Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av sveiseapparat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av sveiseapparat

    Fattern tenker på å kjøpe sveiseapparat, og har derfor sett på et Telwin Tecnica 150 på felleskjøpet, til 4500,- (uten sveiseutstyr). Har ikke funnet noe eksakt info på dette, men denne er nærmest identisk. (Tecnica 150 har max. 130A)
    Noen som har noen formening om dette? Andre alternativer?

    Ønsker også å kunne ha mulighet sveise TIG med dette, og ser de har et sett på biltema for dette, nummer 17-4585. Vil det passe?

  • #2
    Sveiseapparat

    Dette apparatet ser greit nok ut for mindre sveise arbeider. Tåler ikke langvarig bruk med høye ampere styrker eller med tykke elektroder (max 4,0 mm).
    Til TIG derimot er det ypperlig da man sjelden bruker mye ampere.
    Så dersom det skal brukes til 'fin' sveising ser de tekniske dataene OK ut!
    TIG pakken til Biltema vil passe, koblingene på sveisekablene er standard og kan benyttes uavhengig av fabrikasjons merke. På desse små apparatene er tilkoblingen liten, på de større apparatene noe større, dette har med strømmengden å gjøre..
    Lykke til med kjøpet
    Last edited by KJS; 12-03-06, 03:16.

    Comment


    • #3
      Ok, tusen takk for svar
      Er det noen som har noen erfaring med de små 1kg gassflaskene de har på FK? (Argon, CO2 og argon/CO2)

      Comment


      • #4
        har brukt de små gass flaskene på ett mig apperat. men de varer bare 15-20min med sveising så det blir dyrt fant jeg ut når jeg skulle begynne å sveise litt rust på en gammel bil hehe. men de fungerer utmerket. og er jo lette å frakte med seg sammen med ett slik lite apperat. leier derfor en 6kg flaske i stedet
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Gass

          Til TIG sveis for de fleste materialer er det Argon eller Misson som er tingen.
          Har selv en 5 kg gassflaske. Med såpass lite forbruk som trengs til TIG sveising, holder det til mange timers sveising. Forbruk gass ca 6-8 l/min.. Desse gassflaskene kan du kjøpe hos de vanlige gass levradørene (Hydro, AGA... osv), men er like dyre å fylle opp som 25 l falsker.
          Det blir da en vurdering om det lønner seg å kjøpe ei liten flaske, eller leige ei stor..
          Kommer an på hvor mye du skal sveise, og om det skal foregå over lang tid.
          For mit vedkommende lønner det seg med ei lita flaske, da jeg bare sveiser litt nå og da.. Jeg bruker Argon flasken til litt MIG sveising også, men får dårligere innbrenning i materialet uten CO2, dessuten bruker MIG sveising vesentlig mere gass.

          Comment

          Working...
          X