Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tett motor - hva gjør jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tett motor - hva gjør jeg?

    Jeg har kjøpt meg et brukt fly på nettet. Det var strøkent, men bar tydelig preg av å ha hengt i en takbjelke noen år. I går var jeg på stripen og skulle teste vidunderet. Uerfaren som jeg er, tok jeg turen med håp om å komme i luften uten videre forarbeid. Det viste seg raskt at gammel fuel hadde klumpet seg i dyser, forgasser og slanger. Jeg koblet på fuelpumpen og kjørte fuel rett gjennom systemt for å blåse ut gørra. Videre demonterte jeg forgassseren og renset denne. Likvel fikk jeg ikke i gang kjerra. Den startet når jeg kjørte fuel rett i forgasseren og gikk til denne slanten var oppbrukt, men klarte ikke å hente fuel fra tanken selv. Det virker også som trykket fra potten er dårlig og at hoveddysen fortsatt var tett, selv om det gikk litt fuel gjennom. Tanken inneholdt endel orange småklumper som gjevnlig kom opp i dagen. Hva er letteste framgangsmåte for å rengjøre, fornye, rense og ordne denne fine SC32 motoren? Klarer jeg å rense tanken uten å ta denne ut av flyet? Det ser ut til at produsent har begynt med tanken og bygget flyet (Yak-9D) med utganspunkt i denne. Tips tas i mot med stor takk og dyp takknemlighet. Hilsen Stian.

  • #2
    Jeg bruker ofte trykkluft til å renske opp forgassere, nippler osv. Skal jeg virkelig gå inn for å rense motoren, legger jeg den i diesel/parafin over natta, for så å blåse den rein med trykkluft.
    Tanken er det kanskje litt værre med. Det er nok stor fare for at klunken er tett eller delvis tett. Trykkluft inn i tanken er vel ikke så lurt, for om tanken tåler det, vil jo bare driten legge seg inne i tanken igjen og kunne fororsake samme problem senere, og gjerne når du trenger det minst!

    Dersom det er noen koblinger mellom tank og motor (filter o.l.) bør disse byttes ut eller renses.

    Lykke til uansett!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #3
      Det har vært flere fine tråder her om gjenoppliving av vellagrede motorer, som funker bra i praksis. Selv har jeg "restaurert" 4 gamle fly/motorer som nettopp har hengt under takbjelkene noen år. Min fremgangsmåte har vært som følger:

      Motor: Legges på en avis i stekeovnen i 100 grader en halvtime. Gammel fuel/olje løsner. Skru ut dysenål, demonter forgasser, åpne baklokk, evt ventil deksel og legg hele stasen i fuel over natten. Tilfør litt lay-up oil på utsatte steder. Tørk rent og skru sammen.

      Fueltank: Fjern alle gamle fuelslanger, bytt med nytt. Det beste er å ta ut tanken, åpne den, sjekke klunk og annen innmat. Dersom gamle filter, bytt til nye, eller gjør de sila i den gamle grundig ren. Hvis gammel fuel har stått på tanken må den gjøres grundig rent. Jeg har skyllet med rødsprit. Brukt fille for å tørke innvendig. Hvis tanken ser veldig ille ut, kan det være lurt å bytte den også.

      Vet ikke om noen snarveier, men det finnes sikker noen!

      Lykke til!

      Mvh Petter
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Motoren er renset.

        Tusen takk for gode svar. Det viste seg at klunken var tett og ikke minst hoveddysen. Nå har jeg demontert alle dyser og det som var å demontere, samt renset tanken... I morgen er det startings. Satser på at det går bra. Takk for hjelpen.

        Mvh Stian.

        Comment


        • #5
          Originally posted by walkera 36#
          hei!

          gjek det bra på stripa????????
          Det gikk bra på den måten at den startet, men den var ikke helt god likevel, så det endte faktisk med at jeg måtte lime fly en hel kveld. Nå er motoren super innstilt og den fungerer veldig bra nå. Lærte litt på den runden der..

          Comment

          Working...
          X