Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ripmax De Havilland DH88 Comet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ripmax De Havilland DH88 Comet.

    Fant denne på http://teknisk-hobby.no/shopelement....7026&pid=18381

    Sikle! Den er til og med praktisk. Vingepanelene er avtagbare fra senterseksjonen og senterseksjonen er avmonterbar fra kroppen. Har alltid hatt lyst på Comet.

    Her er Ripmax sin brosjyre: The page cannot be found

  • #2
    Tenker du å kjøre 2*Axi i den?

    Comment


    • #3
      Helt enig. Nydelig fly med høy siklefaktor.
      Stor er den også. skulle vært artig å sett en slik i lufta.
      Noen som vet om det finnes fullsize av den i norge?
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Aner ikke.

        Jeg har ikke kjøpt en. Tror kanskje jeg vil ha enda litt større. 2,9 m vingespenn er passe. Da kan man ha 17" propellere.

        Comment


        • #5
          Grisefint fly....kunne tenkt meg å bygge et slikt i fremtiden en gang.
          Bjørn...du finner nok ikke full size i norge. Da må du til England Old Warden Page not found - Shuttleworth Events & Attractions eller Derby CometRacer.com is for sale | HugeDomains

          Det jeg har hørt om denne som modell er at den er en racer....i ordets rette forstand...flyr fort...lander fort...staller brått....en racer.
          De slanke eliptiske vingene er som en håndskrevet søknad om tippstall...i to eksemplarer...med gullbord og sløyfe.

          Som dere sikkert skjønner så elsker jeg racere fra "the golden era". De er fulle av eventyr og myter og var datidens absolutte topp når det var snakk om flykonstruksjon.
          Last edited by Lumbajack; 22-03-06, 09:22.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Just to correct a few points...

            The D.H.88 Comet was built specifically for the England to Australia Air Race in 1934 and whilst it was built for speed it was a far cry from the Golden Age circuit racing aeroplanes. Five aeroplanes where built, three for the race, one for a private owner and one for export. One of the initial three (G-ACSS, "Grosvenor House" won the race with an elapsed time of 74 hours 55 minutes and 18 seconds, a second came fourth and the prototype (G-ASCO) was forced to retire as a result of engine damage after it was inadvertently filled with low grade fuel. It is also incorrect to say that the wings were eliptical, the wings where straight tapered wings using a thin RAF 34 section (only 11 inch deep at it's deepest point) which gave a rather high wing loading further increased for take-off by the considerable fuel load which it was to carry. It is worthy of note that most models built of this aeroplane have a much lower wing loading and thus much gentler handling characteristics. Although one of the lowest powered aeroplanes in the MacRobertson race, the Comet was the fastest civil aeroplane built in the UK during this period - here is some history.....

            http://www.pjcomputing.flyer.co.uk/comet/

            It is true that "..sierra sierra" is restored in the livery of the race winner and housed at Shuttleworth it is also true that very much of the technology developed for this aeroplane, in particularly the bonding of wood in the airframe was carried over to the "wooden Wonder" of WWII - the Mosquito...and for those out there who really like punishment...

            Kiwi Aircraft Images: DH-88 Comet
            Last edited by Celtic-Griffin; 22-03-06, 16:59.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Hmm..jeg sa heller ikke at den hadde deltatt i Cleveland, Bendix eller Thompson Trophy eller at den ligner på noen av de flyene. Synes allikevel at den havner i samme 'no-nonsence, purpouse built' -kategori som flyene fra denne tidsepoken.

              Vingene er vel kanskje ikke eliptiske som du sier....avrundede tupper kvalifiserer kanskje ikke. Kompromissløs design uansett som vet å smekke deg over fingrene hvis du ikke følger med i timen.

              Modeller av dette flyet flyr kanonbra men det jeg har lest er at man MÅ betrakte dette som en racer og behandle den deretter. Kommentaren om 'søknad' var bare et stusselig forsøk på å være morsom fra min side...skal slutte med det.

              Her er et sitat fra en av pilotene for å bygge opp under mytene og eventyret rundt disse flyene:

              Joe Mackey: "It was a toss-up whether everybody was going to get to that first pylon alive. My oil temperature would hit the pin even before my Wedell got off the ground. I put a piece of tape over the guage. I didn't want to look at it anymore."
              Last edited by Lumbajack; 23-03-06, 10:41.
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                Flyet er og betrakte som en racer ja, men kan modellflyversonen virkelig gå fort nok til at det er en racer? Det er jo vanlig med 90- 100 motorer på 60 size akrofly og dette er mye større og ett fly som skal gå fort. Det står at det er beregnet for 2stk 52 motorer, men vil det holde for hurtig flygning
                Last edited by arnejorg; 27-03-06, 12:24.
                Arne-Jørgen

                Comment


                • #9
                  Hei!

                  Jeg var innom Teknisk Hobby i Kristiansand, og da fikk jeg se oppi esken.
                  Jeg må bare si at det var VELDIG fristende å spankulere ut med et nytt fly under armen. Spesielt når jeg har to OS .52 motorer liggende.......
                  Flyet så veldig fint ut.

                  Comment

                  Working...
                  X