Announcement

Collapse
No announcement yet.

Esky cp2 som hopper opp og ned som en gal..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esky cp2 som hopper opp og ned som en gal..

    Hei folkens..
    Har et stort problem med mitt Esky Cp2 for tiden, og problemet har gradvis blitt verre. Når jeg hovrer (dvs prøver å hovre) stiger helien plutselig svært raskt, og uten bevegelse av throttlestikke faller det plutselig som en stein igjen. Tidligere var det va 20cm høydeforskjell mellom topp og bunn, men nå snakker vi rundt halvmeteren.. Denne økningen kan nok skyldes betraktelig høyere headspeed etter oppgradering til børsteløs hovedmotor.

    Det jeg har gjort som forsøk på forbedring er:
    Demontert hele hodet, og byttet spindel, center-hub set, bladegrips og kulelagere, swashplate, main axis og hoveddrev. Jeg har sjekket at alle deler beveger seg helt fritt, og har smørt opp alle linker.

    Etter en solid krasj (inverted møte med hjørnet i hallen vi flyr i) har jeg byttet ut esky-servoene med Waypoint 060BB.

    Når jeg spinner opp og holder heliet i hånden virker det som at cyclic input påvirker pitchen ganske kraftig. Spesielt høyre og bakover synes å øke løft, mens det kan virke som den mister løft; men skjønner ikke hvorfor dette skjer. Det virker som dette er i tillegg til det nevnte problem, men mulig det er en sammenheng..

    Er det noen av dere som kan hjelpe meg med problemet, eller tips som kan få meg på rett spor.. Begynner å bli rådvill, lei og her nå..

    På forhånd takk til alle behjelpelige sjeler der ute!
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

  • #2
    Vet ikke om du har sett denne før, kan være til hjelp.
    Lykke til.

    HoneyBee CP2 Sticky Collective Fix - RC Groups

    Comment


    • #3
      Takk for svar Perulv..

      Glemte visst å si at sticky pitch fix også står på listen over forsøk for å rette feilen.. Men den tråden du henviser til burde være obligatorisk lesing for alle nye cp2 eiere..

      Mvh
      JoE
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Noen innspill fra Runryder

        Har en post angående dette problemet på RunRyder også, her er tipsene som har kommet inn: http://www.runryder.com/helicopter/p1899201/#p1899201
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Løsnigen er funnet:

          Endelig er problemet løst..
          Byttet ut O-ringene mellom bladegrip og hode med fuelslange, det fikset det hele. Kun fuelslange så den blir bittelitt tykkere enn den originale o-ringen.

          Fyldigere forklaring i runryder linken i et tidligere innlegg i denne posten.
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Løsnigen er funnet:

            Endelig er problemet løst..
            Byttet ut O-ringene mellom bladegrip og hode med fuelslange, det fikset det hele. Kun fuelslange så den blir bittelitt tykkere enn den originale o-ringen.

            Fyldigere forklaring i runryder linken i et tidligere innlegg i denne posten.
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by sjaa
              Endelig er problemet løst..
              Byttet ut O-ringene mellom bladegrip og hode med fuelslange, det fikset det hele. Kun fuelslange så den blir bittelitt tykkere enn den originale o-ringen.

              Fyldigere forklaring i runryder linken i et tidligere innlegg i denne posten.
              Hei!
              Jeg lurer på om du kunne poste dimensjonene på den fuelslangen du brukte og evt en link til hvor man får kjøpt en slik fuelslange. Er ny innen rc og har ikke noe fuel-saker fra før, så jeg hadde satt pris på å bli opplyst.
              Fant ikke noe om dette i runryder-tråden, nemlig. Virker som en bra og enkel oppgradering av Esky'en.

              Comment


              • #8
                Hei Bombjack..

                Sitter på jobb nå, men skal sjekke den slangen jeg har brukt og poste dimensjonene på den i ettermiddag/kveld.
                Den oppgraderingen fungerer utmerket, og har løst slike problemer for alle de jeg kjenner som har slitt med det.
                Skulle det være så galt at ikke du får tak i rett dim kan du sende meg en PM med adresse så skal jeg sende deg en liten bit

                Sjekk innom til kvelden en gang, så har du dimensjonene her..

                Have a nice day!
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Ytterdim på slangen er 5,5 mm og innerdim er ca 3mm
                  Den beste måten å finne noe som passer er å måle dim på hullet der o-ringen sitter og dim på spindel. Den slangen jeg bruker må ha ørlitegrann hjelp for å smette inn, og sitter fint på spindelen..

                  Lykke til
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Tror at det er fixet på nyere modeller. Min er oppgradert.

                    Comment


                    • #11
                      Takk for info'n sjaa!
                      Men filtvet, du sier du tror det er fikset og at ditt er oppgradert - betyr det at ditt heli kommer med fuelslange-stumper isteden for O-ringer, eller betyr det at du ikke har problemer med at helikopteret stiger og faller?

                      Det var vel ikke alle helier før heller som hadde dette problemet, men det var noe som kunne komme etterhvert (kanskje fordi o-ringene blir slappe/mer elastiske??) Mener jeg har lest (rcgroups eller runryder) at å bytte ut o-ringene er veldig smart.

                      Så får jeg se om det blir noe doble halemotorer, børsteløs motor alu hode og autorotasjonsdrev med tiden. Foreløbig trenger jeg først og fremst mer tid

                      Comment


                      • #12
                        Hva mener du filtvedt? Hva er fikset?

                        Bare hyggelig om jeg kan være til hjelp bombjack, håper det ordner seg for deg..
                        Jeg har oppgradert til børsteløs, en 3200Kv på 86 gram.. Det er power i massevis, men den flyr ikke like bra.. Skal du ha børsteløs bør du tenke på vekten, med en GBX(ettellerannet) fra gobrushless.com kan du halvere vekten ift den jeg bruker, har jeg blitt fortalt..
                        Ellers er HDX300 metallhodet fra helidirect.com en lekkerbisken, men tror det kan være lurt å vente til de har fått fjernet barnesykdommene før du bestiller.
                        Last edited by sjaa; 10-05-06, 19:55.
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Vil ikke garantere noe, men min modell har 3 kulelagre i bladholder og ikke 2.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by filtvet
                            Vil ikke garantere noe, men min modell har 3 kulelagre i bladholder og ikke 2.
                            Hvis du har en ny Honey Bee CP2 med tre kulelagere i bladegrip har de gjort noen modifiseringer ja; orginalt på min (okt 05) er det to lagere og en spacer i hver bladegrip.
                            Mvh
                            JoE
                            Agder Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Noen som vet om det funker å bare sette en ekstra "stepped washer" utenfor o-ringene?

                              Et annet spørsmål (litt off topic): I hvilket hull på servoarmene har dere "push-rod'ene"? På to av servoene står staget i det midterste hullet ytterst, mens i servoen bak til høyre står staget i det nederste hullet. Er det normalt? I det siste har jeg slitt litt med at tappen bak på swash-plata hopper ut av sporet som holder plata på plass. Lurer på om plasseringen av stagene er noe av årsaken???

                              Comment

                              Working...
                              X