Announcement

Collapse
No announcement yet.

Detta blei en dyr motor :-(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Detta blei en dyr motor :-(

    Bestilte en Mega 16/15/4 fra el-fly.dk for en drøy uke siden. glemte selvfølgelig å spør om de kunne sende som gave.

    selvfølgelig tok denne pakken turen innom tullkontoret i oslo før jeg fikk den og da ser totalregningen slik ut:

    740 DK*1.1 NOK/DK = 814,- NOK
    + 157,- NOK MVA
    + 85,- NOK tullgebyr

    = Totalt 1056,- NOK

    Inkludert i den prisen er 2stk 6*4 APC E propeller

    Irriterende, den motoren bør f.. meg få fart på strykeren for at det skal være verdt det..
    Last edited by Alf Surdal; 05-04-06, 15:04.
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Om de ikke har et system for momsrefusjon for salg ut av EU så kan det godt være de betaler moms...

    Jeg prøver å ikke kjøpe ute om jeg ikke fortsatt sparer penger når moms og tolklareringsavgift er betalt.

    Man sier vel ikke sånn rett ut her at man ber om å få ting som gave...?
    Last edited by Tintin; 05-04-06, 13:42.

    Comment


    • #3
      ble vel litt dyrt ja. prøv å sende dem en mail. hmm mener å huske at den motoren koster 700-800kr her til lands?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        De hadde tidligere annonser i MI med priser uten dansk moms, så jeg går ut fra at de skal trekke fra dansk moms på varer som skal til Norge.
        Det er visstnok en eller annen regel om at moms skal betales i ett skandinavisk (nordisk?) land, men man skal ikke betale moms i flere land. Sjekk med tollkontoret.

        Fred
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Stemmer nok men man risikerer nok å måtte søke om å få tilbake momsen selv.
          Når jeg kjøper sportsutstyr på alpeturer så får jeg alltid med et skjema for momsrefusjon om verdien er over 12-1300. Dette stempler tollen der jeg forlater eu. Jeg sender det tilbake til butikken og de sender meg momsen.

          Sjekk med butiken først om de har beregnet dansk moms. Kan være det bare er en glipp. Innen EU betaler man moms når man kjøper der man kjøper og det er ingen tilbakebetaling og betaling av annen moms.

          Comment


          • #6
            Da jeg handlet varer fra hobby-world.dk sende de automatisk en mail med forespørsel om hvilket kontonr de skulle refundere mva til.
            Regner med at firmaet du handlet fra også skal/må refundere den danske momsen?
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #7
              Du trenger å dokumentere at du har betalt norsk moms ved innførsel ovenfor El-fly.dk Du vil da kunne få refundert den danske momsen fra el-fly. El-fly trenger din dokumentasjon for sitt regnskap for å bevise utenlandsalg.

              Det er en regel at man skal kun betale moms til det landet varen skal brukes i, dvs Norge i dette tilfellet. (gjelder i hvertfall fra EU-land til Norge)
              Last edited by Haldor; 05-04-06, 14:54.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                her var jeg nok litt kjapt ute overfor el-flight.

                ser nå av den spesifiserte fakturaen (etter at pakken er hentet) at jeg IKKE har betalt dansk moms. frakten var imidlertid av en slik størrelse at det så ut som om jeg hadde betalt de danske prisene og en veldig billig frakt. i realiteten var det altså reduserte priser, men relativt høy fraktkostnad.

                uansett, sluttsummen blir den samme som jeg skisserte i første post, litt i dyreste laget ja.
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Alf Surdal
                  Bestilte en Mega 16/15/4 fra el-fly.dk for en drøy uke siden. glemte selvfølgelig å spør om de kunne sende som gave. prisen jeg betalte ser også ut til å ha inkludert dansk moms.

                  selvfølgelig tok denne pakken turen innom tullkontoret i oslo før jeg fikk den og da ser totalregningen slik ut:

                  740 DK*1.1 NOK/DK = 814,- NOK
                  + 157,- NOK MVA
                  + 85,- NOK tullgebyr

                  = Totalt 1056,- NOK

                  Inkludert i den prisen er 5 DK i frakt! og 2stk 6*4 APC E propeller til 30 DK/stk

                  Irriterende, den motoren bør f.. meg få fart på strykeren for at det skal være verdt det..

                  Tror dere el-fly.dk vil refundere meg den danske momsen? de har helt sikkert ikke betalt den inn til staten siden pakken ble sendt ut av landet.
                  For det første, ElFllight vil aldri sende som gave, det er forsøk på å svindle norske myndigheter, og det er de for seriøse til.
                  Motoren koster i følge prislisten deres DKK 625 inklusive mva. Etter hva de selv skriver i annonsen trekkes det fra 20% på brutto (=25% netto mva) før du faktureres (altså 625 + 125 = DKK 500). Så kommer de øvrige tingene du har kjøpt i tillegg, også uten mva.
                  Synes nok også frakten var svært billig, skal vel være kroner 50 tenker jeg.
                  Dette er hva de skriver i sin annonse i MI:
                  Alle priser er opgitt i DKK inklusive dansk merverdiavgift. Ved eksportsalg til Norge faktureres i DKK etter at det er trukket fra 20% på bruttopris. Frakt tilkommer, og oppgis ved bestilling. Dersom vareverdien per forsendelse er over NOK 200,- beregnes norsk merverdiavgift af hele beløpet ved import til Norge i henhold til norske avgiftsregler.
                  Her tror jeg de har gjort en feil (som alle kan gjøre) og fakturert deg inklusive mva, og dersom du tar kontakt med de retter de sikkert opp dette.
                  Du har ingen sjangs til å få tilbake norsk mva.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Har grovregnet på handlingen din og såvidt jeg kan se så er dansk moms trukket ifra.

                    625DK for Motor
                    30DK per propell => 685DK totalt.

                    Så trekkes 25% Dansk moms ifra => 548DK * 1.1NOK/DK => 600NOK
                    +140 NOK i frakt => 740NOK

                    740NOK * 25% norsk moms + 85kr = rett i overkant av 1000kr.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • #11
                      som sagt:

                      det var jeg som var litt kjapt ute her, el-fly.dk har gjort alt riktig, det er jeg som ikke har satt meg skikkelig inn i systemet.

                      motoren jeg kjøpte er en Mega AC 16/15/4 Combat motor, pris 675,- DK. Etter moms fratrekk blir det 540,- DK.

                      Frakt kom på 130,- og Visa avgift 22,-

                      På toppen av det kom norsk moms og tollbehandlings gebyr.

                      La oss avslutte denne diskusjonen, ønsker ikke at folk skal sitter igjen med dårlig inntrykk av ElFlight, de har som sagt gjort alt etter boka.
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

                      Comment


                      • #12
                        import

                        ElFlight har helt sikkert gjordt alt riktig. Det bare blir slik når det bestilles for småbeløp. En del utgifter som; tollklarering, frakt og kredittkort gebyr er faste beløp enten varen er dyr eller billig. I dette tilfellet slår dette veldig ugunstig ut grunnet den lave verdien på varen.

                        Å be en leverandør å bryte loven (ved å sende som gave) skal man være meget forsiktig med, fordi det er både leverandørs og mottakers ansvar at alt går rett for seg.

                        Som eksempel kan nevnes at jeg for vel et år siden fikk en sending fra Sverige. Like etter fikk jeg telefon fra selger om å framskaffe kopi av de norske tolldokumentene. Lurte fælt på hva han skulle med det. Da viste det seg at han hadde fått kontroll fra svenske avgiftsmyndigheter, og siden det ikke var betalt svensk moms, så ville de ha bevis for at varene virkelig hadde havnet i Norge. De godtok alså ikke hverken adresse eller fraktbrev som bevis. Vel, kopi ble skaffet til veie og faxet over, og saken var ute av verden. Hadde jeg derimot ikke kunnet framlegge disse dokumentene (fått sendt som gave), så hadde selger kommet i klemma for avgiftsvindel og jeg sannsynligvis anmeldt for smugling.
                        Dette viser at de følger med, selv i ettertid over landegrensene. Så det er vel greiest, og kanskje billigst også i lengden, at ting går rett for seg.

                        olle

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Haldor
                          Du trenger å dokumentere at du har betalt norsk moms ved innførsel ovenfor El-fly.dk Du vil da kunne få refundert den danske momsen fra el-fly. El-fly trenger din dokumentasjon for sitt regnskap for å bevise utenlandsalg.

                          Det er en regel at man skal kun betale moms til det landet varen skal brukes i, dvs Norge i dette tilfellet. (gjelder i hvertfall fra EU-land til Norge)
                          Dette er ikke 100% korrekt. Det som må kunne dokumenteres av danskene er at varen er ført ut av EU. Det trengs altså egentlig kun en bekreftelse på utførsel de behøver ikke dokumentasjon på at norsk moms er betalt for å kunne betale tilbake dansk moms men det er klart at i tilfeller der det går med post så er det lettere å bekrefte utførsel fra DK/EU ved at det bekreftes innført i Norge som lett gjøres ved å legge frem norsk deklarasjon, men det er bare utførsel som må kunne dokumenteres tilfredsstillende. Vi har samme system i Norge. Det dokumenteres normalt med utførselsdeklarasjon og fraktpapirer, om noe er feil med disse kan man evt dokumentere med innførsel i mottakerlandet som en nødløsning.

                          Så er det nemlig noe vesentlig å merke seg om du kjøper varene selv i Danmark. Da også kan du be om å få tilbake dansk moms men du må passe på å få med et eget momsrefusjonsskjema som du må få stemplet av danske tollere i det du forlater Danmark. Om du har vært ute mer enn 24 timer så har du lov til å innføre varer for kr 6000 uten å betale norsk moms men du får likevel tilbake dansk moms. Under 24 timer mener jeg summen er kr 3000,-

                          Jeg har benyttet dette systemet ved kjøp i mange EU land og det funker utmerket så lenge man passer på å få stemplet papirene i det man forlater EU, ikke når man kommer til Norge men når man forlater siste land i EU. Når jeg har handlet i Frankrike og reiser hjem per bil via Danmark og tar båt Danmark-Norge så stemples papirene av tollerne i f.eks. Fredrikshavn eller Kiel om du kommer hjem via Tyskland/Kiel.

                          Skjemaet sender man så til butikken man kjøpte tingene i eller til et firma i Paris avhengig av hvilken løsning man har valgt. I butikker jeg stoler på så drar jeg gjerne en manuell Visa slipp på momsen. Så river de ganske enkelt denne når jeg har sendt kvittering eller de setter pengene rett på mitt Visa kort uten gebyrer om jeg har blitt trukket for moms. Via Paris går det tregt og de tar gebyrer.

                          Når det gjelder å forfalske export tolldeklarasjon som man ber dem gjøre ved å sette gave så kan dette staffes ganske hardt enkelte steder. Jeg forstår svært godt en amerikaner som ikke vil gjøre det eller skrive ned verdien for han risikerer $ 10.000 i bot + evt fengsel...

                          Østen er litt krøkkete for de er så vant til at vi vil jukse at de skriver ned verdier og setter gave helt uoppfordret. De sparer som regel frakt ved å skrive ned verdien ved hastesendinger noe de ikke gir deg men putter i egen lomme samtidig som du løper risken for man får bare erstattet det det står at varen er verdt for varen er forsikret for dette beløp. Hva den egentlig er verdt er irrelevant for fraktselskapet.
                          Last edited by Tintin; 05-04-06, 20:57.

                          Comment

                          Working...
                          X