Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex SE kutter plutselig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-rex SE kutter plutselig

    Hei

    Har en T-rex SE med standard motor og regulator, BEC og 1800mah 4s1p batteri.

    Flydde litt nettopp, og plutselig kuttet motoren i 5m høyde. Den gikk i spinn og landet rimelig hardt. motoren startet kanskje 1/2 meter over bakken, slik at den dempet fallet litt. Sjekket at alt var i orden, og flydde litt videre. Så skjedde det samme i 3-4 meters høyde, og motoren startet rett over bakken slik at jeg dempet fallet. Heldigvis hadde jeg treningsunderstell på, hvis ikke har heliet rullet over på siden og mosa blader + +

    Hva kan være feil? Har flydd endel med 3s1p tidligere uten problemer.

    Kjører med 13T pinion (har ikke fått kjøpt 9T enda), 75% throttle. Heliet var ca 10-15 meter fra meg når det skjedde, med fullt utstrakt antenne.

    EDIT: Temperatur på batteri, ESC og motor var normalt
    R

  • #2
    Koble sammen halebommen og festblokken denne sitter i slik at statisk elektrisitet kan ledes mellom disse + lagring til mast + negativ side batteri + ramme så du unngår forskjeller i potensiale. Kan hjelpe å smøre halebeltet også, dette er det skrevet en del om her allerede.

    Finns en bøtte poster om dette på rcgroups og RR.

    Comment


    • #3
      Kan også være regulatoren din, hvis du har den nyeste 35G med kjøleribben utenpå krympeplasten! Den vil heller ikke føles varm, da all varmen er inni regulatoren, og ikke går ut til krympeplasten. For og gjøre hele saken verre er det en metallplate inni som skal beskytte mot støy som er teipet på mosfet'ene med dobbeltsidig tjukk skumteip. Rett og slett en tragisk kjøleløsning, som ikke gjør noe for seg. Jeg fikk min 35G igår, første jeg gjorde var og demontere den og fikse problemet etter denne guiden: http://www.wavelandps.com/stuff/

      Ellers er statisk også en mulighet...
      Last edited by Psyko-lefse; 10-03-06, 10:45.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Min heter RCE-BL35G, det er vel denne...
        R

        Comment


        • #5
          Er det ikke de som har bygd den om uten at det hjalp noe?

          Om jeg husker rett så kutter vel Align esc'ene på samme måte for temp som for lvc, dvs de kutter ikke helt som det er snakk om her men reduserer og pulser.

          Er enig i at konstruksjonen med å lime kjøleribbene utenpå plasten er helt høl i hue men at det ikke vil føles varmt kan ikke stemme. Ok plast er dårligerešpå å lede varme enn metall men det slår i gjennom.
          Det er flere som bruker denne regulatoren som sier den klarer seg fint selv uten kjøleribber. De målingene jeg har sett sier SE'en drar i overkant av 6A i hover så du skal fly den ganske aktivt før du faktisk har bruk for den kjøleribba..

          Jeg har ribber på alle mine 3 Align escer, ingen av dem blir mer enn litt lunkne i bruk så de hadde klart seg fint uten ribbe er jeg overbevist om.

          35G er ikke nødvendigvis den, jeg har en 35G som er rett montert men det er lett å se. Enten er det en åpning i plasten der ribba sitter eller så er den limt på plasten.

          Tror de feilmonterte har blå ribber, de som er ok er gule mener jeg, som min.

          legger ved et bilde av den som heter 35X, den dårlige ribba er lik denne
          Attached Files
          Last edited by Tintin; 10-03-06, 10:56.

          Comment


          • #6
            Min 35g hadde gul ribbe, så tror ikke fargen har noe og si om den er feil eller ikke.
            For at varmen skal ledes vekk fra mosfet'ene må den gjennom ett lag med skumgummi, ett rf-shiled, krympeplast, og kjøleribbe. Klart det gir mye dårligere kjøling enn ved direkte kontakt mellom kjøleribbe/tf-shield og mosfet's. Det fungerer nesten som isolasjon, og holder varmen inne. Derfor vil kjøleribben føles kald, mens den inni kan være varm...

            Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er problemet til roeger, men det kan være det. Har lest om folk som det har hjulpe for, og folk det ikke har hjulpe for
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              For all del, ikke misforstå, klart dårligere evne til å lede bort varme, bare litt skeptisk til om det er vitalt på et godt oppsatt heli, finns de som ganske enkelt flyr den uten ribber da de rett og slett falt av på en del og dette har ikke vært et problem.

              Ærlig talt heller jeg mer til andre ting som årsak fordi folk rapporterer samme problem med mange forskjellige esc'er (flere Align, CC + andre) og både med og uten bec.

              Comment


              • #8
                Jepp, ser det er mange som sliter med samme problemet. Dårlig kjøling kan være en årsak, men statisk er nok syndere.
                Har hatt noen slike på Trex'en min også, som jeg mener er satt bra opp. Begynner og tvile litt på electron'en min, vurderer om jeg skal kjøpe en Hyperion-mottaker. Men først prøver jeg med ny krystall i senderen, den er sikkert 7-8 år gammel nå....
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  et lite spørsmål her. ser du tenker på å kjøpe fyperion Morten. er det ikke en fordel med mottaker som ikke har failsafe på en heli. slik at den ikke kutter helt hvis du får en glitch. for hyperionen miner i hvertfal slik at hvis den først går i failsafe så må jeg av og på med strømmen for at den skal komme igjen.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Noen som eventuelt har noen bilder av hvordan "jordingen" kan gjøres? noen små ledninger frem og tilbake holder vel i massevis? Legger ved noen bilder av heliet, dersom noen ser noe "idiotisk"...
                    Attached Files
                    Last edited by rogerer; 10-03-06, 12:35.
                    R

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har bare tatt og skrapet lakken av bommen og lagt en tynn ledning mellom blokka som holder bommen og det bare stedet og så bort i cf ramma, dvs til en av skruene i festeblokka.
                      Så har jeg målt med et ohm meter at det faktisk er forbindelse mellom bom og ramme selvsagt.
                      Tynn ledning holder for du skal ikke lade ut de "store smellene" bare holde samme potensiale.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har jordet det lille hjulet som er i kontakt med beltet til bommen, etter det jeg har lest hindrer det at det bygger seg opp statisk elektrisitet i bommen, og potensialet er derfor null.

                        Tyor: Høres ut som en merkelig løsning, er det slik? Grunnen til at jeg vil kjøpe Hyperion er at den fikk glimrende review på Trextuning, men hvis det er slik at den ikke kommer ut av failsafe er den uaktuell....
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          nå skal jeg ikke garrantere dette fordi ved nermere ettertanke så kuttet den vel pga bec en hos meg. og da er det vel kanskje den som ikke kommer igjen før man slår av og på strømmen. skal gjøre ett enkelt forsøk på det. slår jeg av senderen går den vel i fail safe også bør den jo komme på igjen nåtr jeg slår på senderen igjen.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Hadde vært fint det ja
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              har nå sjekket dette med hyperionmottakeren. når jeg slår av senderen så er det som om mottakeren kutter strømmen til servoene for å holde dem i ro. dvs jeg kan vri servoene hvordan jeg vil som om bryteren var avslått. så når jeg slår senderen på igjen så blir det kontakt igjen. nå har jeg ikke programert failsafe på min bare hold funksjon. er vel mulig anderledes hvis jeg legger inn fail safe. aner bare ikke hvordan jeg gjør det fordi det var ikke med noen manual til mottakeren

                              edit:
                              fant manualen så her kan du lese om den også http://www.aircraft-world.com/prod_d..._rx6manual.htm
                              Last edited by tyor; 10-03-06, 17:44.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X