Announcement

Collapse
No announcement yet.

Potte til bensinmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Potte til bensinmotor.

    Jeg har en Hirobo Eagel GS2. Jeg syntes det er litt lite power i den.
    Snakket med noen som mener jeg kan få mye mer krefter ut av den ved å bytte potte.
    Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å lage potte til bensin motorer.
    Motoren er orginal, den som Hirobo leverer med helikoptere.
    Det er en Tanaka (Tas) 24 ccm.
    Hatori lager en potte til dette helikoptere, men etter det jeg har funnet ut på nette så må den kjøpes fra Singapore. Jeg har ingen erfaring med å handle fra utlande ,forholdsvis dyrt blir det også.Når alt kommer til alt.
    Mulig det kan brukes en potte som brukes i bensinfly?
    Det hadde hvert fint hvis noen har en arbeidtegning å mål som jeg kan bruke.
    Eller om noen vet om jeg kan bruke TP potte på bensinmotor. Isåfall gjelder samme regler som å regne ut til glowe motorer.

  • #2
    Ikke samme regler for glowmotor når det gjelder tuned pipe, ta en titt her: JavaPipe: Tuned Pipe Designer

    Klikk på "Gasoline" etter du har fylt alle tallene og størrelser etc og få svar på dimensjon på tuned pipe.

    Comment


    • #3
      Er det ingen som har erfaring med å lage potte til bensinmotorer???

      Hei Motorboy!
      Jeg har kikket på programmet som beregner størrelsen på potta.
      Det er sikkert veldig bra, men jeg har et problem jeg vet ikke alle verdiene som skal settes inn. Kan du forklare meg hva de forskjellige verdiene er?
      Hva skal feks. eksosgass temperaturen være på.
      Eller er det ingen som har tegninger eller erfaring med å å lage potte til bensinmotorer???

      Comment


      • #4
        Originally posted by Hepstasj
        Det er sikkert veldig bra, men jeg har et problem jeg vet ikke alle verdiene som skal settes inn. Kan du forklare meg hva de forskjellige verdiene er?
        Hva skal feks. eksosgass temperaturen være på.
        Velocity of rotation = Turtall (O/min)

        Exhaust port angle = Eksos port vinkel (Veivvinkel fra eksosporten blir åpnet til eksosporten er lukket)

        Transfer port angle = Spyle port vinkel (Veivvinkel fra spyleporten blir åpnet til spyleporten er lukket)

        De 2 veiv vinkler må du måle med gradskive festet på veivaksel og mål fra stempelet åpner til stempelet lukker eksosporten/spyleporten i åpningsperioden og noter i grader.

        Exhaust port area = Areal av eksosporten i kvadratmillimeter

        Finn ut hvor stor er arealet av eksosporten i kvadratmillimeteren og måles i høyde og bredde eller i diameter hvis kun hull istedenfor firkant/rektangel på sylinderen.

        Exhaust gas temperature = Eksosgass temperatur målt i kelvin (Eksosgass temperatur kan komme opptil 500-800 grader celsius ved normal drift)

        Comment


        • #5
          Handle fra utlandet.

          Blir som regel billigere enn å kjøpe i Norge.

          Mvh Karl H.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Ok her får jeg noe å bryne meg på.
            Takk for forklaringene.
            Tror jeg skjønner dette nå.
            Jeg får se hvor langt jeg kommer ang. selv laget potte.
            Går det ikke så får jeg vel bestille en fra Singapore.

            Comment

            Working...
            X