Announcement

Collapse
No announcement yet.

Walkera 22E rister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Walkera 22E rister

    Hei
    Har gått i bakken en gamg med min 22E, og da røyk rotorbgladene + kulene på "delen som holder rotorbladet"(husker ikke hva det heter, men spør hvis dere ikke skjønner hva jeg mener). Disse er nå skiftet ut, men helikoptret rister veldig, så mye at det ikke går an å ta det opp... har sjekket om bladene er i tracking, men det er umulig og justere noe særlig siden det rister så. Noen som har noen ide om hva dette kan være?
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller

  • #2
    Meget mulig du har bøyd akslingen.
    Byttet du ett eller begge bladene?
    Hvor hardt er de skrudd til? (Er dette en FP?)

    Comment


    • #3
      rister

      Da bør du forsøke å ta av bladene å sette hellien på bordet mens du holder det fast. da ser du ihvertfall om det er oppstått kast i main shaft, eller hovedaksel eller hva du vil. Dette kan være grunnen.
      3 raptor 50 os50h
      2 tz 50 os50h
      4 elktro 3d twister cp2
      trainer cessna 52 firetakt
      ++
      ++

      Comment


      • #4
        Ok, da satser vi på at det er Main shaft da... så er det bare å vente til posten kommer og se :P

        Takk for raske svar, og vi får se når posten kommer om de var nyttige
        Hitec Eclipse 7
        Caliber 30
        Zoom 425
        Walkera 22E(halvdød)
        Calmato trainer 40
        + noen el. modeller

        Comment


        • #5
          Er ikke 22e'en en klone av Zoom?

          Sjekk isåfall følgende:

          Bøyd spindle (ikke overraskende hvis bladene har røket)
          Bøyd hovedaksel (heller ikke veldig uvanlig)
          Bøyd flybar
          Flybar-paddler ikke 100% paralelle (og paralelle med swashplate!)

          etc.

          Start med å sjekke at spindle og hovedaksel er rette. Deretter flybar, og at paddlene er i linje, og paralelle med swash.

          Du sa du hadde skiftet bladgrepene, disse er festet i spindleakselen. Fikk du rotorhodet korrekt sammen i etterkant? Hvis dette er en zoom-klone, mener jeg å huske at rekkefølgen er:

          mutter på spindleaksel
          to kulelagere
          avstandsstykke i plast
          o-ring (flap-demper)
          rotorhodet (main hub)
          o-ring
          avstandstykke
          2 kulelagere
          mutter (imot spindleaksel)

          Grepene er todelte og klemmes rundt kulelagerne, før man strammer 4 skruer som hoder grepet sammen.

          Hvis dette høres riktig ut, sjekk at o-ringene ikke er "frynsete", og at spindelen ikke er bøyd.

          Neste du kan teste, er å ta av alt "over swashen" (i.e. ta av hele hodet) og spinne opp. Hvis det fortsatt rister, er det aksel, eller hoveddrev (evt ristingen kommer fra halen)

          //Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

          Svein Skogen

          Comment


          • #6
            Walkera 22 er vel ikke særlig lik zoom, mer lik e.sky cp2, er vel heller walkera 36 som er lik zoom, det blir noe helt annet igjen
            Last edited by galmania; 06-03-06, 19:27.
            Geir Amund Lindberget

            Comment


            • #7
              oki, sorry at jeg blanded meg inn.

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Originally posted by sskogen
                oki, sorry at jeg blanded meg inn.

                //Svein
                Ehh, ja, samme her..
                Geir Amund Lindberget

                Comment


                • #9
                  Takker for alle svar, og fordi om den kanskje ikke ligner på zoom 400, så ga jo posten meg en del ledetråder til ting jeg kan sjekke da. Så vær så snill og bland dere :P det er bedre at dere kanskje sier at jeg skal sjekke en ting for mye en en ting for lite :S

                  Men har noen ting jeg skal sjekke nå, så får jeg se om det blir noe bedre. Takk for all hjelp hittil, dere skal får høre fra meg når jeg har fått sjekket litt
                  Hitec Eclipse 7
                  Caliber 30
                  Zoom 425
                  Walkera 22E(halvdød)
                  Calmato trainer 40
                  + noen el. modeller

                  Comment


                  • #10
                    Spindel og aksling sjekkes best og mest nøyaktig ved å ta dem ut og rulle dem på glass/speil.

                    Comment


                    • #11
                      ja, da er både drev, kalsing og spindel skiftet ut, og det rister enda... Hvis jeg tar en linjal fra halebommen opp opp til rotorbladet, er det ca 2cm forskjell på høyden. Har en mistanke om at det ikke skal være slik. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å rette på dette?


                      Mvh. Henrik
                      Hitec Eclipse 7
                      Caliber 30
                      Zoom 425
                      Walkera 22E(halvdød)
                      Calmato trainer 40
                      + noen el. modeller

                      Comment


                      • #12
                        Veier rotorbladene det samme og har de samme tyngdepunkt?
                        Har du skrudd bladene hardt fast? (De skal nok være ganske løse på denne)

                        Det går ikke å måle tracking noe bra ved å måle avstand fra bommen. For å sjekke trackingen så må rotoren svive. Du får ikke slike vibrasjoner du snakker om av dårlig tracking.

                        Er linkene i hodet like lange parvis?
                        Sitter bladene rett vei?

                        Du svarte aldri på om du hadde byttet ett eller begge bladene, mulighet for nærbilder av hodet?

                        Comment


                        • #13
                          har bare skiftet ene bladet, kan prøve og skifte begge... Skal se om jeg får til nærbilde av hodet i løpet av helga...

                          Mvh. Henrik
                          Hitec Eclipse 7
                          Caliber 30
                          Zoom 425
                          Walkera 22E(halvdød)
                          Calmato trainer 40
                          + noen el. modeller

                          Comment


                          • #14
                            Da er det endelig blitt tatt noen bilder... Kan ta flere hvis dere ikke ser det dere trenger. Men sifra hvordan dere vil ha de
                            www.folldal.net is parked
                            www.folldal.net is parked
                            www.folldal.net is parked
                            Hitec Eclipse 7
                            Caliber 30
                            Zoom 425
                            Walkera 22E(halvdød)
                            Calmato trainer 40
                            + noen el. modeller

                            Comment


                            • #15
                              Ser av bilde at stabilisatoren din er helt på jorde. Rett opp bladene på hver side slik at dei vries nedover bare littegrann, og ta selve stangen som holder desse bladene(små) og vipp den slik at den står i lik linje som halebommen din når heliet er tilkoplet strøm og radioen på.
                              Har en akkurat samme 22E.
                              Mitt heli hadde en voldsom risting ved turtall og ble bare verre og verre med mere gass...
                              Ta rett og slett av begge rotor bladene og vei dei hver for seg. Har du en vekt som måler gram så kan det godt hende at det er forskjellig vekt på bladene skal du se. Dei hvite bladene er ikke vektbalansert. Vanligvis veier dei 18-20 gram hver. Sjekk dette aller først. Vei hver av dei og se at dei er helt like i vekt. Er der avvik så teip den letteste litt i ende slik at den blir like tung som den andre. Kjøper du deg carbon blader så er dei vektbalansert og heliet funker ganske flott med desse, ganske stabilt.
                              Håper dette hjelper deg.
                              Last edited by Robroy; 03-09-06, 21:07.

                              Comment

                              Working...
                              X