Announcement

Collapse
No announcement yet.

Videoredigering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Videoredigering

    Noen som har tips til et enkelt videoredigeringsverktøy på weben, fortrinnsvis freeware?

  • #2
    Det enkleste er ofte det beste;
    Windows Movie Maker!

    Microsoft
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      Originally posted by tema95
      Det enkleste er ofte det beste;
      Windows Movie Maker!

      Microsoft
      kun for XP SP2.
      **********************
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK


      Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

      Futaba 12Fg Fasst

      Comment


      • #4
        Originally posted by Seiler`n
        kun for XP SP2.
        Har ikke alle det i dag da?
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Originally posted by tema95
          Har ikke alle det i dag da?
          Alle bør ha det ja
          Men ikke alle som får det installert, meg inkludert

          Så skrik ut om dere vet om noen andre alternativer
          Morten Smøraas

          Comment


          • #6
            Er vel bare 2.1 som krever xpsp2

            Mener bestemt at jeg har hatt moviemaker før xp2 så dagens lys; men moviemaker 2.1 krever sp2.

            Denne artikkelen som nevner moviemaker 1.2.x er fra 2002, så det skal være håp. Hvis ikke dette hjelper så gi lyd, så skal jeg se hva jeg kan komme opp med.

            Har ikke selv sjekket noen av disse (Har moviemaker og Adobe Premiere) men det kan være det er noe som kan brukes Sikkert flere som blir glade om det kommer tilbakemeldinger om velfungerende freeware..

            Lykke til
            Last edited by sjaa; 19-04-06, 16:57.
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by tema95
              Har ikke alle det i dag da?
              fordi jeg har en litt gammel maskin kjører jeg faktisk win2000. alt fungerer raskere. også slipper man masse av virus og spyware som blir laget for winxp
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                En del programmer som er gratis har ikke all verden av komprimeringsmuligheter. Det kan være fordi de er "light" utgaver av "the real thing" osv.

                Jeg holdt på å kaste hele pc'n ut av vinduet da jeg hadde redigert en passelig lang film nå nylig (den fra mjøsisen)...hvorpå jeg fant ut at programmet ikke gav med de muligheter til komprimering jeg ønsket... Det hadde fungert på mindre filer hvor det ikke var så nøye hvordan ting så ut men på siste video så ble kravene større enn det jeg fikk ut av programmet... så da var det å begynne på nytt i et annet program.
                LÆRDOM: sørg for at det programmet dere starter å redigere på virkelig møter deres krav. Det er frustrerende og irriterenede. Last ned og prøv programmene godt før dere begir dere ut på noe grøvre.


                Ingen tvil om at jeg kommer til å skaffe meg adobe premiere med tid, stunder, penger og ny data... Brukte det noe i forsvaret i forbindelse med en instruksjonsvideo jeg var med på å lage. Kinderegg! Kunne tenkt meg å prøve noen av de nyere pinnacle studioene. Har bare v8 og jeg savner mulighet til å mikse flere lydspor osv osv. Men nå var ikke det spørsmålet...beklager avsporingen.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Windows Moviemaker duger, etter mitt syn, kun til enkel video-skjøting. Det er lite stabilt, krever mye av maskinvaren i forhold til hva den gir igjen, og har store begrensninger i hva man kan gjøre. Det er desverre slik at mange velger å forsøke nettop denne løsningen, for så å finne ut at dette gikk til H, så videoredigering er nok ikke noe for meg, og iallefall ikke noe for PC'n min....

                  Pinnacle Studio er etter mitt syn et svært godt alternativ for den private bruker som vil redigere litt video. Alle mine videoer er produsert i Pinnacle Studio, og programmet er såppass intuitivt å bruke at de fleste er i gang med enkle prosjekter med en gang. Klarer dere å dra-og-droppe, så klarer dere å redigere med Studio.

                  I stedet for å rive dere i håret over MovieMaker, stikk inn på Pinnacle Studio | Advanced Video Editing Software for Windows og last ned en 30 dagers gratis trial for å teste det. Om det funker og dere liker det koster fullversjonen rundt 600,- på feks komplett.no.

                  Jeg har kjøpt Studio Plus 10 som også har støtte for HD. Det er mer eller mindre den eneste forskjellen. Det er en lek å redigere og når man ser resultater raskt er det DRITmorro!!

                  Og er det noe dere lurer på med Studio så kan dere jo stille spørsmålet her på forumet, så skal jeg svare dere på det jeg kan. Med dagens mengder med videoutveksling og filming i "vår bransje" vil jeg tro det er mange som kunne tenke seg et lite brukerforum for dette her.

                  Lykke til!
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Med dagens mengder med videoutveksling og filming i "vår bransje" vil jeg tro det er mange som kunne tenke seg et lite brukerforum for dette her.
                    Fint om vi kunne fått samlet alle disksusjoner som dreier seg om filming, både fra bakken og on-board, tekniske løsninger osv osv.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel
                      Jeg holdt på å kaste hele pc'n ut av vinduet da jeg hadde redigert en passelig lang film nå nylig (den fra mjøsisen)...
                      Jeg så akkurat den filmen. MYE bra flyging, mye bra filming, og MYE bra musikk! Som et lite tips ser jeg at du sliter litt med at kameraet faller ut av fokus. Sett kameraet på "uendelig" enten ved å sett over til manuell fokus, eller ved å trykke på en knapp med "fjell" på om du har.

                      Du er rimelig stø på hånda og slikt, men fouksen ødelegger liksom litt...

                      Et annet tips rundt store videoer som den fra Mjøsisen er å lage den i flere deler. Jeg redigerer sjelden mere enn 10 minutter i en fil. Med mye overganger og dill som jeg har i mine filmer blir de blytunge til slutt. Jeg lager en fil til hver del, rendrer de i full oppløsning, og så lager jeg er siste prosjekt hvor jeg skjøter de sammen og rendrer sluttfilmen.

                      Originally posted by esmel
                      Ingen tvil om at jeg kommer til å skaffe meg adobe premiere med tid, stunder, penger og ny data...
                      Jeg synets Premiere er litt for omstendelig. Det er bra til avanserte prosjekter og man har enorm frihet og mengder av muligheter, men det hjelper liksom så lite når det er mye arbeid å sy det sammen. Men så har jeg aldri vert noen Adobe fan da... Koster mye gjør det også..

                      Ta en titt på Studio 10.5.
                      Last edited by andersh; 19-04-06, 20:37.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersh

                        Ta en titt på Studio 10.5.
                        Studio-serien har alltid vært enkle og funksjonsrike de, og er derfor ett godt alternativ, når de funker! For er det en ting den serien er kjent for er det at den er utrolig ustabil. Kan fungere helt flott på en pc, mens på en annen starter det ikke engang. Har nå vært innom det meste av freeware og endel payware, og mine favoritter er klart Adobe Premier Elements og Windows Movie Maker 2.0
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Psyko-lefse
                          Studio-serien har alltid vært enkle og funksjonsrike de, og er derfor ett godt alternativ, når de funker! For er det en ting den serien er kjent for er det at den er utrolig ustabil. Kan fungere helt flott på en pc, mens på en annen starter det ikke engang. Har nå vært innom det meste av freeware og endel payware, og mine favoritter er klart Adobe Premier Elements og Windows Movie Maker 2.0
                          Jeg har brukt Studio siden versjon 6 og jeg er HELT enig. Jeg har mang en gang irritert med over disse ustabilitetene. Men det er blitt bedre for hver versjon som har kommet og versjon 8 var rimelig bra. Jeg hoppet over versjon 9 og versjon 10 som jeg har nå er også svært bra. Den er ikke feilfri og crashet mens jeg holdt på med Fagernes 2006 prosjektet, men den kommer da rett oppigjen der man var når man starter den opp igjen.

                          Viktig når man bruker Studio, lagre ofte, og ikke minst som nevnt tidligere, lag heller flere små prosjekter og sett dem sammen, enn å lage ett stooort. Det gjør både at prosjektet blir lettere å jobbe med, og at programmet ikke fryser.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Interrsant tråd det her.
                            Er enig i mye som blir sagt her. Studio produktene til Pinnacle er enkle og gir greit resultat. Minnes mitt første møte med Pinnacle: Videodirector 200 , kanskje ikke akkurat imponerende men det fungerte.
                            Etter å ha brukt en del av Pinnacles produkter (videodir200, studio400, 6 og 8, +EditionDV)hoppet jeg til slutt over til Premiere men det var for at behovene og lysten på å leke med effekter ble større. Hadde selvfølgelig litt å si at redigeringskortet jeg da kjøpte (DC30+) faktisk ble bundlet med Premiere 4.2. Som nevnt her er Premiere ikke noe å anbefale til en person som kun ønsker å klippe, legge til musikk og tekst. Da mener jeg at Pinnacle Studio serien passer bedre.

                            Ustabilitet er dessverre et kjent problem for mange av disse produktene. Men har ofte merket at mange skylder på dårlig produkt, selv om årsaken ofte er at de kjører med gammel/feil driver, dårlige hw komponenter, masse programmer som starter ved oppstart o.l

                            Men uansett: Ja, jeg lagrer ofte !!
                            Philip
                            www.airheads.no
                            Hobby24.no

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har aldri prøvd noen freeware til videoredigering, men er faktisk ganske fornøyd med Pinnacle Studio 9 AV/DV.
                              Jeg handlet ny PC til simulator og videoredigering sist høst, regner ikke med det hadde fungert så bra på den andre maskinen som er nesten 3 år gammel. Opplevd et par frys, men det har skjedd mens jeg har jobbet med et stort prosjekt som endte opp som 1time:20minutter ferdig DVD. Ble en årsvideo til klubben med opptak fra både analog og digitalt kamera (derfor AV/DV-versjonen). Til og med jeg som ikke er spesielt flink med PC`er klarte det med glans. Lærte i alle fall at man bør lage "kapitler" tidlig i prosessen, fikk ikke gjort det etter at alt var ferdig klippet og mikset...
                              Det jeg ikke likte med Pinnacle er at man må "kjøpe" utvidelser og effekter via nettet for å låse opp ting man gjerne ønsker skulle vært installert med en gang, en uting spør du meg!
                              Prisen på 1200.- burde ikke skremme noen, og prisen inkluderte et kort der jeg kan både koble digital-kameraet via Firewire og inngang for analog-kamera for digitalisering rett på harddisken.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X