Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Katana 40 Freestyle - pulverisert....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESM Katana 40 Freestyle - pulverisert....

    Da var dagen jeg har ventet på i mange måneder kommet, jeg skulle prøve min nye Katana. Dro inn på isen i Sula ved Ålesund, tok det opp, fløy på 20% utslag for å bli vant med modellen. Flyet fløy fint det, som en trainer med de utslagene.

    Fløy et par runder, så plutselig skjedde det, flyet begynte å oppføre seg rart og satte kursen rett mot isen. Jeg hadde på dette tidspunktet ingen kontakt med flyet. Med et smell gikk det i isen, og ordet pulverisert kan vell godt forklare det som var skjedd med flyet. Motoren var totalt knust, har med meg 10-15 løse deler, og mange fant jeg ikke igjen. Flyet var vell igrunnen ikke vits å ta med seg, men jeg tok likevell med meg de bitene som var større enn 1 kvadratcentimeter. Det var ikke mange for å si det slik...

    Kortvarig glede
    Attached Files
    Last edited by Tore; 16-03-06, 23:40.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

  • #2
    forferdelig å høre. er virkelig kipt med slike krasj vet du noe om hva som var årsaken?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det var trist.
      Utrolig uflaks att alt ble knust da.
      Isen kan være brutal å styrte på. Har du noen formening om hva som skjedde?
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Nei de var mange teorier, men siden jeg vet at dette ikke var en pilotfeil, så må de være noe med utstyret i flyet. Holder en knapp på mottakeren, selv om dette bare blir spekulasjoner..
        Tore

        www.skalamodellflyklubb.no

        Comment


        • #5
          før du evt putter utsyret inn i ett annet fly så ville jeg nøye sjekket bryter og kadler mellom bryter og batteri også. har selv mistet kontakten pga det.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Ja, skal etterhvert sjekke om hvilke ting som faktisk fungerer. Må ha meg nytt batteri først, da ikke en gang dette overlevde.. Får se hva jeg gjør etter hvert. Var et rimelig stort hakk i isen iallefall. Vitnet om at noe hadde tatt kvelden her. Delene va spredd overalt! Helt utrolig at de går ann syns jeg..
            Tore

            www.skalamodellflyklubb.no

            Comment


            • #7
              Høres ut som om det var en kjempesmell.
              Tok du noen bilder av vraket?
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                oj Det var en grusom historie..Har den modellen på hobbyrommet no, snart klar for jomfrutur..Har vel store forventninger til denne modellen...Hvor på Sula var du flydde da? Regner med min jomfrutur blir i hjørungavågen straks snøes drar sin kos. Forresten hvilke motor brukte du?
                Hans P Førde

                Comment


                • #9
                  Nei jeg hadde ikke kamera. Var en med filmkamera der, som fikk litt kjeft av en meget sur pilot fordi han absolutt måtte ha det med. For håpe han forstår at dette var pga frustrasjon.
                  Tore

                  www.skalamodellflyklubb.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Onkel Modellfly
                    oj Det var en grusom historie..Har den modellen på hobbyrommet no, snart klar for jomfrutur..Har vel store forventninger til denne modellen...Hvor på Sula var du flydde da? Regner med min jomfrutur blir i hjørungavågen straks snøes drar sin kos. Forresten hvilke motor brukte du?
                    Var ved det vannet som er 5 min kjøring fra hareidsfergen. Var en del fly der etterhvert, bla en jet. Jeg brukte en OS 70 Surpass, motoren gikk som en drøm, så det var igrunnen surest at denne også tok kvelden så til de grader. For håpe du er heldigere enn meg da! Nydelig fly å se til iallefall
                    Tore

                    www.skalamodellflyklubb.no

                    Comment


                    • #11
                      Flyplassen var Eikremsvannet og jeg var den som hadde videokamera . Fikk ikke filmet krasjet men litt av konsekvensen etterpå .Ett grusomt syn ,Sender min kondolanse . Når sorgen har gitt seg er det bare å spare og begynne på igjen . Blir vel flyging der i helga også .

                      Fikk filmet jetflyet og det var ett herlig syn ) Håper på reprise i helga..
                      Geir I Walderhaug

                      Comment


                      • #12
                        Får vi se filmen?
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

                        Dæ går litt mindre lim nå.

                        Comment


                        • #13
                          Trist toremolt!!!

                          De to tingene som er hardest å treffe er stålis og betong. Selv asfalt blir mykt i forhold til disse sakene. Har selv tryna modeller i både betong (Evenes) og stålis og i det ene tilfellet stakk til og med stemplet ut gjennom motorblokka, servoene hadde innmaten utafor og ellers som du opplevde det.

                          Dessverre er crash en del av hobyen vår, og når det blir så omfattende som i ditt tilfelle er det lett å bli hyperfrustrert. Spesielt når radioutstyret klikker!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            dette var triste greier. spesielt irriterende når det er utstyret som svikter og ikke pilotfeil.
                            Alf Surdal
                            Hovsherad

                            Comment


                            • #15
                              Hei Tore.

                              Det var skikkelig surt med modellen din. Jeg har gått og fundert på hva som har skjedd, men jeg kommer ikke frem til noen logisk forklaring. Glitsj er det som ligger nermest tror jeg. Fikk flydd noen turer til med jet'n, og alt fungerte perfekt der. Blir kanskje flyging i morgen også.

                              Onkel Modellfly:
                              På Hjørungavåg er stripa perfekt. Har vært der med snøfreser, og hele stripa er klar. Mangler litt på full bredde, men hele lengden er frest. Ca 5 mm snø der nå. Velkommen.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X