Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner-ubalanse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner-ubalanse?

    Legger nå siste hånda på min BLADE XL. Når jeg prøvekjører litt statisk på roterommet opplever jeg vibrasjoner fra ca 1/2 trottel. Dette er den første "store" elmodellen jeg har så jeg er ikke sikker på ting og tang. fra ca 1/2 trottel føles det som om det ikke lenger går "smoth" som på lavere turtall, ikke direkte vibrasjoner med noe deråt. Fra 2/3 trottel eller så føles det som om motorfeste vibrerer, tør ikke trottle noe særlig mer... Alle mine tidligere småmpdeller har altid gått mykt og finte hele veien så dette er nytt.

    Hva skal jeg gjøre for å avdekke hvor feilet evt er?

    Har balansert propeller, virker greit.
    Har ellers en hacker A30 12-L og en apc 12"-6

    Takknemlig for all hjelp
    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Har du montert propellen bak motorspantet? Har vært vibrasjoner i sånne tilfeller på Blade XL.
    Propellen er selvsagt skikkelig balansert?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har du prøvd flere propeller? Høres ut som aksling eller propell det her.
      Er hullet i propellen likt som akslingen? Hvordan balanserer du propellen?

      Comment


      • #4
        Hei dere.
        JOO. Du mener sikkert motoren. Den er montert innenfor motorspannt, ikke utnepå slik du gjorde. Var så usikke på hvordan dette gjøres så jeg gikk for den kjennte monteringen innenfor motorfeste.
        Jeg har en slik enkel propellerbalanserer med 4 hjul og propen på en aksling. Synes denne er noe vanskelig da proppelleren noen ganger gynger litt "begge veier". Mener og tror att jeg fått den godt nok balansert, men er ikke helt sikker da den som sagt dipper bitte litt åt begge sider.

        Har foreløpig bare en propeller, ikke prøvd noen annen. Hullet er korrekt, eller rettere, det er riktig "hylse" tredd på akslingen.

        Sliter litt her... Flere ideer?

        Peppe
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Det er ganske sært det motorfestet på Blade`n Propepperell...
          Som du sikkert skjønte har jeg lest en del tester på BladeXL før jeg bygde min, og det var mange som meldte om spesielle vibrasjoner med motoren montert innvendig. Og problemet ble vekk da den ble montert andre veg... Men ingen av dem brukte Hacker, gikk i Hyperion og AXI.
          Slik jeg monterte min er det kjemisk fritt for vibrasjoner.
          Kjenner dessverre ikke Hacker så jeg vet ikke hvordan du skal få snudd montasjen. Høre med Thorbjørn&Kåre, dem er flinke!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Heeeelt utrolig

            Originally posted by joo
            Det er ganske sært det motorfestet på Blade`n Propepperell...
            Som du sikkert skjønte har jeg lest en del tester på BladeXL før jeg bygde min, og det var mange som meldte om spesielle vibrasjoner med motoren montert innvendig. Og problemet ble vekk da den ble montert andre veg... Men ingen av dem brukte Hacker, gikk i Hyperion og AXI.
            Slik jeg monterte min er det kjemisk fritt for vibrasjoner.
            Kjenner dessverre ikke Hacker så jeg vet ikke hvordan du skal få snudd montasjen. Høre med Thorbjørn&Kåre, dem er flinke!
            Her lest din anmeldelse JOO. Tenkte at "jaja, så ille er det nok ikke... bare disse proff-gutta som skal ha alt bedre enn best, vi prøver".
            Det straffet jo seg...
            Skaffet noen M3 muttrer og monterte foran slik du anbefalt og vips, NULL vibrasjoner. Kanskje blir er tur i helgen likevel!

            Prøver til enhver tid å høre på hva de store gutta sier men tydligvis ikke godt nok!

            Takk!
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment

            Working...
            X