Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av ARC plastfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av ARC plastfly

    Hei

    Ved litt surfing på nettet fant jeg i England tips om reparering av krærsja ARC fly. Som nevnt i tidligere gikk min Ready on floats så til de grader på snøøra som det er mulig. Flyet kom fra det med noen skrammer, men flottørene ble temmelig smadra. På nettsiden fant jeg et tips om å varme opp skadestedet og rette det ut. Dette gjorde jeg nå og flottørene ble kanonbra. Får de no ikke tette på oversiden for å føy på vann, men tette nok for snø. Flotte vinter"ski". Dette er helt utrolig hvordan bra det blir og like sterk som før skaden skjedde.
    Kun et tips om dere ikke allerede er kjent

    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    hvis de er utette kan du ogs[ brue en tynn glassfiber duk og epoxy lim
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      hei

      Originally posted by Gisle
      Hei

      Ved litt surfing på nettet fant jeg i England tips om reparering av krærsja ARC fly. Som nevnt i tidligere gikk min Ready on floats så til de grader på snøøra som det er mulig. Flyet kom fra det med noen skrammer, men flottørene ble temmelig smadra. På nettsiden fant jeg et tips om å varme opp skadestedet og rette det ut. Dette gjorde jeg nå og flottørene ble kanonbra. Får de no ikke tette på oversiden for å føy på vann, men tette nok for snø. Flotte vinter"ski". Dette er helt utrolig hvordan bra det blir og like sterk som før skaden skjedde.
      Kun et tips om dere ikke allerede er kjent

      Gisle
      Jeg har et plastfly,en jupiter. Denne er knekt bak ved sideroret. Tror du dette fungerer der også? Prøvde å legge på glassfiber,noe som resulterte at den vart for baktung
      Ny uerfaren helipilot

      Comment


      • #4
        Er det helt knekt er jeg usikker, men ville prøvd å varme å se hva som skjer. Men du får også kjøpt ny bakvinge hos RC modeller.
        Alternativ kan du plukke den ut og forsterke den med balsatre innvendig. Men får du av duken igjen da ?
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Fant også dette dokumentet for noen dager siden, men siden var slettet og det lå kun i google-cache.
          Lagret dette som et tekstdokument, legger det med om noen skulle finne intersse i å lese det
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Det som sikkert mange fikk merke under bygging (iallefall jeg) er at den limes EKSTREMT bra med rød CA (den tynneste). Jeg hadde "std-smellen" på cessnaen min hvor man lander litt hardt på vann, en eller begge leggene fremme brekker (eller carbonstangen) og så får en en flottør opp i propellen.

            Jeg fikk et fint snitt i flottør tuppen som jeg lurte litt på hvordan jeg skulle fikse. Epoxy sitter ikke på dette materialet i det hele tatt. Bøy litt på det og den bare spretter av igjen. Grønn eller Gul CA sitter heller ikke noe serlig, kun rød (mine erfaringer). Jeg la rett og slett lag på lag på lag med rød CA i hele "kuttet" og tettet det på den måten. Brukte kicker for å "fryse" CA'en litt så den ikke rant så mye utover. Når du da legger på neste lag ligger det litt kicker der som gjør at neste lag setter seg skikkelig med en gang. Flydde sikkert 1-2 år med de slik og det gikk aldri opp igjen..
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              har brukt PL400 som fås til sånne tuber som man bruker i silikon sprøyter,den funker veldig bra på plast...har erfaring etter min jupiter ikke kom ut av en spinn,den gikk i bakken
              oppner kroppen sprakk flere plasser,pusset litt med sandpapir,la ett lag på både utsiden å innsiden,det blei veldig sterkt..har sett at dett fåes på mindre tuber,men de kostet nesten det samme...dette fester seg veldig godt til tre også....
              Runar...ganske fersk...
              fly:
              falcon elektro
              Trainer vs160 st40-knust
              lavinget vs140 evo46
              jupiter sc61-knust
              trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
              supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
              super fly 25. 25 asp. f3a
              baver vs230. 72 irvine.
              lavinget trainer.40. 46 evo
              yak 55 3D EP
              u-can-do 46
              yak 54 elekto 3d
              yak 54 size 50 firetakt os61

              Comment


              • #8
                Originally posted by skyaword
                har brukt PL400
                Og dette fås på bygger'n eller lignende ?

                Anders: den grønne og gule ca sitter godt til meg også den, men er enig med deg vedr epoxy. Foruten Epoxy med lang herdetid, den sitter veldig bra.
                Gisle Ranum
                Trondheim
                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gisle
                  Og dette fås på bygger'n eller lignende ?

                  Anders: den grønne og gule ca sitter godt til meg også den, men er enig med deg vedr epoxy. Foruten Epoxy med lang herdetid, den sitter veldig bra.
                  Og dette fås på bygger'n eller lignende ?


                  du får kjøpe dette på mange plasser, jernvarebutikker -plasser som selger bilutstyr-vet ikke om byggeren har men det er godt mulig..
                  Runar...ganske fersk...
                  fly:
                  falcon elektro
                  Trainer vs160 st40-knust
                  lavinget vs140 evo46
                  jupiter sc61-knust
                  trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
                  supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
                  super fly 25. 25 asp. f3a
                  baver vs230. 72 irvine.
                  lavinget trainer.40. 46 evo
                  yak 55 3D EP
                  u-can-do 46
                  yak 54 elekto 3d
                  yak 54 size 50 firetakt os61

                  Comment


                  • #10
                    PL400 fåes kjøpt på disse landsdekkende kjedene:
                    Maxbo AS
                    Byggmakker
                    Jernia AS
                    Montér
                    Fargerike
                    Komplett forhandlerliste her.

                    Comment


                    • #11
                      pl400

                      Originally posted by skyaword
                      har brukt PL400 som fås til sånne tuber som man bruker i silikon sprøyter,den funker veldig bra på plast...har erfaring etter min jupiter ikke kom ut av en spinn,den gikk i bakken
                      oppner kroppen sprakk flere plasser,pusset litt med sandpapir,la ett lag på både utsiden å innsiden,det blei veldig sterkt..har sett at dett fåes på mindre tuber,men de kostet nesten det samme...dette fester seg veldig godt til tre også....
                      Da kan men bruke tet 7 også da. Denne limer seg like godt når det er tørt og vått. Det er vel 120kr for den på jernvarehandelen tror jeg
                      Har ikke sett på maken jeg. Jeg klarer faktisk å fly

                      Comment


                      • #12
                        Et annet tips vedr. ARC fly... Jeg har vert å flydd med flottører på snøen i dag. Fantastisk flott å fly på snø med Cessna'en min, men det viser seg at denne plastikken blir temmelig "kjør" hvis det blir for kalt. Det var vel ca. 5 minusgrader og i en litt krapp sving på bakken hørte jeg bare et "knekk". Ene festebraketten på flottøren, og den platen på torpedoveggen som fester de 2 leggene brakk samtidig.

                        Jeg sjekket stedet det skjedde og der var ingen steiner eller noe annet spennende. Bare snø. Ikke belastet jeg det noe serlig heller. Det var ikke engang i selve landingen, men ved taxing på bakken. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at plasten rett og slett har blitt skikkelig sprø pga temperaturen...

                        Noen som har slike brakketter, og en slik plate for 2 legger fremme liggende?
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by andersh

                          Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at plasten rett og slett har blitt skikkelig sprø pga temperaturen...

                          Noen som har slike brakketter, og en slik plate for 2 legger fremme liggende?
                          Jeg har erfart det samme Anders. Har blitt litt skeptisk til å fly det på ekstra kalde dager. -5 i fart blir bra kaldt til plasten

                          Vedr braketter så har jeg sendt deg en mail

                          Gisle
                          Gisle Ranum
                          Trondheim
                          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                          Comment


                          • #14
                            Hadde en knekt baklegg liggende til ARC Cessanen. Tenkte det kunne være interessant å se om det gikk å lime denne med Lynlim.
                            Den hadde knekt akkurat der nederste skrue feststes til veggen. Jeg limte med lyn lim og lot den ligge. Neste dag var solid den som ny gitt (tror jeg da). Jeg fikk den ihvertfall ikke til å knekke

                            EDIT: Har sett litt mer på denne liming, og jo da den knakk. Ikke å anbefale
                            Last edited by Gisle; 13-03-06, 15:59.
                            Gisle Ranum
                            Trondheim
                            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                            Comment


                            • #15
                              jeg brukte bare lynlim (medium flash) på caroselen jeg hadde. til sånne små reprasjoner som rorhorn osv. og når jeg knakk kroppen. så limte jeg først sammen der det var knekt med lynlim. etter å ha rettet det ut med hjelp av litt varme. klippet så av 2-3 cm breie remser av en cd plate som jeg limte på over skjøten på begge sider med lynlim. også rubbet jeg med sandpapir og la ett tynt lag epoxy over det hele. gjorde også det på sprekker i plasten på vingen.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X