Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brent ESC. Hva er galt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brent ESC. Hva er galt?

    Jeg har en Formosa med følgende utstyr:

    Motor: Hyperion Z2213-20
    ESC: Apache AP-30A ESC
    Batteri: Etec 1900 3S.
    Propell: APC 9x6E

    Har flydd en god del, men ved siste flytur merket jeg at det luktet litt svakt av brent elektronikk når jeg skulle skifte batteri, men tenkte ikke noe mer over det. jeg fløy litt til på et fullladet batteri, og alt fungerte som det skulle. Når jeg kom hjem oppdaget jeg at lukten kom fra ESC, og at den var litt brent.
    Se bilder her:
    http://frank.sjefs.net/formosa_on_floats/IMG_03942
    og her:
    http://frank.sjefs.net/formosa_on_floats/IMG_03911

    Noen som vet hva det kan komme av? Jeg trodde ESC skulle tåle dette oppsettet. Har samme ESC i en katana mini med Nippy Black-motor som trekker en del mer etterhva jeg vet.

    Forresten, så fungerer alt som normalt fortsatt, men jeg har ikke tørt å flydd noe mer.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    er det bare plasten rundt som er brent? i så fall så er det ingen fare men du burde kanskje prøve å legge den slik at den får litt bedre kjøling
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Ingen fare og ingen fare fru Blom...

      Ser ut som en av MOSFET`ene dine er svidd.
      Årsak; tja, burde slett ikke være overbelastning, regner med du laster med 14-17 Amp på oppsettet. Kan være at der er dårlig kontakt mellom kjøleelementet og overflaten på FET`en... eller at du har fått vann i motoren så sensinga har vært på jordet en kort periode. Merkelig at du kunne fly uten å merke noe forskjell, har svidd av FET`er selv (på CC, uten noen klar årsak...) og da har ikke sakene gått så bra.

      Ikke la regulatorene ligge slik at kjøleplata er plassert mot kroppen så du ikke får kjøleluft forbi, la den andre sida ligge nærmest underlaget.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Kan nok stemme at det har kommet vann i motoren en gang. spruta snø inn i cowlingen ved en uheldig landing.
        Ettersom alt tilsynelatende fungerer fint.. er det trygt å fortsette å fly på den, eller burde den kasseres?
        Formosa'n er jo ikkenoe dyrt fly, men kjedelig å evt miste elektronikken i en krasj.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Joo jeg skrev ingen fare hvis det bare er plasten som er smeltet.

          men er det noe på selve printet som er brent så burde den kasseres eller i hvertfall regne med at den kan kutte totalt når som helst.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Skjønte jo det Tyor, men her er noe som har vært overopphetet og det ser ut som en (av 1 transistorer er i ferd med (derfor ESC virket ennå...) eller har tatt kvelden. Skyldes sannsynligvis for høy strøm eller dårlig lodding. Dårlige loddinger gir høy motstand og varmgang.
            Det skjer rare ting når man får snø/vann inn i børsteløse motorer, jeg antar at det er feedbacken/sensingen til ESC som blir bananas. I verste fall kan ESC sende ut strømpulser helt feil så man opplever at strømmen blir farlig høy et øyeblikk.
            Har ikke selv opplevd å brenne av noen ESC`er i snøvær, men har opplevd at motoren bare hakker og ikke vil gå etter at jeg har hatt landinger i snø. Siden jeg ikke er dønn sikker på hvor mye fukt kan påvirke sensingen er dette bare gjetninger.
            Er heller ikke sikker på om det er "farlig" å fly med, siden jeg ikke vet hvordan BEC-kretsene er koblet i forhold til utgangstransistorene (FET), men jeg antar at BEC vil fungere selv om motordriften slutter å fungere.
            Last edited by joo; 02-04-06, 20:18.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              har vert ute for at motor transistorene har brent opp på en børste esc. og der virket servoene etterpå. men da det var på en heli så hjalp ikke det så mye vil tro at om en transistor til motoren brenner opp så blir det brudd slik at motoren ikke får strøm men alt det andre.

              Ville uansett ikke satset på det. kan jo bli dyr erfaring.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Kom tilfeldigvis til å se denne tråden og gjør meg noen tanker...(altså på ingen måte noen fasitt)

                Motoren og regulatroren min tok kvelden for en stund siden. Når jeg tenker nærmere etter så var det etter å ha satt trexen min ned på et sted det var litt snø, antagelig nok til at jeg fikk det i motoren. Plutselig mistet jeg motoreffekt mens jeg fløy i tilleg kom det røyk fra motoren men fikk tatt den raskt ned og konstaterte at motoren var glovarm. Om røyken kom fra selve motoren eller fordi plasten motoren var skrudd fast i var varm vet jeg ikke med 100'% sikkerhet.

                Jeg hadde egentlig gitt opp motoren men til slutt tok nysjerrigheten overhånd. Jeg bare måtte prøve den.

                Det jeg da opplever er at den hakker og ikke vil gå, som joo beskriver. Esc'en blir også ganske varm. Jeg tar av plasten utenpå regulatoren for å se om jeg kan se noe varmgang i regulatoren, ingen synlige feil ble konklusjonen så jeg prøver på ny. Samme hakkingen oppstår uten at motoren går opp i turtall og plutselig gnistrer det i esc'en. Hadde jeg ikke tatt av plasten rundt hadde jeg ikke hatt mulighet til å se det og ville antagelig fortsatt med ukjent resultat.

                Det jeg tror kan ha skjedd er at motoren har blitt utsatt for fuktighet pga. den nevnte landingen noe som kanskje har sørget for forstyrrelser i timingen noe som igjen har ført til at den har tatt kvelden. Den ble som sagt så varm at det røyk av den... Når jeg da satte i gang med testingen / videre bruk overbelastet den regulatoren.

                PS: Servoene fungerte uten problemer. Det var kun motordelen av esc'en som tok kvelden.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Ser TapZ har Apache esc. Dere andre som har hatt problemer, er det med samme merke?
                  Flyr en vinge med Titan 10A og Cd-Rom motor. Den blir som regel full av sne hver gang jeg flyr uten at jeg merker noe rart.
                  Lurer litt på hva galt litt vann (midlertidig da) kan gjøre i en (børsteløs) motor. Det elektriske er jo isolert, det må jo i såfall være små forandringer i magnetfeltet når det kommer vann på viklingene og mellom statoren/magnetene.
                  Kan det tenkes at det er fukt som har funnet veien under plasten på esc og køddet litt med elektronikken der? mos-fet er jo uhyre følsomme saker...

                  Bare en liten tanke ikke noen påstand........
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.


                  Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                  Comment


                  • #10
                    Mja, nippy motoren i formosaen min er jo som regel full av snø etter hver buklanding den også, har en titan 20 esc og har aldri merka noe spes som ikke har skyltes andre feil. Men snø som blir liggende i cowling eller motor kan lett renne inn i flyet når det smelter. Det har jeg ofte sett tilfeller av, så jeg setter alltid flyet med snuta ned etter at det har vært i kontakt med snø, sånn at evt vann renner ut foran.
                    Geir Amund Lindberget

                    Comment


                    • #11
                      ja, det KAN jo hende at det har kommet litt fuktighet inn til ESC, men jeg tviler, ettersom den er plassert ganske langt bak og jeg føler den er godt beskyttet for snø/vannsprut. Desverre er den også noe beskyttet for skikkelig kjøling. Vurderer å plassere den under cowlingen, men på formosaen er det ikke veldig god plass der.
                      Esmel: Så det du antyder er at motoren muligens burde skiftes, sammen med ESC?
                      Last edited by TapZ; 03-04-06, 08:41.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vet for lite om dette til å si / påstå noe som helst jeg bare konstaterer at min motor og esc tok kvelden da jeg prøvde den og bare fikk hakking i motoren som joo beskrev...

                        Jeg har ikke fått åpnet motoren så jeg kan ikke si hvordan det ser ut inne i motoren...
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by esmel
                          Jeg vet for lite om dette til å si / påstå noe som helst jeg bare konstaterer at min motor og esc tok kvelden da jeg prøvde den og bare fikk hakking i motoren som joo beskrev...

                          Jeg har ikke fått åpnet motoren så jeg kan ikke si hvordan det ser ut inne i motoren...
                          Ok. Jeg er usikke rpå hva jeg skal gjøre enda, lommeboka har akkuratt slanket seg, så ny elektronikk får jeg nok ikke med det aller første. Har en lik ESC i et annet fly, så vurderer å bytte med denne.. Men kjipt hvis det er motoren som er årsaken, og ødelegger den andre ESC også.

                          Har heller ikke åpnet motoren, men den lukter det absolutt ingenting av.
                          Forresten: Jeg koblet til bateriet til den brente ESC'en, testet litt diverse throttlepådrag, dro full pupp i 5-10 sekunder. testet diverse i ca 1-2 minutter. Merket da at ESC ble varmere. Ikke sånn at jeg ikke kunne holde i den, men den ble merkbart en del varmere enn "idle". Regner med at etter 13-14 minutters flytid vil den bli temmelig varm.
                          Jeg har lite(ingen) erfaring med elektrooppsett, så jeg vet ikke hvordan temp ESC vanligvis ligger på normalt sett. Regner med at dere vet?

                          Er det viktig med god kjøling på ESC selv, med mitt oppsett? Jeg trodde ESC'en jeg kjøpte var mer enn god nok for denne motoren/propellen.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

                          Comment


                          • #14
                            Det er alltid viktig med kjøling
                            Følg leverandørens anbefalinger så er du på sikkre sia.

                            Om motoren din fungerer som normalt så er den nok i orden. Problemet er vel esc'en din...

                            Det er normalt at regulatoren blir litt varm, men om du følger anbefalingene som kommer med motoren samt sørger for at den har luft størmmende forbi seg burde det ikke være noe problem dersom regulatoren da ikke har en deffekt...
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MortenM
                              Ser TapZ har Apache esc. Dere andre som har hatt problemer, er det med samme merke?
                              Flyr en vinge med Titan 10A og Cd-Rom motor. Den blir som regel full av sne hver gang jeg flyr uten at jeg merker noe rart.
                              Lurer litt på hva galt litt vann (midlertidig da) kan gjøre i en (børsteløs) motor. Det elektriske er jo isolert, det må jo i såfall være små forandringer i magnetfeltet når det kommer vann på viklingene og mellom statoren/magnetene.
                              Kan det tenkes at det er fukt som har funnet veien under plasten på esc og køddet litt med elektronikken der? mos-fet er jo uhyre følsomme saker...

                              Bare en liten tanke ikke noen påstand........
                              Jeg hadde problemer med en CC25 som gikk så varm at krympestrømpa smeltet over en FET. Det ble etterhvert konkludert med at hele serien hadde problemer med outrunnere med lav Kv (<1000 rpm/V). Problemet var størst ved ca. halv throttle. Fikk byttet den mot en fra den nye serien hvor dette skal være fikset.

                              Har forøvrig hørt at noen har klart å kjøre CD-rom motorer nedsenket i vann!

                              Fred
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X