Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging av balanseror - Super Chipmunk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ombygging av balanseror - Super Chipmunk

    Hepp

    Holder på å bygge om min Super Chipmunk fra å ha en servo på balanserorene til å ha en på hver. Det tidligere løsningen flekset alt for mye og skapte flutter. Har bygget om vingen med bedre henglser en ca-hengsler og det står nå for tur å finne en lur måte å montere servoene på. Jeg får ikke montert servoene i flykroppen så en nedsenket løsning er vel den beste. Jeg hadde tenkt å bruke standar servoer men ser ganske fort at den blir for stor i vingen.

    Så spørsmålet blir - hva slags mikro servo klarer å dra et balanseror på et skala fly som ikke kommer til å gjøre stor mere en å fly fram og tilbake samt gjøre en å annen simpel akroøvelsen??

    Ellers tar jeg gjerne imot tips som vil hjelpe jobben min..
    Last edited by Isak; 14-03-06, 19:35.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    En måte er å montere lave servoer stående rett opp i vingen. Det er såkalte "low/flat-profile" servoer. Vet at Griffin selger noen svært billig http://www.griffin-models.com/equipment.php?id=356 (706) Disse er egentlig ganske store, ikke altfor nøyaktige men dem bruker jeg i et "svært" fly for tida. Overkill når det gjelder krefter, mye for pengene syntes jeg.

    Alternativt: Hitec HS-125 (tynne, rimelige) eller MPX Super-FL (dyyyre) eller Volz Wing-Max digital (enda dyrere, ca 900.-).
    Sannsynligvis vil Hitec HS-85MG være løsningen for deg, langt sikrere enn HS-81 som er notorisk ustabile i motorfly.

    Og selvsagt snuse gjennom JR/Futaba sine med 2,5 - 4 kilo drakraft og lite vekt. Disse merkene er jeg ikke så dus med selv.

    Når du åpner vingene der du skal ha servoene inn lager du et deksel som ligger flush med vingeoverflaten i tynn finèr. Monter servoene direkte på dekslene og lag slisse til servohornet i dem. Monter mot furulister som du monterer på spantene. (F.eks)
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Heisann joo !

      Litt av problemet med monteringen er at vingen er planket isopor.. dermed ingen spant å finne. Har planlagt å la servoen stå oppreist ja. Ser egentlig ikke vitsen i å legge mikroservoer. Så liten gange på roret også slik at push rod`en ikke vil tvinge servohornet.

      Tenkte kanskje å lage en "vugge" for servoen å lime denne fast i balsaen i bunn ( oversiden ). For så å lage et lokk som igjen avstiver selve servoen og dekker mesteparten.

      Har sett på ... brrrr.. hitech sin hs-85 som du sier. Men av en eller annen grunn frister ikke denne helt
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Ikke avskriv 85MG, den er ganske populær og jeg "anbefaler" den nesten selv til flaps på små raske seilere...

        Balsaplanket isopor... Da tillater jeg meg å komme med et forslag: Kutt ut et hull som passer selve servoen (uten ører), helt mot balsaen på oversiden.
        Ta et par biter 6x6mm furulist, ca 4 cm lange og merk av på balsaen hvor du må snitte for å felle dem ned i vingen så dem fungerer som om dem var fritt monterte i en kropp som servofester... (for ei setning). Det vil si at dem berører det hullet du allerede har laget. Nå snitter og graver du ut plass for furulistene så dypt som nødvendig for at dem fungerer som fester for servoene når dem står i hullet sitt. Dybde: montèr/lim dem så dypt at bare servohornet vil stikke opp over vingen hvis der er nok plass. Sparkle med ultralett sparkel for å fylle opp der listene er felt ned, skru fast servoene og trekk over, bare lag et bittelite hull der splinesene til servohornet stikker ut.
        Dårlig bilde men kanskje det sier noe... Nest nederste bildet her: (MFN) ModellflyNytt.no

        Bare et eksempel, sannsynligvis vil du aldri merke forskjell om du legger nedi furulister flush med vingeoverflaten slik at overdelen av servoen stikker ut.
        Som sagt bare et eksempel på en metode jeg liker.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          hm.. ok, skal ta med hitech i vurderingene. Holder vel allerede på å vurdere større hitech digitale til en annen stort prosjekt. Så hvorfor ikke...

          Hm.. høres ikke så dumt ut den løsningen joo.. skal begynne å skjære i morgen. Så må prøve å få til noe som det du snakker om. Pent blir det i allefall ser jeg. Et annet spørsmål, ser du nevner spakkel. Hva slags type brukes ??
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Jeg bruker NHP microfiller, veier faktisk nesten ikke noe! Norwegian har det og Nortrading: 404
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X