Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på hvor mange bygger modellfly etter tommemålene..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lurer på hvor mange bygger modellfly etter tommemålene..

    Lurer på hvor mange bygger modellfly etter tommemålene.. Jo enkelt noen tyr til å bruke kalkulator eller tabell fra tomme til mm, det er jo tungvint tenker mange. Faktisk er det enkelt å lese tomme på skyvelære eller på tommestokk eller linjal på tommer.

    På 5 minutter har dere sikkert lært å lese tommer fra skyvelære.

    1. Se på streker mellom 0 og 1", der er 16 streker. Det betyr at det er 16 deler på en hel tomme eller la oss si at det er 16/16" som vi runder av til en hel tomme 1".

    2. Hvordan lese 1/16", se på 0 og den første strek, det står for 1/16"

    3. Hva med 5/16", enkelt, tell fra den første strek etter 0 til du havner den 5. strek, da har du kommet til 5/16"

    4. Du kan se det står en større strekk i hver 4. strek på skyvelære, det står for 1/4"

    5. Tell hver 4. strek f.eks 3 streker, da har du havnet til 3/4"

    6. En regel: hver første strek står for 1/16", hver andre strek står for 1/8", hver 4. strek står for 1/4", hver 8. står for 1/2 tomme.

    7. På den øverste nonius skalaen som begynner fra 1 til 8, de er delt på 8 streker, hver strek er på 1/128"

    8. Du kan se det står 4 på nonius skalaen, det står for 1/32", hvorfor akkurat 4, svaret er 128:4=32 og den siste tall 8 på nonius står for 1/16"

    9. La oss si at du vil måle en på 5/32", så tell hver 1/16" 2 ganger og flytt noniusen til 4 havner på streken for 1/16", da har du havnet til 5/32"

    10. En regel: alle tallene som havner på 2,4,6,8.. som f.eks 2/16" må du runde av til 1/4", 6/16" rundes av til 3/8".
    Alle tallene som begynner med 1,3,5,7,9... kan ikke rundes av og skal være som den er f.eks 5/8", 11/32" .

    Håper dere har lært å lese tommer..

    Dette er nyttig når dere vil velge balsaflak, plywood og finne nærmeste millimetermål som holder nok til modellflybygging basert på tommemål.

    Noe spørsmål?
    Last edited by Motorboy; 05-04-06, 21:04.

  • #2
    kjempebra opplysning motorboy. har selv lurt på akuratt dette. ikka bare i modellbygging. men sitter med Amerikansk bil og Engelsk trakor og en masse mm verktøy også plutselig må måle en bolt eller ett lager eller noe
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tyor
      kjempebra opplysning motorboy.
      Da jeg gikk på maskin og mek linje fra 1986 til 1988, spurte jeg min tidligere lærer om han kunne vise meg hvordan man leser tomme, det kunne han ikke . Unyttig lærer enda vi måtte lære om tommegjenger..

      En dag for noen år siden da jeg skulle bruke gjengetapp i tomme, så oppdaget jeg det sto borstørrelse i tomme preget på gjengetapp. Da tok jeg fram kalkulator og fikk svar på denne målet i millimeter. Men hvordan lese tomme ut fra skyvelære, det måtte jeg studere og fant ut hvordan tomme ble målt ut fra antall delinger per tomme. Det vil si at hvis en hel tomme er delt opp i 16 deler, så vil fellesnevner være */16, 64 deler i en tomme vil være */64.

      Altså fellesnevner forteller hvor mye delinger er det i en hel tomme mens teller forteller hvor mye er det i fellesnevner i lengden. Som jeg skriver for enkelthetens skyld i brøkregning: Teller/Fellesnevner.

      Helt klart??
      Last edited by Motorboy; 05-04-06, 21:39. Reason: Feil med smileys..

      Comment


      • #4
        Go Metric!

        Joda, bygger man amerikanske sett, eller etter amerikanske tegninger, blir man jo tvunget til å sette seg inn i tommenes mystiske verden. Jeg bruker forresten alle hjelpemidler, inkludert skyvelær, tommestokk, jukselapp (tabell), kalkulator og regneark hvis det blir skikkelig grisete. Utfordringen er ofte de berømte HW pakkene som følger settene, de er sjelden 100% komplette og må etterfylles med mm dingser. Dette skaper av og til litt hodebry. Men, brent barn lukter som kjent svidd, og man lærer seg noen triks etterhvert, som f.eks å lese av skyvelæret Min jukselapp er forøvrig sentralt plassert på byggerommet...
        Attached Files
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jan_Petter
          Jeg bruker forresten ..., jukselapp (tabell), ...
          "Jukselapp" finner du blant annet i stål linjal med kun millimetermål som selges hos Biltema.

          Jeg viser diverse måleverktøy, der er det plastlinjal med både tomme og millimeter, gammel stål linjal med 16 deler, 32 deler og 64 deler per tomme (sjelden i våre dager).

          Når det er snakk om mindre mål er det kun desimal istedenfor brøktall og måler ned til 0.001"-0.0005" i måleområde. Som jeg viser mikrometer for tommemål med tabell for brøktall og desimaltall. Bildet med måletrommel viser 0.074".
          Attached Files

          Comment


          • #6
            flott at noen kommer med slike tips, triks eller teknikker!!!
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Et like stort problem med å bygge etter tommer og den slags er jo at det er dårlig tilgang på tommevarer her til lands! Tenker da på materialer og rekvisita.
              Tor Henrik Hernes

              Comment


              • #8
                Originally posted by Minibønna
                Et like stort problem med å bygge etter tommer og den slags er jo at det er dårlig tilgang på tommevarer her til lands! Tenker da på materialer og rekvisita.
                Trenger ikke å bekymre om tilgang til materialer må være tommer, bruk gjerne millimeter materialer som du/dere kan velge det som er nærmest i tommemål. La oss si at balsaflak skal være 1/4", velg 6.5 mm balsaflak, det er ikke mye forskjell på 1/4" (6.35 mm) og 6.5 mm.

                På noen steder hvor det er ikke krav på forsterking eller må være lett f.eks elektrofly eller seilfly, kan du/dere velge 6 mm istedenfor 6.5 mm hvor det står 1/4".

                I tyngdepunktet er det ikke mye forskjell ut fra min erfaring da jeg bygde flyene etter tommemålene som jeg fant i modellfly bladene med tegning vedlagt. Det har dere sikkert sett Antonov AN-2 som jeg skrev og vist bilder av flyet mitt, den er designet etter tommer og, jeg brukte materialer i millimeter.

                Comment

                Working...
                X