Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodde ESC direkte på motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodde ESC direkte på motor?

    Fikk en Mega 16/15/4 combat (5mm aksling) motor i dag. det er imidlertid ikke noen ledninger tilkoblet motoren, men stikker ut tre metall"dingser". er det lurt å bare lodde ESC direkte til her eller må en lodde til kabler på motor og bruke plugger mellom ESC og motor? Vil jo få veldig kort avstand mellom ESC og motor vis jeg lodder direkte, men det er vel bare bra?
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Det er beste måten å gjøre det på.

    Men det er jo litt mere bruker-vennlig å bruke kontakter...
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

    Comment


    • #3
      Det er ingen problemer med å lodde direkte på motorpolene. Eneste ulempen er hvis du skal ha den kjapt av senere eller endre rotasjonsretningen.

      Jeg har en del børsteløse oppsett liggende og i bruk og jeg bruker alltid plugger mellom motor og ESC for å beholde muligheten for rask fra/tilkobling.

      Det er mao en smakssak
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haldor
        Det er ingen problemer med å lodde direkte på motorpolene. Eneste ulempen er hvis du skal ha den kjapt av senere eller endre rotasjonsretningen.

        Jeg har en del børsteløse oppsett liggende og i bruk og jeg bruker alltid plugger mellom motor og ESC for å beholde muligheten for rask fra/tilkobling.

        Det er mao en smakssak

        Er enda fersk innen modellflyging, og har lurt litt på hva beste måten og gjøre overnevnte på.. Hva slags plugger bruker du? selv har jeg enten loddet ledningene eller brukt skjøtehylser, men dette blir litt for permanent etter min mening.

        Regner med at "servo-plugger" blir litt for spinkelt, da det som oftest skal gå mere enn 10A gjennom disse..
        Jon D.

        Comment


        • #5
          mellom motor og esc er det vanlig å bruke gullkontakter av denne typen
          http://www.mosshobby.no/pd1119434356.htm?categoryId=72

          typiske størrelser er vel 2mm, 3.5mm og 4mm avhengig av strømtrekk.

          mellom batteri og esc kan en også bruke gullkontakter, men deans er vel mer vanlig siden det da ikke er mulig å bytte om på + og - (så sant en har loddet riktig )
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alf Surdal
            mellom batteri og esc kan en også bruke gullkontakter, men deans er vel mer vanlig siden det da ikke er mulig å bytte om på + og - (så sant en har loddet riktig )
            Det er ikke mulig å plugge feil med GoldConnectors heller om man har loddet dem riktig. Dessuten er dem bedre å lodde på og enklere å seriekoble pakker med i forhold til Deans.
            Mest vanlig mellom motor-ESC er 3,5mm kontakter (female på ESC-siden, male på motor) mens 2 og 4mm GoldConn gjerne brukes mellom batteri-ESC. 2mm på små oppsett og 4mm på de større.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Jeg bruker primært 4mm sølvplugger (Kontronik) mellom motor/ESC der hannplugg er loddet til motor. Standardisering er nøkkelordet mitt, slik at alle ESC'er jeg har innen en gitt størrelse passer til alle motoren jeg bruker i nevnte størrelse. Plug'n'play...

              For mindre modeller bruker jeg 2mm gullplugger. (<20A belastning)

              Som Joo sier så kan en ikke feilkoble motorledningene. Enten så går motoren rett vei eller så går den motsatt..
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment

              Working...
              X