Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig dag på stripa... RIP x 2 Raptor 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dårlig dag på stripa... RIP x 2 Raptor 50

    Mitt andre innlegg på modellflynytt, og dessverre allerede innenfor denne kategorien. En kort tur på stripa etter jobb fikk dessverre ikke det utfallet vi forventet. Undertegnede og en kollega er ferske medlemmer på Phoenix og har, eller skal vi si - hadde hver vår Raptor. (Nå har vi hvert vårt byggesett . Håper og tror jeg har gjort alt etter boka - kjøpt min av en erfaren helikar, samt fått en annen erfaren helikar til å se over heli etter alle kunstens regler. På med treningsunderstell og ut på stripa. Opp med turtall og ser umiddelbart at halerotor ikke henger med. Tilbake å skru, dvs. stramme opp halereima og nytt forsøk. Denne gangen ser ting mye bedre ut, tar heli opp 30 cm og det står dønn stabilt - i 20 sekunder før helikopteret endrer karakter fra helikopter til håndgranat! Det kommer et enormt smell, og bitene hagler. Rotorhodet går så og si i oppløsning i lufta. (Gode forslag til hva dette kan skyldes mottas med takk). Resultat = brudd i ramma på flere steder, alt fra toppen og ned til motor er vrak, blader selvfølgelig knust, halfinne og halerotor knust (halebom merkelig nok hel). Bare å plukke opp restene og la kollega ta over stripa. Han har kommet et stykke lenger enn meg og drar av gårde med interessant 3D-flyving. Etter ti minutter gir venstre rudder ingen utslag og heli tar snarveien inverted to meter over hodet mitt (og han stakkars tredjemann som stod der sammen med meg - om du leser dette: beklager det lille hjerteinfarktet!), forsvinner over brakka, mellom to biler, kvister av et par trær og legger seg rolig ned og dør i snøen. Skader?? Det meste

    Moralen er: Så lenge det er penger på bok er det håp Nye deler legges i bestilling i morra, samt diverse følere er ute i markedet etter hver vår TZ, er det ikke redundans det så fint heter??

    Dog må også sies at det er en jævlig følelse å se hvor mye krefter det er i dette, og hvor stort skadepotensiale et helikopter faktisk har! Trebladet mitt gikk i tusen knas i lufta og spredde seg som spisse spyd i lang avstand. Følelsen av en Raptor ute av kontroll rett over hodet gjør også underverker for blodpumpa - det var rett og slett en jævlig opplevelse.

    Legger med et bilde, to pesos til førstemann som ser en feil
    (bilder av "motorsaga" tror jeg at jeg sparer dere for

    Med ønske om en fortreffelig natt!
    Atrox - Oslo

    (edit: Har vist et par bilder og forklart i detalj hva som skjedde til et par helipiloter og foreløpig konklusjon må være et kast eller en svakhet i ene trebladet - er treblader generelt noe en burde holde seg langt unna? Var tenkt kun brukt til å lære seg basic hoover, men jeg burde kanskje gå over til glassfiber for å være sikker neste gang?)
    Attached Files
    Last edited by Atrox; 22-03-06, 08:43.
    Undertegnede er en happy amatør med Raptor i drift, Raptor på skrubenken og Raptor på samvittigheten

  • #2
    Utrolig kjedlig når slikt skjer, spesielt når du ikke en gang vet hva som gjør det! Du skal ihvertfall berømmes for pågangsmotet! Jeg hadde mest lyst å gi meg går jeg krasjet, men dette gikk heldigvis over

    Lykke til videre ihvertfall!
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #3
      Snakket med en ekspert/kollega for å finne ut hva som kunne ha gått galt i min krasj (den andre Raptor'en, ja).. Øvelsen som skulle testes, var en inside loop med halen først, som egentlig har vært en grei sak tidligere, men nå gikk det virkelig galt, og det opplevdes som om heliet roterte midt i loopen.

      Kom frem til en mulig teori.. Jeg satte i helga opp en bryter på radioen for å switche mellom heading hold og normalmodus på gyroen (GY611), da jeg har fått etpar anbefalinger, eller rettere sagt spørsmål om hvorfor jeg ikke har satt av en bryter til akkurat dette. Jeg har tidligere satt den til faste verdier avhengig av flight mode (AVCS 65% på normal, AVCS 45% på idleup1/2), men nå har AVCS 45% / normal 70% på flippbryter. Mistenker at denne bryteren kan ha stått i normalmodus, og dermed ikke fått en ren baklengs flight mot punktet da loopen begynte, og heliet dermed har begynt på en rotasjon.
      (Høres det sannsynlig ut? Eller er jeg på feil jorde? )

      Men iom. at jeg ikke vet med 100 % sikkerhet hva som faktisk er årsak, samt er temmelig fersk og slettes ikke har den erfaring som trengs for å kunne gjøre korrektive tiltak når såpass uforutsette saker skjer, er det ihvertfall sikkert at denslags øvelser heretter utføres på et område lengre utenfor stripa, og muligens noen meter høyere. Jeg fikk meg ihvertfall en aha-opplevelse som ikke var spesielt hyggelig. Det får man respekt av..!

      Men. Gi opp gjør man ikke, det er feigt. Nytt heli er under bestilling.
      PS: Dobbeltsidig gyrotape fra Biltema funker som juling! Får jo ikke av den *#€*#@* gyroen igjen, i motsetning til originaltapen som løsner bare du ser stygt på den...
      -//\_____________
      // Steinar Forshaug
      / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
      www.mikronor.no
      Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

      Comment


      • #4
        hmm... det slo meg Whz - har vi skutt oss i foten her nå? Kommer vi for evig og alltid bare til å bli omtalt som Pompel&Pilt videre??? Reparere, operere, invertere, demontere....
        Undertegnede er en happy amatør med Raptor i drift, Raptor på skrubenken og Raptor på samvittigheten

        Comment


        • #5


          Der sa du noe, da får dere bare finne ut hvem som skal være Gorgon vaktmester

          Comment


          • #6
            Det samme hendte med meg.... der tyder det på at det var hovedrotorakslingen som løsnet oppover, og vred seg litt, slo med seg halen og slo seg ut av ramma. Det var en del som ble ødelagt hos meg også, men det tyder på at dette var problmetet mitt.

            Irriterende at en liten skrue kan føre til så mye skade
            Hitec Eclipse 7
            Caliber 30
            Zoom 425
            Walkera 22E(halvdød)
            Calmato trainer 40
            + noen el. modeller

            Comment


            • #7
              Veldig synd med dei helikopterene dekan..
              Men da e gått at ein kan sjå lærdom i sånne saker. Da e ikkje leiketøy me drive med. Skade omfanget kan bli katastrofalt visst uhelle er ute..
              Stå på folkens og ikkje la detta stoppa deko.(Bruk da som tankevekker).
              Eg er nybegynner og når da kjeme for mykje folk rundt meg når eg flyr heli so flytte eg meg vekk "just in case".
              Lukke til videre med heli og flygning.
              Mvh:
              Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
              www.folgefonnrc.ning.com

              MA X-Cell Fury Extreme 90
              Raptor 90 3D
              Raptor 50 Titan SE
              T-Rex500GF
              T-Rex450SE V1
              JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin


                Der sa du noe, da får dere bare finne ut hvem som skal være Gorgon vaktmester
                Det er vel meg det da kanskje.....he-he.. Sist jeg så du fløy Mhz, må jeg si jeg ble litt overasket... du fløy lavt, rått og satsa vilt. Du holdt sikkerhets linja og det så greit ut, men nå ble vel sikkerhetslinja brutt tror jeg. Vet jo at du ikke kunne noe for det, men av lærdom flyr du kanskje litt lenger ut og en tanke høyere i ettertid, som du skriver selv. Synd med shopperen da... shit happen`s. Må jo si at det er flaks at ingen ble skadet... eller i verste fall drept, det hørtes ihvertfall ikke bra ut.
                Kom sterkere tilbake med ny shopper å gi gjernet!!! men på litt mere betryggende avstand.

                Comment


                • #9
                  En ting som har lurt meg noen ganger med Raptor 50 er halereima i kaldt vær. Antar at dere flyr i Norge, og at det var rundt 0 eller kaldere.

                  Jeg flydde mye Raptor 50 i fjor vinter. Justerte reima til halen etter alle regler på hobbyrommet. Når jeg kom ut i kaldt vær ble den slapp og jeg måtte justere den helt på nytt. Det innebærer at man må endre på lengden på halebommen, som igjen gjør at dersom du har servoen i ramma på heliet (som er std) endrer lengden på overføringen til halen seg. De fleste HH gyroer takler det og "innfinner" seg med det nye nullpunktet, men ikke alle. Min 401 hadde ingen problemer med det.

                  Men som nevnt. Tar man ut chopperet fra 20 grader, og rett ut i 0 eller minusgrader er reima til halen dømt til å begynne å "slure" når den blir avkjølt, med mindre den er STRAM fra før, og blir "normal" når det er kaldt.

                  Kan dette være årsaken?
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    For at en HH gyro skal virke som den er konsruert for, så må den vite nullpunktet, du kan helt fint fly med en gyro som er ute av trim i HH mode, men setter du den i normal mode vil halen begynne å rotere, da skal den trimmes og nulles i det punktet. Dette er viktig hvis gyroen skal funke opptimalt.

                    Comment


                    • #11
                      Synd, ja.. men m ikke annet, lærer man seg å skru sammen heli litt bedre for hver gang. Og den øvelsen kan jeg nok gjenta noen ganger..
                      Ser ikke ut til at krasjet isolert sett blir så dyrt. Gyro og mottaker ser ut til å funke, heldigvis. OS50 Hyper'n får man teste etterhvert, men ser ihvertfall fin og uskadet ut. Men det blir nok en TZ50 som nytt treningshelikopter. Alle har jo en mening om denne Raptor-klonen, så da må man jo bare prøve.

                      Jon-Arne: Ang. bryter eller ikke bryter for gyro, er det blitt meg fortalt at man ved en "manuell nullstilling" på 601/611-gyroene (3-4 ganger fort høyre/venstre på cyclic), setter nullpunktet, og dermed ikke skal ha behov for normalmodus på bryter. Haleservoen beveger seg da til nullpunktet, slik at du kan justere rudder-linken.
                      Er det andre ganger man har et reélt behov for å sette gyro i normalmodus, eller holder det med denne manuelle nullstillingen? Fortell, så skal jeg bli klok!

                      Vil jo tro at halemontert servo = mye fuelsøl som kan skade servoen. Min er - eller rettere sagt VAR - ihvertfall på originalplassen sin. Foran, fin og beskyttet for det ene og det andre.

                      Med 70% gain kan kanskje det muligens ha vært en medvirkende sak (første reaksjon etter krasj var at "fikk ikke rudder til venstre til å funke").
                      Gjelder 37-38 % gain både for normal- og AVCS-mode? Til normal flight og enkel 3D har jeg da brukt 45%, som ser ut til å ha fungert helt kurant, men skal justere den ned.

                      Uansett - det blir nok "et par" ekstra meter høyere, samt trippelsjekke gyroswitch (hvis jeg trenger den?), neste gang man prøver seg på noe mer avansert enn takeoff
                      Takk for alle tips. Det kommer godt med!
                      -//\_____________
                      // Steinar Forshaug
                      / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
                      www.mikronor.no
                      Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Christen
                        ...du kan helt fint fly med en gyro som er ute av trim i HH mode, men setter du den i normal mode vil halen begynne å rotere, da skal den trimmes og nulles i det punktet.
                        Takker Christen(/Gorgon? ) - boka skal studeres etpar ganger på nytt ift. dette (hadde en svak rotering når den sto i normalmode ja).

                        At heli gikk i bakken er greit nok - men ikke akkurat det første jeg tenkte på. Da heller ha såpass avstand at man planter heliet i Glomma (i godt selskap med andre fly & heli), kontra å fly over mennesker.. Om årsak er pilotfeil eller teknisk feil spiller ingen rolle, risikoen og konsekvensene kan være like ille...

                        PS: Må bare benytte anledningen til å si at jeg slettes ikke hadde forventet SÅ mye hjelp fra dyktige folk på Phoenix. Strålende klubb!
                        -//\_____________
                        // Steinar Forshaug
                        / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
                        www.mikronor.no
                        Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

                        Comment


                        • #13
                          Ja det er riktig , den orginale halebommen gjør at reima blir slakkere når helien kommer ut i - grader. Selv har jeg satt på Carbonbom på min Raptor 50 se og problemet er løst.
                          For og forhindre at hele rotoren løsner(sitter med en 3mm fingjenga skruebolt med låsemutter)den orginale skruebolten er litt for kort etter min smak da låsemuttern er helt på kanten her for at den skal sitte sikkert. Det er mange som setter i herda rotoraksling og borrer opp til 4 mm, setter i en 4mm lang nok bolteskrue med låsemutter.
                          Står en del om problemet på :

                          www.runryder.com
                          Øyvind

                          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                          Comment

                          Working...
                          X