Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Flite Mini Ultra Stick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Flite Mini Ultra Stick

    Tidligere i uka kom det en mini ultra stick i posten. Dette er en sportmodell i samme utførelse som mini Funtana og mini Edge 540 fra samme leverandør, men med fokus på sport og ikke 3D. Flyet er bygget etter samme prinsippene som hangar 9 sine større ultra stick glow modeller.

    Ved første øyekast ser flyet bra ut. Ingen transportskader, og betrekningen er helt OK. Staben er litt vridd, må frem med strykejernet for å fjerne dette. Alle ror er ferdig hengslet, og det virker som om den delen av jobben er gjort bra. Byggekvaliteten ser bra ut, transparent trekk på undersiden av vingen gir lett innsyn.

    Halefinne og stab skal skrus fast på denne, og prøvefesting ser bra ut. Vingen skrus og fast. Faktisk er torpedoveggen det eneste som skal limes på denne modellen, grunnen til at den ikke er limt fra fabrikke er at det er to alternativer. Den ene er for feste av giret inrunner, den andre er for outrunner. Jeg kommer til å bruke sistnevnte.

    Vingen på flyet er klargjort for fire servoer for bruk av flaps. Man må da kutte balanserorene i to, og montere på et sett ekstra rorhorn etc. Utstyr for dette følger med. Det er da meningen at man kan mikse inn crow for skikkelig lav landingshastighet, jeg kommer til å bruke en servo i hver vinge for kun balanseror. Gidder ikke styre med flaps etc, dessuten trenger jeg det ikke på flyfeltet jeg flyr på.

    Understellet som følger med er av imponerende størrelse. Her blir ikke propellklaring noe problem(!), se bilde under. Dog ser innfestingen litt spinkel ut mtp hvor mye moment det er i et slik understell, så planen er å forsterke med litt epoxy og glassfiber.

    På dette flyet bruker jeg billig-servoer på 9 gram fra hobbykong.com, disse passer rett i hullene både i vingen og i kroppen.

    Flyet skal videre utstyres med en AXI2808/24 med APC 10x5E for ca 230 watt, CC Phoenix 25, polymax 3S 2200 mAh batteri, og hitec HFS-05MS mottaker. 230 watt burde holde da jeg forventer en vekt på omtrent 750 gram. Blir det for lite kan jeg pushe grensene med en APC 11x5,5E propell.
    Attached Files
    Audun

  • #2
    Jeg har en som jeg flyr med standard E-flite oppsett. Dvs: 450 outrunner, 20 amp controller og 3S lipo. Flyr som en drøm og har mer enn nok krefter med dette oppsettet. Jeg har bygget min uten flaps, men landingshastigheten er så lav at du kan gå ved siden av når den lander. Kanonmaskin, men vær litt nøye med TP - plasserer du batteriet ditt bare en liten cm. for langt bak blir den haletung, og det er ikke spesielt vakkert når den nærmest "drar" halen etter seg. Har hatt en ulykke med min - en balanserrorservo fra E-flite gikk føyka. Stedet vi fløy på var trangt og i kampens hete stakk låven av med den ubestridte seieren. Skadene på modellen var imidertid svært begrensede, med et avrevet understell og ditto skader på betrekning. Bortsett fra det var modellen hel.

    Kos deg, dette flyr bra.

    Comment


    • #3
      Ferdig!

      Da ble jeg akkurat ferdig med modellen!

      Jeg brukte omtrent 5 timer på byggingen, det inkluderer å lodde kontakter på motor og ESC, sette opp riktige utslag på ror etc.

      Jeg møttet ingen problemer underveis i byggingen. Den eneste modifikasjonen jeg har gjort er å borre opp nye hull til min AXI2808/24 motor da de originale hullene er til E-flite sin egen BL480 outrunner. Det er mer enn nok ved til å borre opp nye hull. I tillegg forsterket jeg innfestingen til understellet med epoxy, jeg hadde egentlig planlagt å bruke glassfiber i tillegg, men det ble det ikke noe av (latskap...).

      Mottakeren jeg hadde planlagt å bruke ble byttet ut med en Electron 6 dual conversion sak, da jeg har hatt endel radiostøy med en lik mottaker som den jeg hadde planlagt å bruke.

      Vekten havnet på 760 gram som er 35 gram mer enn anbefalt maks vekt, dette skyldes at batteriene jeg bruker veier 197 gram, noe som er 55 gram mer enn anbefalt batteri som er Thunder Power 3S 2100mAh pro line. Vekten burde ikke bli noe problem, heller kanskje en fordel her i Roglanad hvor det blåser endel.

      Jomfrutur blir om været tillater det i løpet av ettermiddagen/kvelden, rapport kommer uansett her.
      Attached Files
      Audun

      Comment


      • #4
        Lykke til med jomrfu turen din..
        Mvh:
        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
        www.folgefonnrc.ning.com

        MA X-Cell Fury Extreme 90
        Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1
        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

        Comment


        • #5
          Maiden gjennomført!

          Da er jomfruturen unnagjort, og hvilken fornøyelse det var!

          På første takeoff var flyet ganske sensitivt på høyderoret til tross for et noe konservativt CG. Jeg fløy på anbefalt low rate og med 30% expo. Modellen måtte og trimmes endel opp. Jeg fløy to runder rundt plassen før jeg tok ned flyet. Jeg økte til 40% expo.

          Takeoff nummer to var videre veldig fin, og flyet fløy nå mye bedre. Etter et par runder var modellen trimmet, det krevdes utover høyderor fra første takeoff noen klikk med høyre balanseror. Modellen fløy nå hands off på omtrent 1/3 throtle.

          Etter trimming var det på tide å prøve litt forskjellig. Vertikalen var helt nydelig og uendelig. Looper kunne gjøres små eller gigantiske alt ettersom hva man ønsker, roller raske og sene med lite høderorskorrigering. Mine akroferdigheter begrenser seg vel til å kombinere det nevnte samt stallturn, ryggflyging etc, så jeg fikk ikke prøvd så mye mer sprell.

          Flyet kunne flys fort eller sakte og var meget nøytral i alle hastigheter.

          Sakteflygingsegenskapene var meget gode, selv med den noe høye vekten jeg har på flyet viste det ingen stygge tendenser. Det bare mister høyde uten tegn til å flikke eller droppe en vinge. Landinger var helt uproblematiske og fikk meg til å se ut som en mye bedre pilot enn jeg egentlig er.

          Med det høye understellet og de store hjulene er flyet nesten som en SUV på stripa. Den ganske røffe stripa jeg flyr fra bød ikke på noen problemer hverken under takeoff eller landing, og taxing gikk meget fint selv uten halehjul. Man har meget god styring bare med haleroret.

          Fargeskjemaet flyet kommer i gjør det meget enkelte å orientere modellen, og det ser etter min smak meget bra ut.

          Som dere skjønner er jeg meget førnøyd med flyet, og jeg kan anbefalle det til alle som ønsker seg et enkelt og morsomt fly. Bygges raskt, flyr meget fint, og ser etter min smak bra ut.
          Audun

          Comment


          • #6
            høres ut som et flott fly. da fikk jeg lyst på enda et (i tillegg til de andre 10 flyene)
            du har ikke tenkt å "bygge ut" vingen med flaps senere?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Originally posted by william123
              høres ut som et flott fly. da fikk jeg lyst på enda et (i tillegg til de andre 10 flyene)
              du har ikke tenkt å "bygge ut" vingen med flaps senere?
              Jeg har tenkt på det, men etter å ha flydd den i dag ser jeg ikke helt behovet for det. Spesielt ikke på det store feltet jeg har til rådighet.

              På den andre siden av saken kan jeg om jeg bygger den om med flaps og crow fly den på et omtrent hvilket som helst område, som for eksempel grussplassen 500-600 meter borti gata. Hmmm... tiden får vise, men om jeg bygger om skal jeg poste resultatet her. Blir nok uansett ikke med det første at det skjer.
              Audun

              Comment


              • #8
                hvor stort batteri hadde du i flyet? flytid?
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Jeg brukte 2200mAh pakker og fløy i 7 minutter pr pakke. Da ladet jeg opp igjen med ca 900 mAh så man burde være trygg med timeren på 12-13 minutter. Slev liker jeg å være på den sikre siden, samt å ta vare på batteriene mine, så jeg kommer til å sette timeren til 10 eller 11 minutter.
                  Audun

                  Comment


                  • #10
                    dette høres bra ut Audun!

                    gleder meg til å se flyet in action. satser på en tur mot slutten av uka vis været er ok, da blir det prøvetur med ombygget stryker og
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

                    Comment

                    Working...
                    X