Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Funtana 140S, fra Sebart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Funtana 140S, fra Sebart

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

    Denne artikkelen er innsendt fra fra Flemmin S. Ni Danmark. Kongebra at MfN begynner å strekke seg ut i Skandinavia!!

  • #2
    Shit, it's på dansk!

    Spøk til revolver: fin test og flott at MfN kan strekke seg litt ut av Norge!

    Comment


    • #3
      Beskjed fra Flemmin hvis noen lurer på noe: "Jeg er oprettet som bruger på jeres forum 'oy9203', Alternativt kan man sende en mail på oy9203@dronninglund-mfk.dk

      Comment


      • #4
        Hej

        Nu starter flyvesæsonen her i Danmark snart.

        Schulze regulatoren i funtanaen er nede ved schulze for at blive opgraderet, med acro software. Det betyder at der kommer proportional bremse i regulatoren, således man kan bremse "downlinie" i manøvrer, således der er mulighed for at flyve "konstant speed".

        Endvidere kommer der 10 stk Kokam 4800 akkuer i modellen. det betyder modellen bliver 600 gram lettere, mens man stadig kan trækker over 90 A ud af cellerne.

        Comment


        • #5
          Takk for en flott artikkel Flemmin!

          Skjønner at dette er et mer anvendelig fly enn Hangar9 sin Funtana. Kanskje dette er et OK IMAC-fly for oss som vil ha elektro. Flyr det bra uten expo-bruk? Expo er noe jeg ikke liker å ha på fly som skal fly store øvelser...

          Ser at du har opplevd fading på Schulse ESC`en! Jeg har ennå ikke prøvd Schulse sine, men har opplevd fading/cut når jeg belaster ESC`er helt til max ytelse når man kommer opp i en viss effektklasse. Skjer gjerne ikke med de små oppsettene merkelig nok. Jeg har også konkludert med at det er manglende kjøling som kan være problemet, og i de mellomste sizene (45-60A) har jeg rett og slett brukt en klasse større ESC hvis der har vært vanskelig å få nok kjøling. Gjelder kun der jeg har måtte plassere batteriene så langt bak at jeg må ha ESC inne i kroppen (for å slippe lange kabler batteri-ESC!)

          Klart LiPo veier litt mer når dem skal holde spenningen på høy last. Der må rett og slett være mer metall inni dem.

          Håper du får en flott flysesong, noen av oss skal (selvsagt) til Danmark i mai og kose oss på de fine hangene dere har på Hanstholm
          Last edited by joo; 01-04-06, 19:35.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Kanskje dette er et OK IMAC-fly for oss som vil ha elektro. Flyr det bra uten expo-bruk?
            Funtana er ingen skalamodell, Jarle.. Du vil kunne være med i Basic, og ikke noe mer.

            Bra artikkel, Flemmin!
            Det var dog en ting jeg stussa over og det var at du brukte ballinks på rorhorna også. Du er ikke bekymret for at kraften som kulelinken påfører hornet på tvers av lengderetningen under belastning skal bøye evt, knekke det?
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Skal jeg våge meg innom IMAC i år blir det uansett bare Basic Odd, sannsynligvis med en Acro-maskin (Onyx..., electrified). Men sannsynligvis holder ikke konkurransenervene mine mål til å delta

              Jeg la også merke til bruken av ballinks i begge ender... men har brukt en del 3mm (kun på servohorn-siden) og dem er utrolig mye stivere enn 2mm. Og anleggsflatene er ganske store når man bruker skiver med litt dimensjon, duger tydeligvis bra så lenge rorhornene er stive nok. Men blir hornene for stive blir dem "sprøere" og vil ryke fullstendig når dem først overlastes...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Vi har alle nerver, Jarle, det er bare å kaste seg ut i det!

                Jeg bruker nesten utelukkende ballinkes på servosiden på mine større kjerrer. Nøyaktiget er gull. Men er rorhornet for myke i tverraksen så vil det gi etter under belastning og i verste fall ryke, akkurat som hvis det er for stivt.
                Den beste løsningen er kanskje enten slike eller montere to rorhorn med ballink i mellom slik som de gjør på de større C-ARF kjerrene. Vektmessig vil jo ikke en slik løsning utgjøre noe negativt.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Hej

                  Tak for roserne. Dette er et rigtigt godt online-blad!

                  Jeg kigger måske forbi Hanstholm i påsken. Kommer i til Danmark er i velkomne til at komme forbi Dronninglund Modelflyveklub. Den ligger ca. 40 km syd for Frederikshavn.

                  Jeg lavede nogle fiberhorn, der er meget stive, og der næsten ikke kan flexe, så jeg ser ingen problemer i at anvende kuglelinks. Kuglelink'sene er far MP-jet, og er af en meget bedre kvalitet end dem man køber fra Kavan.

                  Nu kender jeg ikke IMAC reglerne, men Funtanaen er en 3D model af en Katana, og en Katana er en scala model. Flere andre fabrikater kalder den for Katana, men der er umiddelbart ingen forskel mellem Funtanen og Katanaen.

                  Comment


                  • #10
                    Full size Katana: IIS 8.5 Detailed Error - 404.0 - Not Found

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by oy9203
                      Nu kender jeg ikke IMAC reglerne, men Funtanaen er en 3D model af en Katana, og en Katana er en scala model. Flere andre fabrikater kalder den for Katana, men der er umiddelbart ingen forskel mellem Funtanen og Katanaen.
                      Dette er ikke helt riktig. Funtana er ikke en skalamodell, men har Katana som utgangspunkt. Den kan derfor kun brukes til deltagelse i Basic klassen hvor det ikke stilles noen krav til skalalikhet.

                      Tak for roserne. Dette er et rigtigt godt online-blad!
                      Hyggelig at du synes det. Vi håper du har lyst til å skrive flere artikler for oss også i fremtiden! Bli gjerne med som deltaker på forumet også!
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment

                      Working...
                      X