader ut og inn i bildet.

    Dette er det lett å gjøre noe med: Før du begynner å filme lar du kameraet fokusere på noe som er langt borte, f.eks. skogkanten på andre siden av banen. Zoom inn, og når bildet er skarpt har du på forhånd plassert en finger på knappen for auotfokus/manuell fokus. Sett denne på manuell fokus - og dermed vil du ha klare og helt skarpe bilder fra ca. 3 m hold til uendelig. Det vil si at fokusen ikke jager og leter etter en liten prikk blant skyer og himmel, men holder seg på en innstilling uansett om du zoomer, panorerer fort eller flyet er bak trær, mennesker el.l i forhold til kameraet.

    Det er lett, enkelt og sikrer deg (og oss!) strøkne filmklipp!
    Tor Christiansen

    Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
    FeiBao Panther/GBooster 160
    Savex L39/Wren 44
    Grumania SU27/Wren 44
    Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
    Mustang/Laser 120
    3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
    Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
    Kyosho Cap 232/SC .91
    + noen trainere og smårusk...

  • #2
    Etter mye mislykket filming opp gjennom tidene, har jeg funnet ut at det er 2 ting som primert hjelper meg når jeg skal filme jet.
    1 Stå litt på avstand, da slipper man å filme rett opp så mye og man kan få et bra perspektiv på flyets fart i forhold til omgivelsene.
    2 Jeg zoomer aktivt hele tiden, prøver å la flyet være like stort i linsa hele tiden, spesielt når flyet er på tur vekk fra meg, samt å prøve å være litt på forkant med piloten, somme flyr veldig mye frem og tilbake, og da slipper man at flyet forsvinner ut av bildet etter en uventet manøver. Når flyet kommer nærme zoomer jeg helt ut, slik at omgivelsene også kommer frem, og man får et realistisk inntrykk av fart og skala likhet.Har filmet noen jet sekvenser fra forrige uke, som snart legges ut på forumet her, så da får vi se hvordan det gikk med min nye taktikk. Noe er filmet av en annen enn meg, men det ser bra ut det også.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Icepilot: Jeg tar hintet...

      Var nok for begeistret og spennt av å se modellen fly, til å bry meg om fokus på kameraet. Men joda, neste gang blir det manuell fokus.
      Liker best å ta bilder av ting, men når det gjelder rc-fly er det film som gjelder.

      Syns det er veldg kult med "on board" kamera og kommer til å teste det på Rookie`n etter hvert også. Kanskje finne en måte å legge hastighet og høyde osv inn i videofilmen.

      Har et par on board klipp fra Zen120`n.
      http://offpist.dyndns.info/zen120/kamera_zen.wmv
      http://offpist.dyndns.info/zen120/framover.wmv

      Denne ble jo hysterisk morsom, tok akkurat tuppen på ei flaggstang.
      http://offpist.dyndns.info/zen120/vrak.wmv
      Båt:
      Hydro m/CMB 90
      Twister m/mathe35ccm
      Jet:
      Skymaster F-18
      Rookie II
      Fly:
      ZEN 120og50
      Radio:
      Futaba3PK
      GraupnerMX22

      Comment


      • #4
        Hei Offpist! Det var ikke ment som kritikk

        - bare et tips som mange vil ha nytte av!! Jeg har sett så mange filmer på RCU etc som kunne vært spennende, men som forsvinner i dimman!

        Det ligger et par eks på 404 Not Found - spesielt den store fly2-fila. Hvis du har bredbånd kan du klikke direkte på de fleste, men den med Ståles Viperjet må nok lastes ned. Dette var noen av de første jeg lagde så komprimeringen er litt dårlig (striper på raske sekvenser etc), men du ser hva jeg mener.

        Her er det både brukt fast fokus, mye zooming og for all del: Se gjennom søkeren, ikke på LCD-skjermen - du har nesten ingen mulighet til å følge en turbinmodell dersom du zoomer ut litt og får lys på skjermen.

        Ellers er det moro å redigere og legge på lydeffekter etc - men ikke gjør som jeg og legg Top Gun musikk på - da blir du mobbet forever!!

        PS: Flaggstangkræsjen var bra!!
        Last edited by icepilot; 27-02-06, 21:10.
        Tor Christiansen

        Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
        FeiBao Panther/GBooster 160
        Savex L39/Wren 44
        Grumania SU27/Wren 44
        Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
        Mustang/Laser 120
        3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
        Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
        Kyosho Cap 232/SC .91
        + noen trainere og smårusk...

        Comment


        • #5
          Originally posted by offpist
          Kanskje finne en måte å legge hastighet og høyde osv inn i videofilmen.
          Jeg har jo selvfølgelig ikke linken i hue, men det finnes en liten dings som legger litt telemetridata rett på filmen. Fart og høyde ble i hvert fall lagt over. Det var en post på RCU om den for ikke lenge siden. Hvis du sender meg en mail så kan jeg sikkert grave opp den linken.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            En liten ting.....

            Har lagt merke til at mange gjør en feil når de redigerer filmen. De legger på muikk som har meget høyt lydniå. Når man filmer RC er det jo essensielt å høre modellen og ting som eventuelt blir sagt. Man kan jo kansje styre musikknivået manuelt. D.v.s. kraftigere musikk og mindre orginallyd der vindstøyen er kraftig eller ikke modellen høres.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #7
              Originally posted by offpist
              Icepilot: Jeg tar hintet...

              Var nok for begeistret og spennt av å se modellen fly, til å bry meg om fokus på kameraet. Men joda, neste gang blir det manuell fokus.
              Liker best å ta bilder av ting, men når det gjelder rc-fly er det film som gjelder.

              Syns det er veldg kult med "on board" kamera og kommer til å teste det på Rookie`n etter hvert også. Kanskje finne en måte å legge hastighet og høyde osv inn i videofilmen.

              Har et par on board klipp fra Zen120`n.
              http://offpist.dyndns.info/zen120/kamera_zen.wmv
              http://offpist.dyndns.info/zen120/framover.wmv

              Denne ble jo hysterisk morsom, tok akkurat tuppen på ei flaggstang.
              http://offpist.dyndns.info/zen120/vrak.wmv
              likte videoene bra jeg men har du bilde av hvordan du fester kamera synes å se at det fjæra fint under g krefter noe som sikkert gjorde at du slipper vibrasjon under filming.. send meg gjerne en pm med bilde eller noe hint

              Mvh Tor Andersen
              Oi en perfekt landing

              Comment


              • #8
                Det gjelder bare å ha et kamera med bra anti shake funksjon.
                Selv om det kan se ut som om kameraet fjærer så sitter det faktisk bom fast.
                Kamera jeg bruker heter Sony PC350E.
                Tok bare av canopy og monterte det fast der.

                Neste kamera skal definitivt bli et HD kamera, har sikklet ganske lenge på Sony HDR-FX1E.
                Attached Files
                Båt:
                Hydro m/CMB 90
                Twister m/mathe35ccm
                Jet:
                Skymaster F-18
                Rookie II
                Fly:
                ZEN 120og50
                Radio:
                Futaba3PK
                GraupnerMX22

                Comment


                • #9
                  Ny film med kamera på Zen i dag.
                  http://offpist.dyndns.info/zen120/kamera_zen_2.wmv

                  Blir kult å prøve på Rookie`n etter hvert.
                  Attached Files
                  Last edited by offpist; 22-03-06, 18:43.
                  Båt:
                  Hydro m/CMB 90
                  Twister m/mathe35ccm
                  Jet:
                  Skymaster F-18
                  Rookie II
                  Fly:
                  ZEN 120og50
                  Radio:
                  Futaba3PK
                  GraupnerMX22

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by offpist
                    Neste kamera skal definitivt bli et HD kamera, har sikklet ganske lenge på Sony HDR-FX1E.
                    FX1 er jo "gigantisk" da.. Sikkert bra ergonomi og slikt, men jeg landet på HDR-HC1. Ekstremt kompakt med HD1080i oppløsning på vanlige DV taper. Holder på med Fagernes filmen nå og kvaliteten ser meget bra ut.
                    Anders Hauge

                    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                    www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

                    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                    Comment


                    • #11
                      Takker for svar offpist nå har jeg hvertfall prosjekter på gang =)
                      Oi en perfekt landing

                      Comment


                      • #12
                        Kanskje ikke så modellfly relatert.
                        Men jeg var på paragliderkurs i påsken og hadde montert kamera på hjelmen.
                        Resultatet er her:
                        http://offpist.dyndns.info/Paraglidi..._Jomfrutur.wmv
                        (56 mb)
                        Jeg er 280 meter over bakken på det meste der.
                        Legg merke til han som hoppet før meg som hadde en fin trelanding under meg.

                        Ble egentlig ikke så bra film som jeg hadde håpet, men vidvinkel-objektiv er på vei i posten (0.6X) og neste gang skal jeg ha kamera pekende mere fremover.

                        Skal til Lærdal den 13-14 mai, da snakker vi 850 meter over bakken... juhu!
                        Attached Files
                        Last edited by offpist; 17-04-06, 15:00.
                        Båt:
                        Hydro m/CMB 90
                        Twister m/mathe35ccm
                        Jet:
                        Skymaster F-18
                        Rookie II
                        Fly:
                        ZEN 120og50
                        Radio:
                        Futaba3PK
                        GraupnerMX22

                        Comment

                        Working...
                        X