Announcement

Collapse
No announcement yet.

finnes det andre her som har gjort så idiotiske feil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • finnes det andre her som har gjort så idiotiske feil?

    skulle bare ta en liten ettermiddagstur med e-starteren på påskesnøen her sørpå. satte på vingen og skrudde i mutteren og tok av og dro godt til værs. skulle så legge inn første sving, men ingenting skjedde! balanserora reagerte ikke! klarte nesten å redde flyet ned med sideroret, men da jeg ikke er så vant med ren siderorflyging ble det en skikkelig nesestyver ned i bakken fra ca 3 meters høyde på slutten. reiv av flottørene og bøyde propelladapteret litt, tror ikke motorakslingen ble bøyd. utrolig nok ble ikke motorfestet revet opp, bare litt snø inni cowlingen.

    når flyet ble tatt nærmere i ettersyn var det tydlig hvorfor balanserora ikke reagerte: servoen glemte jeg å plugge i når vinga ble satt på!

    Så hvorfor sjekka jeg ikke at alle ror funka på bakken? Vel normalt så gjør jeg det, men har tydeligvis flydd litt for mye med e-starteren og blitt noe slurvete her, kunne sikkert flydd den i blinde vis jeg ville. det er jo ofte slik at når en blir for vant til noe og føler en har full kontroll så har en en tendens til å bli slarvete.

    får se om jeg finner noe lim så jeg kan få limt på flottørene og ta noen turer i morgen
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Det er veldig fort gjort. Hatt mange nesten ulykker av samme årsak når jeg hadde e-starter. Heldigvis slipper jeg å ta av vingen for å bytte batteri osv nå. Men hadde et annet uhell for et par dager siden, når jeg hadde byttet servo på balanserorene og ikke tenkte på å sjekke om den måtte reverseres....det ble en morsom flytur..
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #3
      Tør jeg nevne at en 1/2 skala Cub på 35kilo og vel 7 (?) meter vingespenn flydde en kort flight uten balanseror på Fagernes i Mars... Han oppdaget at han hadde glemt å koble til ledningene i vingene og landet etter første sving. Flyet tippet rundt på hodet i snøen. Såvidt meg bekjent - ingen skader.

      Slikt skjer alle, også de "beste"!

      Jeg har imidlertid enda ikke klart akkurat det, men jeg har jaggu gjort mange andre latterlige tabber!!
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #4
        hehe har ikke gjordt akkurat denne jeg heller. men har 2 ganger glemt å sette i låseskruen som låser girkassen fast på pinnen på gws feste og sett motor og propell plutselig forsvinne fra flyet.

        også glemte jeg å sette på ballasten på flotørene på caroselen en gang etter at jeg hadde reparert på dem. det var en veldig intresant fly tur, da det skulle være 120g på hver flotør
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Jeg mistet en gang balanserorene pga veldig dårlig arbeid med å feste servoen. Gikk heldigvis bra den gang. Værre var det den gangen jeg glemte å dra ut antennen på sendern! Holdt vell ca 50-100m før det takket for seg. Utrolig nok kostet dette krasjet meg bare en propell, selv om flyet sto 20-30cm nedi jorden.
          Attached Files
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #6
            skummelt

            Skummelt at slike ting skjer ute på flyfeltet, ikke noe jeg hadde skrytt eller ledd av akkurat. Håper at noen tar lærdom av at slike ting skjer, det er sånne ting som dette som får utenforstående til å rakke ned på alle som driver med modellfly.

            Comment


            • #7
              Originally posted by pepsimannen
              Skummelt at slike ting skjer ute på flyfeltet, ikke noe jeg hadde skrytt eller ledd av akkurat. Håper at noen tar lærdom av at slike ting skjer, det er sånne ting som dette som får utenforstående til å rakke ned på alle som driver med modellfly.
              Ehh er vel ikke skryt akkurat, men når det bare er materielle skader så har jeg ingen problemer med å se humoren idet.
              Forøvrig tror jeg at graden av forsiktighet øker linært med prisen på utstyret som er i bruk. Jeg leker meg mere med en depron modell til 1000,- enn jeg ville gjordt med en skala modell til 50000,-

              Har ikke erfaring med noen som rakker ned på meg, kansje du bare har truffet spesielt sure folk....
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                Hei
                Enig med Pepsimannen!
                Det er bra det bare var matrielle skader ved nevnte hendelser.
                Et fly ute av kontroll pga. slurv under montering er farlig! Selv om det bare veier noen hundre gram. At det også har hendt på et stevne med
                en stor modell er virkelig ille. Det er riktig at dette kan skje alle,
                men det bør absolutt ikke skje. En enkel preflight utelukker
                glemte koblinger og ror som går feil vei. Det bør gjøres før hver
                tur, det er en god vane!!

                RS
                Ronny Sundbye
                Young man, was that a landing or were you shot down?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MortenM
                  Ehh er vel ikke skryt akkurat, men når det bare er materielle skader så har jeg ingen problemer med å se humoren idet.
                  Forøvrig tror jeg at graden av forsiktighet øker linært med prisen på utstyret som er i bruk. Jeg leker meg mere med en depron modell til 1000,- enn jeg ville gjordt med en skala modell til 50000,-

                  Har ikke erfaring med noen som rakker ned på meg, kansje du bare har truffet spesielt sure folk....
                  Det blir det samme om du skader noen med et fly til 1000,- eller 50000,- Virker ikke som om du har tenkt lenger enn at ditt eget fly kan bli ødelagt. Jeg blåser i hva som skjer med modellen, så lenge ingen personer/dyr blir skadet. Sett deg ned og tenk litt over hva du egentlig driver med når du er ute og flyr. En depronmodell med elektromotor er ikke helt ufarlig skjønner du. Du kan jo prøve å holde modellen, gi full gass og sett så propellen inn i øyet ditt, si meg så hvor godt du lo av det.

                  Comment


                  • #10
                    Selvfølgelig skal ikke slikt skje.

                    Tror de aller fleste er uhyre nøye på at alt fungerer når det er et stevne eller annet der det er folk tilstede. Både med tanke på skade og prestisje.

                    Men når man tar en liten depron-modell ut på et øde jorde for 5. gang en formiddag, da skjønner jeg at det kan bli litt slurvet med preflight sjekk.

                    Har en mistanke om at det ikke er BARE meg som synes det er bittelittegrann morsomt å se på modellfly-krasj videoer.

                    Forøvrig hadde jeg min allerførste flytur med en nybygd PT-20. Hadde tekt den uten en skrukke. Hadde sjekket alt så det skulle være rett. Fikk en til å kaste flyet opp og steg opp i lufta. Da ville det legge seg motsatt vei av det jeg svingte. Selvfølgelig var balanserorene feil vei. Fikk en til å svitsje de om på radioen mens jeg prøvde å holde det oppe. Han svitsjet og jeg skulle dra flyet litt opp... da raste det for full trottle rett i en steinhaug. Han svitsjet "ele" istedetfor "ail" Det ble litt for mye å holde greie på.........
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.


                    Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.
                    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pepsimannen
                      Det blir det samme om du skader noen med et fly til 1000,- eller 50000,- Virker ikke som om du har tenkt lenger enn at ditt eget fly kan bli ødelagt. Jeg blåser i hva som skjer med modellen, så lenge ingen personer/dyr blir skadet. Sett deg ned og tenk litt over hva du egentlig driver med når du er ute og flyr. En depronmodell med elektromotor er ikke helt ufarlig skjønner du. Du kan jo prøve å holde modellen, gi full gass og sett så propellen inn i øyet ditt, si meg så hvor godt du lo av det.

                      Hvor mange ble skadet i de tilfellene i denne tråden?????
                      Når jeg flyr her alene så gjør jeg det for rekreasjon/moro. Og jeg flyr stort sett alene her. Hvis jeg feilberegner eller gjør noe tull så jeg får flyet i foten så har jeg vel bare meg å skylde på.

                      Skjønner jo at du mener at uhell aldri skal skje men det gjør likevel det av og til. Det er vel ikke noen grunn til å rakke ned på de som innrømmer å ha gjordt en feil.
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.


                      Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.
                      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                      Comment


                      • #12
                        ER enig i at det må være mulig å fortelle om sine feil.

                        Men vi skal tenke igjenom hva skjer den første gangen noen blir alvorlig skadd eller blir drept i sporten vår.
                        Det kan like gjeærne være den "ensome" mannen på et jorde som treffer seg selv. Det vill skape like store overskrifter uansett og det er ikke bra.

                        Vi har alle gjordt feil.

                        Vi har vært heldige hittil. Men en dag....

                        Så får oppfordringen være å sjekke utstyret sitt så godt som mulig hver gang man flyr, ikke ta den siste turen og ikke ta den siste lowpasen.
                        Dette inkluderer selvølgelig meg også.
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #13
                          Hvor kom det grønne gliset fra ?
                          **********************
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK


                          Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                          Futaba 12Fg Fasst

                          Comment


                          • #14
                            Er veldig enig med deg seilern. at man forteller om sine feil kan jo også være med på at andre ikke gjør samme feilen og det er jo bra. jeg vil tro alle har gjort en eller flere slike tabbe feil noen gang.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MortenM
                              Hvor mange ble skadet i de tilfellene i denne tråden?????
                              Når jeg flyr her alene så gjør jeg det for rekreasjon/moro. Og jeg flyr stort sett alene her. Hvis jeg feilberegner eller gjør noe tull så jeg får flyet i foten så har jeg vel bare meg å skylde på.

                              Skjønner jo at du mener at uhell aldri skal skje men det gjør likevel det av og til. Det er vel ikke noen grunn til å rakke ned på de som innrømmer å ha gjordt en feil.
                              Heldigvis ble ingen skadet i disse tilfellene, men det er jo ingens fortjeneste det. Kun flaks avgjorde at ingen ble skadet. Det er da ingen som drar ut for å fly med tanke på at idag skal de krasje, men de skal bare ha materielle skader. De skal ikke skade mennesker. Jeg synes godt man kan fortelle om slike feil, hvis motivet er at man skal ta lærdom av det. I denne tråden virker det bare som man vil fortelle hvor kult det var når flyet var helt ute av kontroll og gikk rett i bakken.

                              Comment

                              Working...
                              X