Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynner med IMAC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Begynner med IMAC

    Vil begynne med IMAC, men jeg vet ikke hvilken modell jeg skal kjøpe.
    Jeg har en Irvine 53 liggende og har derfor tenkt litt på følgende modeller:

    Extra 300L 50
    http://www.rc-flight.com/catalog/pro...94d73ad2521878

    Cap 232 Breitling
    http://www.hobbymix.no/mix/produkt.a...&m=14&pid=1777

    Giles 202 50
    404

    Er det god kvalitet på nevnte produkter?
    Bør jeg satse på dyrere modeller?
    Hvilke modeller bør jeg satse på?

    Håper noen kommer med gode svar så fort som mulig!

  • #2
    Hei
    Har flydd endel acro fly på rundt 1400cm i vingespenn,og den jeg har best erfaringer med er Cap'n fra Kyosho.Flyr godt og bra kvalitet.
    Truls
    -------------------------
    Morro er det lell............?

    Comment


    • #3
      Hei Super Sportser,

      Av de flya du nevner har jeg kun flydd Cap'n og den flyr helt fint.

      Som en del av Imac miljøet (sitter i styret) her til lands vil jeg gi deg noen råd/kommentarer.
      Aller først så synes jeg det er flott at du har lyst til å bli med å fly litt Imac. Vi har et veldig godt miljø her til lands. Flesteparten av de aktive utøverne holder til i østlandsområdet eller i nær tilknytning til det, men vi er representert både på vestlandt og i midt-Norge. Hvor holder du til ?

      Akkurat hvilken modell du velger er sjelden det mest kritiske, selv om det i den motorklassen du sikter deg inn på finnes mye forskjellig å få kjøpt. Typisk i dag så er de fleste kit av bra kvalitet, men noen kan være litt tunge. Dette vil ikke nødvendigvis ha noen negativ påvirkning på Imace-style flyging.
      Det viktige her er at du får handlet deg en modell og kommet igang. Oppsett, inntrimming og trening er mye viktigst (spørs om hjelp hvis du er usikker).
      Når det er sagt så skal man heller ikke gjemme bak en sten at større modeller som oftest flyr bedre og er mer ukritiske. Ikke alle har råd til svære bensinmodeller. Det trenger man heller ikke, men hvis målet er å være med på litt konkurranser/treff (og det håper vi jo) etterhvert er det ikke dumt å begynne å spare litt. En modell i 90-120 klassen (rundt 170-180 i vingespenn) vil være enklere å se når man skal fly i "boksen".

      Uansett hva du ender på håper jeg du slenger deg med på et Imac treff en gang. Du er like velkommen med en 40-maskin som med en 3meters kjerre, og jeg kan love deg at det er mye bra å plukke opp i form av tips og triks!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Hei Supra25
        Det kan godt hende at jeg kommer til og gå opp til en litt større størrelse. Jeg var på det IMAC-møtet på Rud på lørdag, der fikk jeg mye info. Jeg har en Super Sportster, men den flikker så lett, så jeg har ikke så lyst å ta med den på IMAC-konkurransen. Hva synes du om det? Tror du det er dumt å ikke se på en konkurranse før jeg kjøper noe stort, slik at jeg kan bli kvitt den "kredittkort mellom rompeballene"???? Jeg er forresten fra Dokka.

        Comment


        • #5
          Da så jeg deg i går...beklager at jeg ikke fikk hilst på, men det tar vi igjen neste gang!
          Synes det er rart at Super Sportser din flikker, men det tar vi ikke nå. Jeg synes ikke at du skal la være å komme på treff for det. Samlinga på Maarud i mai er kun en samling/treff og der er det viktigere å møte opp enn å ha med "riktig" modell. Er du ikke komfortabel med å fly kan du jo være med som tilskuer/"student" i stedet. Det viktigste er å komme i gang. Der vil du kunne få en masse tips og råd i forbindelse med Imac.
          Er du i tjømda for handling av en litt større modell allikevel er det kanskje en ide å heller droppe kjøp av en mindre modell nå og putte de penga i det du egentlig vil ha. Det trenger ikke koste skjorta av veggen. Her kommer det an på budsjettet ditt.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Ang. IMAC så hadde det vært knall om noen av dere som har litt peilig kunne kommet med noen forslag til oppsett. Evnt. laget en enkel side hvor modell og utstyr står påført kanskje sammen med noen bilder av udyret. Har i hvert fall et inntrykk av at en del av dere gutta snakker litt sammen så så veldig vanskelig hadde det kanskje ikke vært å samlet inn litt data... Bare en liten tanke som smalt inn i hodet mitt.

            En liten uhøytidelig liste over hvilke piloter rundt om i landet som har startet å pussle litt med IMAC hadde sikkert også vært fint. Tenker da på et opplegg for å kanskje få til at folk kan ta en dropp-inn på lørdagsflyginga rundt om og få noen tips, spesielt vi som ikke vet så mye om det. Nå skal jeg ikke klage selv på mine muligheter til å få noen tips men det kan kanskje tenkes at ikke alle har like gode muligheter. Selvfølgelig en ganske vill ide men den også bare smalt inn i hodet mitt... Det krever selvfølgelig litt velvillighet fra de erfarne pilotene.

            Regner meg at jeg også kommer til å bruke litt tid fremover på å lære meg et IMAC-program. Om jeg får tid og råd de første åra til å møte opp på noen konkurranser får være så , men når tid og penger strekker til så skal du nok ikke se bort i fra at det, tror det gjelder flere også. Hvem vil vel ikke ha ei passelig stor acro-kjerre i kjeller'n?
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Hei Espen,

              Mye av det du nevner vil etterhvert dukke opp på hjemmesiden "vår" - www.imacnorge.no
              Forløpig er siden bare et skall (ikke noe innhold), men det vil bedre seg gradvis utover våren og sommeren. Hvorvidt vi kommer til å ha en pilotliste vet jeg ikke, men kontaktpersoner i forskjellige deler av landet vil nok komme på plass der.
              I tillegg til dette er det flere av oss som reiser litt rundt og flyr på forskjellige plasser også.

              Denne delen av forumet (Imac) kommer til å bli fronta som Imac Norge sin forumkanal. Vi kommer ikke til å opprette noe eget forum, men ønsker å bruke MfN da det allerede er meget godt etablert. På den måten vil alle som er her kunne nyte godt av nettdiskusjoner i Imac miljøet også.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Bra!

                ...og enig ang. det med et forum for imac miljøet
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Hei igjen!

                  Nå har jeg sett litt og kommet fram til at jeg kansje skal kjøpe
                  dette:

                  Siden finnes ikke

                  Eller dette flyet:

                  Siden finnes ikke

                  Med denne motoren:

                  http://www.leikvold.no/index.php?men...20&vare_id=140

                  Hva tror du/dere om det?

                  Kan du, Supra25, fortelle meg hvor og når alle stevnene for denne sesongen skal være??

                  Comment


                  • #10
                    Hei Super Sportster

                    Jeg har en sånn GP Extra med DA 50 motor, og det fungerer helt perfekt for meg! Mulig det er litt overkill med den motoren, men flyet flyr nydelig. Har en kompis som også har en 1/4 scala Extra, med en MVVS 35, og jeg mener at det er for lite motor. Han har ikke nok power i vertikalen etter min mening, så jeg ville vurdert motorvalget en gang til hvis jeg var deg.

                    Jeg lukter litt på IMAC sjøl om dagen, så det er morro å se at det er flere på mine kanter av landet som gjør det samme. (Jeg bor på Fagernes)
                    Hadde vært gøy å ha noen i nærheten å fly sammen med noen ganger!

                    Arild Hagabråten
                    Arild Hagabråten

                    www.vfkm.no

                    Comment


                    • #11
                      Hei igjen, SS!

                      Begge de to modellene som du har listet er glimrende til Imac. Jeg har flydd begge to. Håvard (flypilot) har et review på 260'n som blir sluppet hvert øyeblikk her på MfN. Med riktig oppsett vil begge to levne alt ansvar opp til piloten hva oppførsel i lufta angår..

                      Jeg har svært liten erfaring med MVVS. På papiret bør 4HK dra dette helt fint rundt omkring i lufta, men jeg registrerer også hva toommy skriver. Prismessig er den såklart gunstig, men det hjelper jo lite hvis den sliter litt i vertikalen. Vet du hva kjerra til kompisen din veier Arild?
                      Hvis man ønsker å tenke litt mer langsiktig vil en 50cc av type DA eller 3W såklart koste litt mer i innkjøp her og nå, men den vi også kunne settes inn i en 2.3m type doning på et senere tidspunkt hvis man ønsker dette.

                      Bare sånn for å gi det et lite inntrykk så vil en 300 eller 260 med DA-50 e.l. flyklar komme på ca 15 laken +/-. Valg av servoer og annen innmat vil bl.a., påvirke sluttsummen, men du går neppe noe særlig over med gode digitalservoer og et bra batterioppsett.

                      Hva stevner angår så har vi ikke spikra absolutt alt enda med tanke på datoer. En komplett terminliste vil komme ut på Imacsidene i løpet av de nærmeste ukene, men imens kan du gå inn på terminlisten på min side.
                      Det første som skjer nå er et Imac treff på Maarud den 19-21. mai.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Hei Odd

                        Jeg mener å huske at den var rundt 9 kilo, men er ikke sikker. Skal prøve å finne det ut. Den tar jo av, og flyr ganske greit, men når du må hente høyde for så å stupe på fart for å ta en stor loop er det i minste laget etter min mening.

                        Ser forresten ut til at jeg kutter ut 3W 70`n i Velox`n, Den passer veldig dårlig rent fysisk, så jeg lukter litt på en DA 100, men har ikke bestemt meg enda. Koster en del dollars veit du!

                        Arild Hagabråten
                        Arild Hagabråten

                        www.vfkm.no

                        Comment


                        • #13
                          Hei Arild!

                          Takk for svar, hjalp meg mye!
                          Jeg holder til på Thomlevold flyplass, hadde vært morro om du kom nedpå en dag!
                          Jeg og en til skal dit på onsdag!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg er hjemme denne uka og, så det skulle nok la seg gjøre å ta en tur. Veit du når på dagen du er der?

                            Arild
                            Arild Hagabråten

                            www.vfkm.no

                            Comment


                            • #15
                              ok gutta...ta flyavtalene på privaten..

                              9kg er litt drøyt for 35 kubikk. Patty'n og 260'n vil/bør havne på rundt 7kg flyklart, hvilket er over 20% lettere. Ser derfor ikke helt hvordan MVVS'n på papiret ikke skulle dra dette. Evolution 45 er et annet alternativ. Haler 260'n rundt i lufta med masse autoritet. Elefungutta har denne bl.a.
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X