Announcement

Collapse
No announcement yet.

anbefaling av Elektroseiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • anbefaling av Elektroseiler

    trenger hjelp til å finne et elektro seilfly. her er kriteriene;
    - vingespenn ca. 2m
    - Gode termikkegenskaper
    - så ferdigbygd så mulig
    - burde klare 5 løft før landing (seile ned og event. motor opp igjenn)
    - solid, lett reparerbart
    radio, servoer, motor, batteri, eventuelt li-po lader, og annet utsyr for å få flyet flyklart.
    max 4000,- kr.

    knallharde kriterier dette her, eller hva? dette er ikke til meg, men til en venn av pappa. han har fløyet litt/endel på hang med en Astra. mener å huske at den ikke har ballanseror?
    har sett på mpx sin easy glider, og den oppfyller vel kravene, gjør den ikke?
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    har selv easy glider electric og den vil vel oppfylle alle de kravene bortsett fra at den er litt under 2m har ikke fått prøvd så mye termikk enda men på hang er den kjempefin i hvertfall og lettflydd. også tåler den det utroligste
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      EasyGlideren med utstyr (RR-versjon) montert koster jo bare 2000 fra Øgrey så der holder i alle fall budsjettet.
      Variant eller Joly kan jo være noe? Reichard Modelsport
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        rapid

        kjøp deg rapid fra el-fly.dk det er 228 i wingespenn og har balanseror, er et veldig fint fly og vokse litt på, selv syntes jeg at easyglider blir veldig tamt og at det ikke er så mye og vokse på. det er bare min mening
        Robert
        Hole El-Flyforening

        Comment


        • #5
          Hei,
          Godt mulig du drar over den magiske 4000 kroners grensen her, men grommere elektro softliner en denne skal du lete lenge etter:

          http://www.et-air.com/index.cfm?id=73441

          Flyr en selv med børsteløs og 3S Lipo og det fungerer utmerket til alt fra rolig koseflyging og termikkleting til hang og griseflyging. Flyr helt fint med konvensjonelt børste oppsett også, noe som gir en langt mer behagelig sluttpris.

          Skal du ha skikkelig god flyver i denne klassen er Majko'en et glimrende valg!
          Helglass og greier, ikke noe tull.....
          Hangar:
          Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

          "In thrust I believe"

          Comment


          • #6
            Skal du ha skikkelig god flyver i denne klassen er Majko'en et glimrende valg!
            Helglass og greier, ikke noe tull.....
            Lett reparert?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              hehe, det er vel ikke så lett å reparere hvis du først kræsjer det hardt, men skal man kræsje i det hele tatt da?
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #8
                er det noen som har tips til motoroppsett i Joly`en? børsteløst helst fra Griffin, eller børste fra Øgrey. så billig som overhode mulig! overstiger budsjettet allerede. tror dere en Hyperion Z2213-24 med CC thunderbird 18 vil funke på Graupner 10x8 fold?
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Er ikke spesielt vanskelig å reparere helkompositt-seilere, man må bare vite hvordan man gjør det

                  Skal ganske mye til før det ikke er reparerbart

                  Comment


                  • #10
                    JR Green Sleeve. Review og erfaringer

                    _____________
                    Edit: Overskriften skal være JP Green Sleeve. Ikke JR.

                    Se info her: http://www.jperkinsdistribution.co.u...=ARTF%20-%20JP

                    _____________


                    Hallo alle!

                    Subjektivitet og kompromisser er vel det som kjennetegner el-glidere i det segmentet du er ute etter. Derfor blir dette subjektivt fra min side. Kompromissene skal jeg komme tilbake til.

                    Torsdag 16. 03. kjøpte jeg en JR Green Sleeve. Fredag 17. var den i luften. Så enkelt skal det være! Dette er hva du får rett ut av esken:

                    Fly av plast (Meget likt Albatross 2000), spantebygd 2 delt vinge (2 meter vingespenn) med balanseror, ferdigmonterte ror (Med låsing!), ferdigmontert motor og foldepropell (600 børstemotor. Ta den av og hås akslingen. Da detter den ikke av)

                    Du trenger i tillegg:
                    - Mottaker, gjerne 5 kanaler.
                    - 2 stk vanlige servoer og 2 stk mini til balanseror.
                    - Regulator og batteri (f. eks. 9,6V 2000mAh NiMH)
                    - Ledningsforlengere.

                    Montering:
                    Ferdig laserskjærte deler gir god presisjon. Monter servoer i vinger og i kroppen. Støtstagene er faktisk i riktig lengde (Også de som har justerbar snaplock) så man trenger ikke justere mye i ettertid. Vingeservoen(e) sitter montert i en luke(r) som man skrur under vingen. Alt er sentrert, men man må skjære litt i sporet der servohornet går ut av luken. Bruk skarp kniv.
                    Tre gjennom servoledningene på vingene. Det sitter ferdig tråd til dette!! Monter mottaker og sett høyre balanserorsservo på kanal 1 og venstre på kanal 5. Med riktig sender kan du nå programmere brems og annet. Se veiledningen til din sender. Du kan også bruke en 4-kanalers mottaker og la servoene jobbe via en "Y"-kabel. Haleseksjonen monteres uten problemer ved å tre sammen delene og stikke dem ned i flykroppen. Festes med to plast"muttere", slik som på Albatross 2000. Det er en fordel å montere servohorn først og hullene er selvfølgelig ferdig boret. Små skruer til halen og de litt lengre til vingene. Juster servo og støtrstenger til nøytralt utslag. Husk å koble til servoene så de får nøytral posisjon og trim, før du fester servohornet.
                    Deretter lodder du regulatoren til de ferdigmonterte ledningene på motoren og sliper litt på akslingen slik at propellen sitter godt. (NB! Propellen ramlet av i lufta på en av modellene) Sett i batteri, borrelås og juster Center of gravity. Du er ferdig. Det tok meg 2 timer, men så er jeg litt treg da

                    I lufta:
                    Fredag skulle flyet i lufta. Jeg er alltid spent på jomfruturene, men denne gangen var det ikke problem. Green Sleeve flyr med en snappy følelse og reagerer momentant på stikka, uten å overreagere. Jeg har brukt 1:1 på servoer og rorhorn, men så er jeg vant til å fly helikopter, med små stikkeutslag. Begynnere kan trygt sette opp med mindre rorutslag. De få acro-øvelsene jeg behersker utfører flyet uten å protestere. Vi har enda ikke klart å se antydninger til vingebøy, selv på ekstrem opptrekk og flyet gjør to looper etterhverandre uten bruk av motor! På grunn av for mye vind på søndag og ingen sol på lørdag har vi ikke prøvd termikk-egenskapene til flyet enda. Regner med at det er betydelig bedre enn f. eks. Albatross 2000.
                    Landingene kan foregå i relativt sakte fart. Jeg har noen bak meg nå, med dette flyet, og har ikke opplevd stall, selv med liten landingsfart og bruk av balanseror. Har man hodet med seg kan man med fordel bruke sideror/høyderor ved landing, så slipper man flikking/stall i lav høyde.

                    Erfaringer så langt:
                    Morsom og rask seiler med motor nok og acroegenskaper i bøtter og spann. Litt vanskelig å se grønn farge mot blå himmel. Green Sleeve er enkelt å fly for semi-amatører, men kan gi selv proffe flygere harahjerte under de rette manøvrene. Tåler utrolig mye vind (F. eks. baklengsflyging på søndag) Propellen har ramlet av ved en anledning, men det gir anledning til å sette på en mer effektiv Graupner-propell. Dette er en PRISBOMBE! Kr. 1050,- + mottaker, regulator, kontakter, ledninger og servoer er utrolig billig for dette rockehue av et fly! Da tør man også å leke seg mer med det. Rask montering av solide og presist skjærte deler. Ingen liming! Flyet virker sterkt og er lett nok til morsomme vareheiser i termikk og med større/tyngre batteri kan det godt brukes på hang (Selv om jeg aldri har prøvd dette med noe fly) Flyet er ikke verdens letteste fly, men i de rette hender kan det sikkert moddes til å bli en sylfide.

                    Ulemper ved flyet: Igjen har de klart å komme med den helv¤%%&/¤!! canopyen, med de forp&%"#te små skruene man må skru opp og igjen for hver lading. HALLO!! Vi skriver 2006! Dette tilhører forrige århundres teknologi!! Det går helt til du mister skruen og bruker teip som oss andre

                    Så til kompromissene: Ingen, så langt jeg kan se. Tror begynnere kan klare denne modellen, om man har litt trening med balanseror. For de proffe er det rock & roll! Prisen er meget overkommerlig og monteringen en barnehageøvelse.

                    Karakter: Løp og kjøp!

                    MVH Trygve

                    __________
                    Oppdatering:
                    Var ute med det i går ettermiddag. Litt mindre vind i går og fløy ut 2 x 2000mAh. Du får mer enn 4 stigninger på et slikt batteri, og ladetiden er 30 minutter (NiMH kan godt lades med mer enn 2 ganger amperstyrken, men jeg velger å spare gode batteripakker) Er det godt løft gir jeg batteriene 5A (Full pupp på min lader) for å komme raskt opp igjen
                    Det som virkelig er moro er følelsen av å kunne gjøre det man vil, uten å tenke på at dette er et dyrt fly. Krasjer jeg det er det bare å kjøpe nytt. Har faktisk vurdert å kjøpe ett fly til som reservedelsfly. I går forsket jeg på loop, roll (Treeegt) og stall/spinn. Det var likevel for seint på dagen til de gode løftene, selv om jeg var inne i en heis et øyeblikk. Min konklusjon er at man får utrolig mye moro for lite utlegg.

                    T
                    Last edited by x-pilot; 21-03-06, 09:00.
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                    "Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

                    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                    Comment


                    • #11
                      hørtes ut som en veldig fin modell! flott beskrivelse av flyet, takk så mye
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #12
                        men hvor kjøpte du den?
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Hei Jørgen!

                          Jeg kjøpte den på Martinsen hobby i Hønefoss. De får den fra HobbyCo i Lillestrøm, noe som tilsier at de fleste hobbyforetninger har eller kan skaffe Green Sleeve. Tror forresten Martinsen er utsolgt i øyeblikket, men du kan sikkert ringe og bestille. De bruker å være kjappe til å få inn utstyr (Jeg vet at de får inn på torsdag). Hils gjerne fra meg

                          Eh... Just for the record: Jeg har ingen ting med den butikken å gjøre og får ikke provisjoner. Synes bare det er noen hyggelige karer som jobber der borte, 100m unna min ringe bolig

                          Martinsen Hobby: 32 13 02 22. De har en hjemmeside også: www.martinsen-hobby.no

                          MVH T
                          Trygve M.
                          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                          "Not within a thousand years will man ever fly!"
                          -- Wilbur Wright, 1901.

                          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                          Comment


                          • #14
                            finner den ikke på siden deres, men kan vel selvfølgeli ringe.
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #15
                              Ser ut til at sidene deres oppdateres saktere enn flyene går inn og ut Dessuten er de mest opptatt av store, illeluktende bråkegreier.

                              T
                              Trygve M.
                              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                              "Not within a thousand years will man ever fly!"
                              -- Wilbur Wright, 1901.

                              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                              Comment

                              Working...
                              X